logo
logo medium

Testrapport Bikkel Ibee T1

Sinds geruime tijd is dit model uit productie, tweedehands worden ze nog wel aangeboden.

Bikkel Ibee T1
De Ibee T1 van Bikkel - actieradius 100 km, drie versnellingen

De Ibee T1 is een stadsfiets en mede gezien zijn drie versnellingen vooral geschikt voor de wat kortere afstanden. Hij heeft een gesloten kettingkast waardoor het onderhoud van de ketting verwaarloosbaar is. Deze Ibee T1 heeft een gewicht 23.5 kg inclusief de accu. Fietsen in deze categorie wegen tussen de 18.4 en 999 kilogram met een gemiddeld gewicht van: 27,5 kilogram. De fiets heeft een adviesprijs van 1499 euro. In 2012 heeft Bikkel de Ibee T1 geïntroduceerd. De fiets heeft geen vering in de voorvork en zadelpen. De voorrem is een velgrem, de achterrem is een rollerbrake rem.

Deze fiets is voorzien van een Lithium ion (Li-ion) accu. Die heeft, samen met de LiPo en LiFe accu's een aantal prettige eigenschappen zoals een lange levensduur, hij is niet groot en niet heel zwaar in vergelijking met vele andere accutypen. Daarnaast is de zelfontlading vrij laag. Wanneer je de fiets een paar weken niet hebt gebruikt hoef je hem niet eerst op te laden voor gebruik.

De accu heeft een capaciteit van 284 Wh (24 Volt - 12 Ah). Boven het achterwiel bevindt zich de accu. De accu kan eenvoudig verwijderd worden wat prettig is bij het op- en aftillen van de fiets op de fietsendrager. Daarnaast is het heel fijn dat je zelf kan bepalen waar je de accu kan opladen. Je hoeft niet de hele fiets naar het stopcontact te slepen, maar alleen de accu. Dat is niet alleen tijdens de fietstocht prettig, als je de accu onderweg nog even een klein beetje wilt opladen, maar ook ideaal voor in de winter. Want een accu kan je het best bij kamertemperatuur opladen.

Met een elektromotor in het voorwiel wordt een stuk van het gewicht naar voren gebracht waarmee een betere balans wordt bereikt in de fiets. Hoe hard je zelf moet trappen kan je instellen met de veertien trapondersteuningsstanden en is instelbaar met een knopje op het stuur.

Dit model is voorzien van een rotatiesensor. Deze meet hoe snel of langzaam je trapt. Deze informatie wordt door het motormanagement gebruikt om de trapondersteuning van de motor te bepalen. Een rotatiesensor is een eenvoudige maar veelgebruikte methode voor het bepalen van de trapondersteuning. Duurdere elektrische fiets modellen hebben naast een rotatiesensor ook een trapkrachtsensor.

Onder ideale omstandigheden zou volgens Bikkel een actieradius van 100 km bereikt kunnen worden Dat is dan wel met de lichtste trapondersteuningsstand.

Rekening houdend met de bij deze fiets geleverde accu van 284 Wh, is een gemiddelde actieradius van 52 km meer realistisch voor deze Bikkel Ibee T1. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf beste elektrische fiets kiest.


Foutje of aanvulling? Gebruik het reactieformulier.

nieuws

home­ >testrapport Ibee T1

contact   voorwaarden   disclaimer   privacybeleid   over ons  
wij gebruiken cookies
dat accepteer ik
meer informatie
;