Testrapport Batavus Altura E-go Power Sport BES3
Wanneer je houdt van lekkere toertochten dan is deze hybride fiets een goede keuze. Hij beschikt over tien versnellingen en een halfopen kettingkast. Hierdoor moet je wel af en toe wat onderhoud verrichten aan de ketting. Het gewicht van de fiets, inclusief de accu van 3 kg, bedraagt 27.65 kg. In de brochure van Batavus wordt dit model aangeboden voor een adviesprijs van 3199 euro. Batavus introduceerde in 2024 deze Altura E-go Power Sport BES3. Op de voorvork bevindt zich een vering maar het zadel is ongeveerd uitgevoerd. Een schijfrem is zowel voor als achter gebruikt voor het remmen.
Bij de Altura E-go Power Sport BES3 heeft men gebruikt gemaakt van een Lithium ion (Li-ion) accu. Dat is een accusoort die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in vrijwel alle moderne elektrische fietsen wordt gebruikt. De accu is wel wat duurder dan de vroeger veel gebruikte Nikkel Metaalhydride accu maar biedt vele voordelen. Zo is de levensduur veel langer, de accucapaciteit is veel groter (bij gelijkblijvend gewicht) en heeft een zeer lage zelfontlading.
IN HET KORT | |
---|---|
Fabrikant | Batavus |
Model | Altura E-go Power Sport BES3 |
Gewicht | 27.65 kg |
Accucapaciteit | 500 Wh |
Versnellingen | tien |
Kettingkast | halfopen |
Voorvering | voorvork |
Zadelvering | vast |
Voorrem | schijfrem |
Achterrem | schijfrem |
De Altura E-go Power Sport BES3 heeft een accu van 500 Wh (36 Volt - 13 Ah). De accu van deze fiets is eenvoudig uitneembaar. Dat zal je vooral op prijs stellen wanneer je de elektrische fiets op een fietsendrager wil plaatsen, dan telt iedere kilogram. Het is dan prettig eerst de accu uit de fiets te halen en op de achterbank te leggen.
Een ander niet te onderschatten voordeel is dat je, doordat je de accu eenvoudig uit de fiets kan halen, de accu overal waar je wilt kan opladen en niet waar toevallig je fiets staat. Vooral in de winter zal dit voordelen opleveren. Want het opladen bij kamertemperatuur is veel beter dan in een koude schuur of kelder.
De elektromotor bevindt zich in het midden van de fiets en is aangesloten op de trapas. De motor heeft een koppel van 75 Nm wat een eenheid is van kracht die de elektromotor kan geven (hoger is krachtiger). In welke mate je trapondersteuning krijgt, dus hoeveel kracht de elektromotor jou levert, is instelbaar op het stuur waarbij je kan kiezen uit vier trapondersteuningsstanden.
Een trapkracht en rotatiesensor bepaalt de hoeveelheid trapondersteuning deze fiets geeft. Dat is een veel betere en natuurlijkere techniek dan elektrische fietsen met alleen een rotatiesensor. De hoeveelheid trapkracht wordt namelijk niet bepaald doordat je fiets maar wordt rekening gehouden hoeveel kracht op de pedalen gezet wordt. Hoe meer kracht je uitoefent hoe meer de elektromotor je daarbij helpt. De verhouding tussen jouw inzet en die van de elektromotor blijft dus constant.
Onder ideale omstandigheden zou volgens Batavus een actieradius van 150 km bereikt kunnen worden Dat is dan wel met de lichtste trapondersteuningsstand.
Rekening houdend met de bij deze fiets geleverde accu van 500 Wh, is een gemiddelde actieradius van 91 km meer realistisch voor deze Batavus Altura E-go Power Sport BES3. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.
Deze fiets beschikt over "Walk Assist". Deze helpt je om je fiets zachtjes in beweging te zetten terwijl je er nog naast loopt. Ideaal bij zware bepakking of een kind achterop. Ook handig bij een fietsenstalling wanneer je in het fietsgeultje een verdieping omhoog moet.
Verder lezen
Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.