Testrapport Cortina E-Tide
Dit is een fiets die de eigenschappen van een toer- en stadsfiets combineert. Met zijn zeven versnellingen kan je leuke toertochtjes maken en de gesloten kettingkast zorgt dat onderhoud aan de ketting verwaarloosbaar is. De fiets heeft een accu met een gewicht van 2.8 kg, totaal weegt hij 27.8 kg. De gesuggereerde verkoopprijs die Cortina aangeeft is 2399 euro. Cortina heeft de E-Tide in 2024 geïntroduceerd. De fiets heeft geen vering in de voorvork en zadelpen. Een schijfrem is zowel voor als achter gebruikt voor het remmen.
Bij de E-Tide heeft men gebruikt gemaakt van een Lithium ion (Li-ion) accu. Dat is een accusoort die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in vrijwel alle moderne elektrische fietsen wordt gebruikt. De accu is wel wat duurder dan de vroeger veel gebruikte Nikkel Metaalhydride accu maar biedt vele voordelen. Zo is de levensduur veel langer, de accucapaciteit is veel groter (bij gelijkblijvend gewicht) en heeft een zeer lage zelfontlading.
IN HET KORT | |
---|---|
Fabrikant | Cortina |
Model | E-Tide |
Gewicht | 27.8 kg |
Accucapaciteit | 300 Wh |
Versnellingen | zeven |
Kettingkast | gesloten |
Voorvering | vast |
Zadelvering | vast |
Voorrem | schijfrem |
Achterrem | schijfrem |
De E-Tide is voorzien van een accu met 300 Wh. Boven het achterwiel bevindt zich de accu. Wanneer je de fiets op je fietsdrager zal moeten tillen zal je het prettig vinden dat je bij deze fiets de accu van te voren uit de fiets kan halen. Die leg je dan in je auto en achteraf wanneer je de fiets weer van de fietsdrager haalt plaats je de accu weer terug.
Dat de accu uitneembaar is biedt ook een voordeel dat je alleen de accu en niet de hele fiets naar een stopcontact moet brengen. Vooral onderweg bij wat langere fietstochtjes die iets te veel van je accu vergen, is het prettig om tussendoor even een stopcontact op te zoeken. Wanneer je in de winter met deze fiets wilt rijden heeft deze uitneembare accu ook een voordeel. Want opladen kan het best bij kamertemperatuur plaatsvinden.
De elektromotor bevindt zich in het midden van de fiets en is aangesloten op de trapas. De elektromotor heeft een koppel van 40 Nm, hoe groter het koppel, hoe groter de trekkracht van de elektromotor. Hoe hard je zelf moet trappen kan je instellen met de vier trapondersteuningsstanden en is instelbaar met een knopje op het stuur.
Deze fiets heeft een trapkracht en rotatiesensor. Die leveren de meest natuurlijke ondersteuning tijdens het fietsen. Deze sensoren meten niet alleen hoe snel je de trappers ronddraait maar ook de kracht die je uitoefent op de pedalen. Deze sensorinformatie wordt naar het motormanagement gestuurd die daarmee de beste hoeveelheid trapondersteuning van de elektromotor bepaalt. De combinatie van rotatie- en trapkrachtsensoren is een ideale combinatie die je meestal alleen in de duurdere elektrische fiets modellen aantreft. Deze combinatie van sensors garandeert de meest gelijkmatige trapondersteuning.
Cortina geeft geen actieradius op voor deze ebike, maar gezien de accu met een capaciteit van 300 Wh lijkt een actieradius van 55 kilometer een realistische waarde.
De "Walk Assist" functie, waarmee dit model is uitgevoerd, helpt je wanneer je de fiets aan de hand meeneemt. De elektromotor zal dan het zware werk doen wat vooral handig is als de fiets zwaar beladen is of als je heuveltje op moet met de hand.
Verder lezen
Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.