logo
logo medium

Testrapport BESV LX1

Sinds geruime tijd is dit model uit productie, tweedehands worden ze nog wel aangeboden.

BESV LX1
De LX1 van BESV - actieradius 80 km, tien versnellingen

Met een open kettingkast en tien versnellingen is deze elektrische fiets vooral voor diegene die lekkere toertochten wil maken. Als we de fiets op de weegschaal zetten meten we 28.5 kg. Halen we de accu er uit dan scheelt dat 3.5 kg. De adviesprijs voor deze fiets is 4499 euro. BESV introduceerde in 2015 deze LX1. De fiets heeft een verende voorvork, het zadel is ongeveerd uitgevoerd. Het voor- en achterwiel is voorzien van een schijfrem.

In deze fiets wordt een Lithium ion (Li-ion) accu gebruikt als krachtbron. Dat is een accutype die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en de Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in de meeste elektrische fietsen wordt toegepast. Dit type accu gaat lang mee, kent een lage zelfontlading en heeft meer capaciteit per kilogram.

De LX1 heeft een accu van 403 Wh (36 Volt - 11 Ah). De ontwerpers hebben voor de accu gekozen om deze in het frame tussen trappers en stuur te plaatsen. Hierdoor wordt het zwaartepunt iets verlaagd ten opzichte van een accu boven het achterwiel. De accu is eenvoudig uitneembaar, dat is handig als je de fiets op de fietsdrager moet plaatsen, want de accu haal je van te voren even uit de fiets. Een ander gemak hiervan is dat je vrij bent om de accu op te laden waar je wilt. Je haalt de accu uit de fiets, loopt naar ieder willekeurig stopcontact (denk aan onderweg) en je kan de accu van nieuwe energie voorzien. Een uitneembare accu is ook ideaal voor in de winter. Want een accu laad je het best op bij kamertemperatuur.

De elektromotor bevindt zich in het achterwiel. De elektromotor beschikt over een koppel van 20 Nm, dit koppel bepaalt de kracht die de motor kan leveren, hoe groter het koppel, hoe meer kracht. Met de drie trapondersteuningsstanden, die je kan instellen via een knopje op je stuur, bepaal je hoe licht de fiets rijdt. Je bepaalt daarmee de verhouding tussen de energie die jij in het fietsen moet steken en de hulp die je van de elektromotor krijgt.

Dit model is voorzien van een trapkracht en rotatiesensor. Deze meet niet alleen hoe snel je de trappers ronddraait maar ook hoeveel kracht je uitoefent op je pedalen. Deze informatie wordt door het motormanagement gebruikt om de trapondersteuning van de motor te bepalen. De combinatie van rotatie- en trapkrachtsensoren is een ideale combinatie die je meestal alleen in de wat duurdere elektrische fiets modellen aantreft. Deze combinatie van sensoren garandeert de meest gelijkmatige trapondersteuning.

De actieradius is volgens opgave van BESV maximaal 80 km. Dat is uiteraard in de lichtste trapondersteuningsstand en onder ideale omstandigheden.

Uitgaande van de vuistregel van een actieradius die een vijfde tot zesde deel is van de accucapaciteit, en bij deze elektrische fiets een accu van 403 Wh wordt geleverd, is het beter om uit te gaan van een actieradius van 73 km voor deze BESV LX1. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf beste elektrische fiets kiest.


Foutje of aanvulling? Gebruik het reactieformulier.

nieuws

home­ >testrapport LX1

contact   voorwaarden   disclaimer   privacybeleid   over ons  
wij gebruiken cookies
dat accepteer ik
meer informatie
;