Testrapport Bikkel Ibee BT 3V

Dit model is al zeer geruime tijd uit productie, mogelijk dat je hem tweedehands kan kopen.

Bikkel Ibee BT 3V
De Ibee BT 3V van Bikkel, drie versnellingen

Deze fiets is vooral toepasbaar voor gebruik in de stad of de wat kortere afstanden, heeft een gesloten kettingkast en heeft drie versnellingen. De fiets weegt samen met de accu 27.3 kg. Fietsen in deze categorie wegen tussen de 18.4 en 90 kilogram met een gemiddeld gewicht van: 20,6 kilogram. Bikkel introduceerde in 2020 deze Ibee BT 3V. De fiets heeft een vaste voorvork en zadelpen. Zowel de voor- als achterrem is een rollerbrake rem.

Bij deze fiets heeft men gekozen voor een Lithium ion (Li-ion) accu. Dat is een accusoort die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in haast alle moderne elektrische fietsen gebruikt wordt. Dit type accu heeft het voordeel van een grotere accucapaciteit, lange levensduur en heeft een lage zelfontlading. Hierdoor hoef je niet de fiets tussendoor opladen als je hem een tijdje niet gebruikt.

De accu heeft een capaciteit van 375 Wh. De accu is bij deze elektrische fiets geplaatst boven het achterwiel. De accu kan eenvoudig verwijderd worden wat prettig is bij het op- en aftillen van de fiets op de fietsendrager. Daarnaast is het heel fijn dat je zelf kan bepalen waar je de accu kan opladen. Je hoeft niet de hele fiets naar het stopcontact te slepen, maar alleen de accu. Dat is niet alleen tijdens de fietstocht prettig, als je de accu onderweg nog even een klein beetje wilt opladen, maar ook ideaal voor in de winter. Want een accu kan je het best bij kamertemperatuur opladen.

De elektromotor is in het voorwiel geplaatst wat een positieve bijdrage levert aan de gewichtsverdeling van deze fiets. De fiets biedt drie trapondersteuningsstanden waarmee je kan instellen hoeveel hulp je krijgt van de elektromotor tijdens het fietsen.

Dit model is voorzien van een rotatiesensor. Deze meet hoe snel of langzaam je trapt. Deze informatie wordt door het motormanagement gebruikt om de trapondersteuning van de motor te bepalen. Een rotatiesensor is een eenvoudige maar veelgebruikte methode voor het bepalen van de trapondersteuning. Duurdere elektrische fiets modellen hebben naast een rotatiesensor ook een trapkrachtsensor.

Bikkel geeft geen actieradius op voor deze ebike, maar gezien de accu met een capaciteit van 375 Wh lijkt een actieradius van 68 kilometer een realistische waarde.

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


nieuws

home­