logo
logo medium

Testrapport Batavus Genova E-go 2014

Dit model wordt niet meer gemaakt. Mogelijk zullen fietsenwinkels deze nog wel op voorraad hebben.

Batavus Genova E-go 2014
De Genova E-go 2014 van Batavus - actieradius 70 km, zeven versnellingen

Dit is een stadsfiets met gesloten kettingkast, maar doordat hij voorzien is van zeven versnellingen stelt hij de berijder in staat ook redelijk grote toertochtjes te maken. Deze elektrische fiets heeft een gewicht van 28.2 kg, als je de accu verwijdert scheelt dat 3.2 kg. De gesuggereerde verkoopprijs die Batavus aangeeft is 1699 euro. De Genova E-go 2014 wordt sinds 2013 door Batavus gemaakt. De fiets is geveerd op de voorvork en de zadelpen. De voorrem is een velgrem, de achterrem is een rollerbrake rem.

Bij de Genova E-go 2014 heeft men gebruikt gemaakt van een Lithium ion (Li-ion) accu. Dat is een accusoort die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in vrijwel alle moderne elektrische fietsen wordt gebruikt. De accu is wel wat duurder dan de vroeger veel gebruikte Nikkel Metaalhydride accu maar biedt vele voordelen. Zo is de levensduur veel langer, de accucapaciteit is veel groter (bij gelijkblijvend gewicht) en heeft een zeer lage zelfontlading.

De Genova E-go 2014 is voorzien van een accu met 317 Wh (36 Volt - 9 Ah). Boven het achterwiel bevindt zich de accu. Net als bij de meeste moderne elektrische fietsen is de de accu uitneembaar. Dat is vooral heel nuttig in de winter maar is ook ideaal wanneer je de fiets op het fietsendrager van de auto wil plaatsen. Je kan dat werkje lichter maken door even de accu te verwijderen. Als je op de plaats van bestemming bent haal je eerst de fiets van de drager en plaats je daarna de accu weer terug.

Tijdens wat langere fietstochten waarbij je verder wil gaan dan de actieradius die je accu ondersteund is dit ook prettig. Je vindt onderweg in een restaurantje altijd wel een stopcontact waar je hem even kan opladen.

Doordat gekozen is voor een elektromotor in het voorwiel wordt een betere voor/achter gewichtsverdeling bereikt. De elektromotor beschikt over een koppel van 22 Nm, dit koppel bepaalt de kracht die de motor kan leveren, hoe groter het koppel, hoe meer kracht. Met de vijf trapondersteuningsstanden, die je kan instellen via een knopje op je stuur, bepaal je hoe licht de fiets rijdt. Je bepaalt daarmee de verhouding tussen de energie die jij in het fietsen moet steken en de hulp die je van de elektromotor krijgt.

Dit model is voorzien van een rotatiesensor. Deze meet hoe snel of langzaam je trapt. Deze informatie wordt door het motormanagement gebruikt om de trapondersteuning van de motor te bepalen. Een rotatiesensor is een eenvoudige maar veelgebruikte methode voor het bepalen van de trapondersteuning. Duurdere elektrische fiets modellen hebben naast een rotatiesensor ook een trapkrachtsensor.

De folder van Batavus vermeldt een actieradius tot 70 km. Dat is uiteraard in de lichtste trapondersteuningsstand en onder ideale omstandigheden.

Wanneer we uitgaan van de capaciteit van de accu van 317 Wh, die standaard met deze fiets wordt geleverd, is een actieradius voor deze Batavus Genova E-go 2014 van 58 km meer in de lijn van de verwachting. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf beste elektrische fiets kiest.


Foutje of aanvulling? Gebruik het reactieformulier.

nieuws

home­ >testrapport Genova E-go 2014

contact   voorwaarden   disclaimer   privacybeleid   over ons  
wij gebruiken cookies
dat accepteer ik
meer informatie
;