Testrapport Bikkel Ibee sy

Dit model is al zeer geruime tijd uit productie, mogelijk dat je hem tweedehands kan kopen.

Bikkel Ibee sy
De Ibee sy van Bikkel - actieradius 150 km, negen versnellingen

Dit is een fiets die de eigenschappen van een toer- en stadsfiets combineert. Met zijn negen versnellingen kan je leuke toertochtjes maken en de gesloten kettingkast zorgt dat onderhoud aan de ketting verwaarloosbaar is. De Ibee sy weegt, inclusief de accu van 3 kg, totaal 22.5 kg. De gesuggereerde verkoopprijs die Bikkel aangeeft is 1699 euro. In 2017 heeft Bikkel de Ibee sy geïntroduceerd. De fiets heeft een vaste voorvork en zadelpen. Een velgrem is zowel voor als achter gebruikt voor het remmen.

Deze fiets is voorzien van een Lithium ion (Li-ion) accu. Die heeft, samen met de LiPo en LiFe accu's een aantal prettige eigenschappen zoals een lange levensduur, hij is niet groot en niet heel zwaar in vergelijking met vele andere accutypen. Daarnaast is de zelfontlading vrij laag. Wanneer je de fiets een paar weken niet hebt gebruikt hoef je hem niet eerst op te laden voor gebruik.

De Ibee sy heeft een accu van 365 Wh (24 Volt - 15 Ah). Boven het achterwiel bevindt zich de accu. De accu van deze fiets is eenvoudig uitneembaar. Dat zal je vooral op prijs stellen wanneer je de elektrische fiets op een fietsendrager wil plaatsen, dan telt iedere kilogram. Het is dan prettig eerst de accu uit de fiets te halen en op de achterbank te leggen.

Een ander niet te onderschatten voordeel is dat je, doordat je de accu eenvoudig uit de fiets kan halen, de accu overal waar je wilt kan opladen en niet waar toevallig je fiets staat. Vooral in de winter zal dit voordelen opleveren. Want het opladen bij kamertemperatuur is veel beter dan in een koude schuur of kelder.

De elektromotor die in het voorwiel zit zorgt dat de verhouding van gewicht beter in balans komt. Hoe hard je zelf moet trappen kan je instellen met de vijftien trapondersteuningsstanden en is instelbaar met een knopje op het stuur.

Dit model is voorzien van een rotatiesensor. Deze meet hoe snel of langzaam je trapt. Deze informatie wordt door het motormanagement gebruikt om de trapondersteuning van de motor te bepalen. Een rotatiesensor is een eenvoudige maar veelgebruikte methode voor het bepalen van de trapondersteuning. Duurdere elektrische fiets modellen hebben naast een rotatiesensor ook een trapkrachtsensor.

De folder van Bikkel vermeldt een actieradius tot 150 km. Dat is uiteraard in de lichtste trapondersteuningsstand en onder ideale omstandigheden.

Wanneer we uitgaan van de capaciteit van de accu van 365 Wh, die standaard met deze fiets wordt geleverd, is een actieradius voor deze Bikkel Ibee sy van 66 km meer in de lijn van de verwachting. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

Opmerkingen

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


nieuws

home­