Testrapport BESV PSF1
Sinds enige tijd is de productie van dit model gestopt maar is hier en daar mogelijk nog wel te koop.
Met een open kettingkast en tien versnellingen is deze elektrische fiets vooral voor diegene die lekkere toertochten wil maken. Wanneer we de fiets inclusief accu op de weegschaal zetten meten we 29.9 kg. Fietsen in deze categorie wegen tussen de 15.2 en 32.3 kilogram met een gemiddeld gewicht van: 16,5 kilogram. In de brochure van BESV wordt dit model aangeboden voor een adviesprijs van 2599 euro. BESV introduceerde in 2023 deze PSF1. Zowel de voorvork als de zadelpen is niet geveerd. BESV heeft gekozen voor een schijfrem zowel voor als achter.
Bij deze fiets heeft men gekozen voor een Lithium ion (Li-ion) accu. Dat is een accusoort die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in haast alle moderne elektrische fietsen gebruikt wordt. Dit type accu heeft het voordeel van een grotere accucapaciteit, lange levensduur en heeft een lage zelfontlading. Hierdoor hoef je niet de fiets tussendoor opladen als je hem een tijdje niet gebruikt.
IN HET KORT | |
---|---|
Fabrikant | BESV |
Model | PSF1 |
Gewicht | 29.9 kg |
Accucapaciteit | 378 Wh |
Versnellingen | tien |
Kettingkast | open |
Voorvering | vast |
Zadelvering | demper |
Voorrem | schijfrem |
Achterrem | schijfrem |
De accu heeft een capaciteit van 378 Wh. De accu van deze fiets is eenvoudig uitneembaar. Dat zal je vooral op prijs stellen wanneer je de elektrische fiets op een fietsendrager wil plaatsen, dan telt iedere kilogram. Het is dan prettig eerst de accu uit de fiets te halen en op de achterbank te leggen.
Een ander niet te onderschatten voordeel is dat je, doordat je de accu eenvoudig uit de fiets kan halen, de accu overal waar je wilt kan opladen en niet waar toevallig je fiets staat. Vooral in de winter zal dit voordelen opleveren. Want het opladen bij kamertemperatuur is veel beter dan in een koude schuur of kelder.
De elektromotor bevindt zich in het achterwiel. De motor heeft een koppel van 50 Nm, dit koppel bepaalt de maximale kracht van de motor, hoe hoger dit koppel, hoe groter de kracht.
De fiets is voorzien van een rotatiesensor. Deze meet hoe langzaam of snel je trapt. Daarmee wordt bepaald hoeveel trapondersteuning de motor moet leveren. Een rotatiesensor is een eenvoudige, betrouwbare, veelgebruikte methode voor het bepalen van de trapondersteuning. Duurdere elektrische fiets modellen hebben naast een rotatiesensor ook een trapkrachtsensor.
BESV geeft geen actieradius op voor deze ebike, maar gezien de accu met een capaciteit van 378 Wh lijkt een actieradius van 69 kilometer een realistische waarde.
Verder lezen
Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.