logo
logo medium

Testrapport Bikkel Ibee T3

Sinds geruime tijd is dit model uit productie, tweedehands worden ze nog wel aangeboden.

Bikkel Ibee T3
De Ibee T3 van Bikkel - actieradius 150 km, acht versnellingen

Doordat deze fiets over een gesloten kettingkast beschikt zou je hem kunnen typeren als een stadsfiets. Maar door zijn acht versnellingen heeft hij ook trekjes van een hybride fiets die gebruikt wordt om lekkere toertochtjes te maken. Deze Ibee T3 heeft een gewicht 24.5 kg inclusief de accu. Fietsen in deze categorie wegen tussen de 18.4 en 999 kilogram met een gemiddeld gewicht van: 27,5 kilogram. In de brochure van Bikkel wordt dit model aangeboden voor een adviesprijs van 1899 euro. In 2013 heeft Bikkel de Ibee T3 geïntroduceerd. De fiets is voorzien van een verende voorvork en een verende zadelpen. De voorwielrem is van het type velgrem, de achterrem is een rollerbrake rem.

Bikkel heeft voor een Lithium ion (Li-ion) accu gekozen als energiebron. Deze Li-Ion accu is een veel toegepaste accu die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in de meeste hedendaagse elektrische fietsen wordt gebruikt. Deze accu is wel wat duurder dan de traditionele Ni-Mh accu maar heeft wel veel voordelen. De levensduur is een stuk langer, de accucapaciteit is groter (bij hetzelfde gewicht) en heeft een zeer lage zelfontlading.

De accu heeft een capaciteit van 365 Wh (24 Volt - 15 Ah). De accu zit boven het achterwiel als onderdeel van de bagagedrager. De accu is eenvoudig uitneembaar, dat is handig als je de fiets op de fietsdrager moet plaatsen, want de accu haal je van te voren even uit de fiets. Een ander gemak hiervan is dat je vrij bent om de accu op te laden waar je wilt. Je haalt de accu uit de fiets, loopt naar ieder willekeurig stopcontact (denk aan onderweg) en je kan de accu van nieuwe energie voorzien. Een uitneembare accu is ook ideaal voor in de winter. Want een accu laad je het best op bij kamertemperatuur.

Met een elektromotor in het voorwiel wordt een stuk van het gewicht naar voren gebracht waarmee een betere balans wordt bereikt in de fiets. De fiets kent veertien trapondersteuningsstanden.

De fiets is voorzien van een rotatiesensor. Deze meet hoe langzaam of snel je trapt. Daarmee wordt bepaald hoeveel trapondersteuning de motor moet leveren. Een rotatiesensor is een eenvoudige, betrouwbare, veelgebruikte methode voor het bepalen van de trapondersteuning. Duurdere elektrische fiets modellen hebben naast een rotatiesensor ook een trapkrachtsensor.

Onder ideale omstandigheden zou volgens Bikkel een actieradius van 150 km bereikt kunnen worden Dat is dan wel met de lichtste trapondersteuningsstand.

Rekening houdend met de bij deze fiets geleverde accu van 365 Wh, is een gemiddelde actieradius van 66 km meer realistisch voor deze Bikkel Ibee T3. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf beste elektrische fiets kiest.


Foutje of aanvulling? Gebruik het reactieformulier.

nieuws

home­ >testrapport Ibee T3

contact   voorwaarden   disclaimer   privacybeleid   over ons  
wij gebruiken cookies
dat accepteer ik
meer informatie
;