logo
logo medium

Testrapport Batavus Intermezzo easy deluxe

Dit uit 2010 stammende model wordt al lang niet meer gemaakt. Op marktplaats wordt dit model soms aangeboden.

Batavus Intermezzo easy deluxe
De Intermezzo easy deluxe van Batavus - actieradius 100 km, acht versnellingen

Deze fiets combineert de voordelen van een stads- en hybride fiets. De gesloten kettingkast en stevige bouw is typerend voor de stadsfiets maar met zijn acht versnellingen lonkt hij naar de hybride fiets waarmee leuke toertochtjes te maken zijn. Wanneer we de fiets inclusief accu op de weegschaal zetten meten we 27.1 kg. Fietsen in deze categorie wegen tussen de 18.4 en 999 kilogram met een gemiddeld gewicht van: 31,7 kilogram. De fiets heeft een adviesprijs van 1699 euro. De Intermezzo easy deluxe wordt sinds 2010 door Batavus gemaakt. De fiets heeft een verende voorvork en een verende zadelpen. Batavus heeft gekozen voor een rollerbrake rem in het voor- en achterwiel.

Als krachtbron is in de Intermezzo easy deluxe gekozen voor een een Lithium Polymeer (LiPo) accu. Dat is een moderne accusoort die samen met de Lithium Ion (Li-ion) accu in vrijwel alle moderne elektrische fietsen wordt gebruikt. De accu is weliswaar wat duurder dan de traditionele Ni-Mh accu maar heeft daarentegen alleen maar voordelen die het prijsverschil ruimschoots goedmaken. De levensduur is veel langer, de accucapaciteit is veel groter (bij gelijkblijvende inhoud/gewicht) en kent een zeer lage zelfontlading.

De accucapaciteit bedraagt 240 Wh. De accu is geplaatst boven het achterwiel. Net als bij de meeste moderne elektrische fietsen is de de accu uitneembaar. Dat is vooral heel nuttig in de winter maar is ook ideaal wanneer je de fiets op het fietsendrager van de auto wil plaatsen. Je kan dat werkje lichter maken door even de accu te verwijderen. Als je op de plaats van bestemming bent haal je eerst de fiets van de drager en plaats je daarna de accu weer terug.

Tijdens wat langere fietstochten waarbij je verder wil gaan dan de actieradius die je accu ondersteund is dit ook prettig. Je vindt onderweg in een restaurantje altijd wel een stopcontact waar je hem even kan opladen.

Doordat gekozen is voor een elektromotor in het voorwiel wordt een betere voor/achter gewichtsverdeling bereikt. In welke mate je trapondersteuning krijgt, dus hoeveel kracht de elektromotor jou levert, is instelbaar op het stuur waarbij je kan kiezen uit drie trapondersteuningsstanden.

De actieradius is volgens opgave van Batavus maximaal 100 km. Dat is uiteraard in de lichtste trapondersteuningsstand en onder ideale omstandigheden.

Uitgaande van de vuistregel van een actieradius die een vijfde tot zesde deel is van de accucapaciteit, en bij deze elektrische fiets een accu van 240 Wh wordt geleverd, is het beter om uit te gaan van een actieradius van 44 km voor deze Batavus Intermezzo easy deluxe. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf beste elektrische fiets kiest.


Foutje of aanvulling? Gebruik het reactieformulier.

nieuws

home­ >testrapport Intermezzo easy deluxe

contact   voorwaarden   disclaimer   privacybeleid   over ons  
wij gebruiken cookies
dat accepteer ik
meer informatie
;