Testrapport BESV CF1
Dit model uit 2015 wordt sinds een flinke tijd niet meer gemaakt en zal je niet meer aantreffen in de fietsenwinkel, maar mogelijk wel op de tweede hands markt.
Deze fiets beschikt over een open kettingkast met negen versnellingen en is daarmee vooral geschikt voor lange fietstochten. Deze elektrische fiets heeft een gewicht van 22 kg, als je de accu verwijdert scheelt dat 3 kg. De fiets heeft een adviesprijs van 2299 euro. In 2015 heeft BESV de CF1 geïntroduceerd. De fiets heeft een vaste voorvork en zadelpen. Zowel voor als achter zit een schijfrem.
Bij deze fiets heeft men gekozen voor een Lithium ion (Li-ion) accu. Dat is een accusoort die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in haast alle moderne elektrische fietsen gebruikt wordt. Dit type accu heeft het voordeel van een grotere accucapaciteit, lange levensduur en heeft een lage zelfontlading. Hierdoor hoef je niet de fiets tussendoor opladen als je hem een tijdje niet gebruikt.
IN HET KORT | |
---|---|
Fabrikant | BESV |
Model | CF1 |
Gewicht | 22 kg |
Accucapaciteit | 302 Wh |
Versnellingen | negen |
Kettingkast | open |
Voorvering | vast |
Zadelvering | vast |
Voorrem | schijfrem |
Achterrem | schijfrem |
De accucapaciteit bedraagt 302 Wh (36 Volt - 8 Ah). De accu is niet uitneembaar, dat is wel jammer. Opladen van de accu zal je dus altijd moeten doen door de fiets in de buurt van een stopcontact te plaatsen. Dit heeft in de winter enige nadelen. Daarnaast kan je niet de fiets lichter maken door de accu er even uit te halen tijden het plaatsen van de fiets op een fietsdrager. In ongeveer 5 uur wordt een lege accu weer volledig geladen.
De elektromotor bevindt zich in het achterwiel. De elektromotor heeft een koppel van 45 Nm, hoe groter het koppel, hoe groter de trekkracht van de elektromotor. De fiets kent drie trapondersteuningsstanden.
Dit model is voorzien van een rotatiesensor. Deze meet hoe snel of langzaam je trapt. Deze informatie wordt door het motormanagement gebruikt om de trapondersteuning van de motor te bepalen. Een rotatiesensor is een eenvoudige maar veelgebruikte methode voor het bepalen van de trapondersteuning. Duurdere elektrische fiets modellen hebben naast een rotatiesensor ook een trapkrachtsensor.
De actieradius is volgens opgave van BESV maximaal 70 km. Dat is uiteraard in de lichtste trapondersteuningsstand en onder ideale omstandigheden.
Uitgaande van de vuistregel van een actieradius die een vijfde tot zesde deel is van de accucapaciteit, en bij deze elektrische fiets een accu van 302 Wh wordt geleverd, is het beter om uit te gaan van een actieradius van 55 km voor deze BESV CF1. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.
Opmerkingen
Verder lezen
Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.