Testrapport Bikkel Ibee Bora

Dit model is recentelijk uit productie genomen maar treft ze mogelijk nog aan in de fietsenwinkel.

Bikkel Ibee Bora
De Ibee Bora van Bikkel, zeven versnellingen

Dit is een stadsfiets met gesloten kettingkast, maar doordat hij voorzien is van zeven versnellingen stelt hij de berijder in staat ook redelijk grote toertochtjes te maken. Het gewicht van deze fiets samen met de accu is 27,8 kg. Fietsen in deze categorie wegen tussen de 18.4 en 90 kilogram met een gemiddeld gewicht van: 20,6 kilogram. De Ibee Bora wordt sinds 2020 door Bikkel gemaakt. De fiets is voorzien van een verende voorvork en een verende zadelpen. Bikkel heeft gekozen voor een rollerbrake rem zowel voor als achter.

Bij deze fiets heeft men gekozen voor een Lithium ion (Li-ion) accu. Dat is een accusoort die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in haast alle moderne elektrische fietsen gebruikt wordt. Dit type accu heeft het voordeel van een grotere accucapaciteit, lange levensduur en heeft een lage zelfontlading. Hierdoor hoef je niet de fiets tussendoor opladen als je hem een tijdje niet gebruikt.

De accucapaciteit bedraagt 522 Wh. De accu is uitneembaar en zit boven het achterwiel onder de bagagedrager. Zo'n uitneembare accu is een duidelijk pluspunt. Zo wordt de fiets een stuk lichter als je hem op je fietsendrager zet en kan je de accu opladen op de plaats waar jij dit wil en niet waar de fiets toevallig staat. Denk aan onderweg in een restaurantje maar ook thuis waar je de accu beter binnen dan in de garage kan opladen. Wanneer je de fiets op je fietsdrager zal moeten tillen zal je het prettig vinden dat je bij deze fiets de accu van te voren uit de fiets kan halen. Die leg je dan in je auto en achteraf wanneer je de fiets weer van de fietsdrager haalt plaats je de accu weer terug.

Dat de accu uitneembaar is biedt ook een voordeel dat je alleen de accu en niet de hele fiets naar een stopcontact moet brengen. Vooral onderweg bij wat langere fietstochtjes die iets te veel van je accu vergen, is het prettig om tussendoor even een stopcontact op te zoeken. Wanneer je in de winter met deze fiets wilt rijden heeft deze uitneembare accu ook een voordeel. Want opladen kan het best bij kamertemperatuur plaatsvinden.

De elektromotor bevindt zich in het midden van de fiets en is aangesloten op de trapas. In welke mate je trapondersteuning krijgt, dus hoeveel kracht de elektromotor jou levert, is instelbaar op het stuur waarbij je kan kiezen uit vijf trapondersteuningsstanden.

In deze fiets is een trapkracht en rotatiesensor verwerkt. Die geven een veel natuurlijkere trapondersteuning dat fietsen met alleen een rotatiesensor. Wanneer je wegfietst zal meteen door de trapkrachtsensor geconstateerd worden dat je begonnen bent met fietsen en zal meteen de juiste trapondersteuning gegeven worden die hoort bij de hoeveelheid kracht die je op de pedalen uitoefent. Deze sensortechniek tref je meestal aan bij de betere elektrische fietsen.

Bikkel geeft geen actieradius op voor deze ebike, maar gezien de accu met een capaciteit van 522 Wh lijkt een actieradius van 95 kilometer een realistische waarde.

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.

nieuws

home­ >testrapport Ibee Bora

Cookies Wij plaatsten alleen functionele, dus geen persoonsgebonden, cookies. De advertenties zijn "niet gepersonaliseerde advertenties". De AVG stelt dan dat toestemming vragen niet noodzakelijk is allen je te informeren.

ik heb het gelezen