Testrapport Brinckers Bjorn

Brinckers maakt dit model uit 2021 niet meer. Wellicht tref je deze nog aan in de fietsenwinkel.

Brinckers Bjorn
De Bjorn van Brinckers - actieradius 60 km, een versnellingen

Deze fiets heeft een open kettingkast en beschikt niet over versnellingen en is daarom het meest geschikt om relatief korte afstanden te overbruggen. Het gewicht van de fiets is inclusief accu 19 kg. Fietsen in deze categorie wegen tussen de 15.2 en 32.3 kilogram met een gemiddeld gewicht van: 16,5 kilogram. De fiets heeft een adviesprijs van 1450 euro. Deze elektrische fiets wordt sinds 2021 door Brinckers gemaakt. De fiets heeft geen vering in de voorvork en zadelpen. Brinckers heeft gekozen voor een schijfrem zowel voor als achter.

Brinckers heeft voor een Lithium ion (Li-ion) accu gekozen als energiebron. Deze Li-Ion accu is een veel toegepaste accu die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in de meeste hedendaagse elektrische fietsen wordt gebruikt. Deze accu is wel wat duurder dan de traditionele Ni-Mh accu maar heeft wel veel voordelen. De levensduur is een stuk langer, de accucapaciteit is groter (bij hetzelfde gewicht) en heeft een zeer lage zelfontlading.

De accucapaciteit bedraagt 374 Wh. De accu kan eenvoudig verwijderd worden wat prettig is bij het op- en aftillen van de fiets op de fietsendrager. Daarnaast is het heel fijn dat je zelf kan bepalen waar je de accu kan opladen. Je hoeft niet de hele fiets naar het stopcontact te slepen, maar alleen de accu. Dat is niet alleen tijdens de fietstocht prettig, als je de accu onderweg nog even een klein beetje wilt opladen, maar ook ideaal voor in de winter. Want een accu kan je het best bij kamertemperatuur opladen.

De elektromotor bevindt zich in het achterwiel. Met de vijf trapondersteuningsstanden, die je kan instellen via een knopje op je stuur, bepaal je hoe licht de fiets rijdt. Je bepaalt daarmee de verhouding tussen de energie die jij in het fietsen moet steken en de hulp die je van de elektromotor krijgt.

De fiets is voorzien van een rotatiesensor. Deze meet hoe langzaam of snel je trapt. Daarmee wordt bepaald hoeveel trapondersteuning de motor moet leveren. Een rotatiesensor is een eenvoudige, betrouwbare, veelgebruikte methode voor het bepalen van de trapondersteuning. Duurdere elektrische fiets modellen hebben naast een rotatiesensor ook een trapkrachtsensor.

Onder ideale omstandigheden zou volgens Brinckers een actieradius van 60 km bereikt kunnen worden Dat is dan wel met de lichtste trapondersteuningsstand. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


nieuws

home­