Testrapport BSP E-Volt Mono ES10
Deze elektrische fiets wordt door BSP al lang niet meer gemaakt. Tweedehands worden ze nog wel te koop aangeboden.
Vanwege zijn gesloten kettingkast en stevige bouw maar anderzijds door zijn acht versnellingen combineert deze fiets de eigenschappen van een stadsfiets met die van een hybride fiets. Ideaal dus voor de dagelijkse stadsritjes maar zonder meer geschikt voor fietstochten in je vrije tijd. Deze elektrische fiets heeft een gewicht van 28.5 kg, als je de accu verwijdert scheelt dat 3 kg. Op de website van BSP vonden wij een adviesprijs van 2699 euro. Deze elektrische fiets wordt sinds 2017 door BSP gemaakt. De fiets heeft een verende voorvork, het zadel is ongeveerd uitgevoerd. Zowel voor als achter zit een rollerbrake rem.
Bij de E-Volt Mono ES10 heeft men gebruikt gemaakt van een Lithium ion (Li-ion) accu. Dat is een accusoort die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in vrijwel alle moderne elektrische fietsen wordt gebruikt. De accu is wel wat duurder dan de vroeger veel gebruikte Nikkel Metaalhydride accu maar biedt vele voordelen. Zo is de levensduur veel langer, de accucapaciteit is veel groter (bij gelijkblijvend gewicht) en heeft een zeer lage zelfontlading.
IN HET KORT | |
---|---|
Fabrikant | BSP |
Model | E-Volt Mono ES10 |
Gewicht | 28.5 kg |
Accucapaciteit | 418 Wh |
Versnellingen | acht |
Kettingkast | gesloten |
Voorvering | voorvork |
Zadelvering | vast |
Voorrem | rollerbrake rem |
Achterrem | rollerbrake rem |
De E-Volt Mono ES10 heeft een accu van 418 Wh (36 Volt - 11 Ah). De accu zit boven het achterwiel als onderdeel van de bagagedrager. De accu van deze fiets is eenvoudig uitneembaar. Dat zal je vooral op prijs stellen wanneer je de elektrische fiets op een fietsendrager wil plaatsen, dan telt iedere kilogram. Het is dan prettig eerst de accu uit de fiets te halen en op de achterbank te leggen.
Een ander niet te onderschatten voordeel is dat je, doordat je de accu eenvoudig uit de fiets kan halen, de accu overal waar je wilt kan opladen en niet waar toevallig je fiets staat. Vooral in de winter zal dit voordelen opleveren. Want het opladen bij kamertemperatuur is veel beter dan in een koude schuur of kelder. Het volledig laden van de accu kost ongeveer 4 uur.
De elektromotor bevindt zich in het midden van de fiets en is aangesloten op de trapas. De motor heeft een koppel van 50 Nm, dit koppel bepaalt de maximale kracht van de motor, hoe hoger dit koppel, hoe groter de kracht. Hoe hard je zelf moet trappen kan je instellen met de drie trapondersteuningsstanden en is instelbaar met een knopje op het stuur.
In deze fiets is een trapkracht en rotatiesensor verwerkt. Die geven een veel natuurlijkere trapondersteuning dat fietsen met alleen een rotatiesensor. Wanneer je wegfietst zal meteen door de trapkrachtsensor geconstateerd worden dat je begonnen bent met fietsen en zal meteen de juiste trapondersteuning gegeven worden die hoort bij de hoeveelheid kracht die je op de pedalen uitoefent. Deze sensortechniek tref je meestal aan bij de betere elektrische fietsen.
BSP geeft voor de actieradius een maximale afstand op van 125 km. Die waarde geldt in de meest optimale omstandigheden en de lichtste trapondersteuning.
Gezien de geleverde accu van 418 Wh is voor deze BSP E-Volt Mono ES10 een actieradius van 76 km te verwachten. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.
Deze fiets beschikt over "Walk Assist". Deze helpt je om je fiets zachtjes in beweging te zetten terwijl je er nog naast loopt. Ideaal bij zware bepakking of een kind achterop. Ook handig bij een fietsenstalling wanneer je in het fietsgeultje een verdieping omhoog moet.
Opmerkingen
Verder lezen
Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.