Testrapport Batavus BUB E-go

Sinds geruime tijd is dit model uit productie, tweedehands worden ze nog wel aangeboden.

Batavus BUB E-go
De BUB E-go van Batavus - actieradius 80 km, drie versnellingen

Deze fiets is vooral toepasbaar voor gebruik in de stad of de wat kortere afstanden, heeft een gesloten kettingkast en heeft drie versnellingen. Het gewicht van de fiets is 24.8 kg, dat is inclusief 2.8 kg van de accu. De fiets heeft een adviesprijs van 1399 euro. In 2012 heeft Batavus de BUB E-go geïntroduceerd. De fiets heeft een vaste voorvork en zadelpen. De voorwielrem is van het type velgrem, de achterrem is een terugtraprem.

Een Nikkel Metaalhydride (Ni-Mh) accu is als energiebron toegepast en zorgt dat de elektromotor de energie krijgt voor de trapondersteuning. Dit type accu wordt niet meer vaak toegepast bij elektrische fietsen. Dit komt omdat de Ni-Mh accu een grote zelfontlading kent die op zo'n 1,5% per dag kwijtraakt. Vandaar dat Batavus aanbeveelt om de fiets constant aan de lader te koppelen zodra je thuis komt. De levensduur van Ni-Mh accu's is beperkter dan de andere hedendaagse accutypen. Dat dit type accu nog toepast wordt komt vooral omdat de prijs relatief laag is.

De BUB E-go heeft een accu van 240.0 Wh (24 Volt - 10 Ah). De accu zit boven het achterwiel als onderdeel van de bagagedrager. De accu kan eenvoudig verwijderd worden wat prettig is bij het op- en aftillen van de fiets op de fietsendrager. Daarnaast is het heel fijn dat je zelf kan bepalen waar je de accu kan opladen. Je hoeft niet de hele fiets naar het stopcontact te slepen, maar alleen de accu. Dat is niet alleen tijdens de fietstocht prettig, als je de accu onderweg nog even een klein beetje wilt opladen, maar ook ideaal voor in de winter. Want een accu kan je het best bij kamertemperatuur opladen.

De elektromotor die in het voorwiel zit zorgt dat de verhouding van gewicht beter in balans komt. De motor heeft een koppel van 30 Nm wat een eenheid is van kracht die de elektromotor kan geven (hoger is krachtiger). In welke mate je trapondersteuning krijgt, dus hoeveel kracht de elektromotor jou levert, is instelbaar op het stuur waarbij je kan kiezen uit drie trapondersteuningsstanden.

De actieradius is volgens opgave van Batavus maximaal 80 km. Dat is uiteraard in de lichtste trapondersteuningsstand en onder ideale omstandigheden.

Uitgaande van de vuistregel van een actieradius die een vijfde tot zesde deel is van de accucapaciteit, en bij deze elektrische fiets een accu van 240.0 Wh wordt geleverd, is het beter om uit te gaan van een actieradius van 44 km voor deze Batavus BUB E-go. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


Foutje of aanvulling? Gebruik het reactieformulier.

nieuws

home­ >testrapport BUB E-go

contact   voorwaarden   disclaimer   privacybeleid   over ons  
wij gebruiken cookies
dat accepteer ik
meer informatie
;