Testrapport Batavus Wayz E-go Active no batt

Dit model uit 2019 wordt sinds een flinke tijd niet meer gemaakt en zal je niet meer aantreffen in de fietsenwinkel, maar mogelijk wel op de tweede hands markt.

Batavus Wayz E-go Active no batt
De Wayz E-go Active no batt van Batavus - actieradius 125 km, zeven versnellingen

Vanwege zijn gesloten kettingkast en stevige bouw maar anderzijds door zijn zeven versnellingen combineert deze fiets de eigenschappen van een stadsfiets met die van een hybride fiets. Ideaal dus voor de dagelijkse stadsritjes maar zonder meer geschikt voor fietstochten in je vrije tijd. Het gewicht samen met de accu bedraagt 26.2 kg waarvan 2.6 kg voor de accu. Op de website van Batavus vonden wij een adviesprijs van 2199 euro. Batavus heeft de Wayz E-go Active no batt in 2019 geïntroduceerd. De fiets heeft een verende voorvork en een verende zadelpen. Batavus heeft gekozen voor een hydraulische velgrem zowel voor als achter.

Bij de Wayz E-go Active no batt heeft men gebruikt gemaakt van een Lithium ion (Li-ion) accu. Dat is een accusoort die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in vrijwel alle moderne elektrische fietsen wordt gebruikt. De accu is wel wat duurder dan de vroeger veel gebruikte Nikkel Metaalhydride accu maar biedt vele voordelen. Zo is de levensduur veel langer, de accucapaciteit is veel groter (bij gelijkblijvend gewicht) en heeft een zeer lage zelfontlading.

De Wayz E-go Active no batt heeft een accu van 295 Wh (36 Volt - 8 Ah). De accu bevindt zich boven het achterwiel. De accu kan eenvoudig verwijderd worden wat prettig is bij het op- en aftillen van de fiets op de fietsendrager. Daarnaast is het heel fijn dat je zelf kan bepalen waar je de accu kan opladen. Je hoeft niet de hele fiets naar het stopcontact te slepen, maar alleen de accu. Dat is niet alleen tijdens de fietstocht prettig, als je de accu onderweg nog even een klein beetje wilt opladen, maar ook ideaal voor in de winter. Want een accu kan je het best bij kamertemperatuur opladen. Het volledig laden van de accu kost ongeveer 2 uur.

De elektromotor bevindt zich in het midden van de fiets en is aangesloten op de trapas. De motor bezit een koppel van 40 Nm, deze waarde bepaalt hoe sterk de motor is, hoe hoger het koppel, hoe sterker de motor. De fiets kent vier trapondersteuningsstanden.

Deze fiets heeft een trapkracht en rotatiesensor. Die leveren de meest natuurlijke ondersteuning tijdens het fietsen. Deze sensoren meten niet alleen hoe snel je de trappers ronddraait maar ook de kracht die je uitoefent op de pedalen. Deze sensorinformatie wordt naar het motormanagement gestuurd die daarmee de beste hoeveelheid trapondersteuning van de elektromotor bepaalt. De combinatie van rotatie- en trapkrachtsensoren is een ideale combinatie die je meestal alleen in de duurdere elektrische fiets modellen aantreft. Deze combinatie van sensors garandeert de meest gelijkmatige trapondersteuning.

Batavus geeft voor de actieradius een maximale afstand op van 125 km. Die waarde geldt in de meest optimale omstandigheden en de lichtste trapondersteuning.

Gezien de geleverde accu van 295 Wh is voor deze Batavus Wayz E-go Active no batt een actieradius van 54 km te verwachten. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

Deze fiets wordt geleverd met "Walk Assist". Wanneer je niet fiets en deze loophulp activeert zal de fiets langzaam in beweging komen. Dat is fijn als je veel bagage bij je hebt, of een kind achterop. Maar het helpt je ook om eenvoudig in een fietsenstalling omhoog te gaan in de fietsgoot naast de trap.

Opmerkingen

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


nieuws

home­