Testrapport Batavus Fonk E-go

Batavus Fonk E-go
De Fonk E-go van Batavus, drie versnellingen

Deze fiets heeft een gesloten kettingkast waardoor het onderhoud aan de ketting verwaarloosbaar is. Mede door zijn drie versnellingen is hij vooral voor gebruik van de wat kortere afstanden. Het gewicht van de fiets is 25 kg, dat is inclusief 3,3 kg van de accu. Op de website van Batavus vonden wij een adviesprijs van 1399 euro. Deze elektrische fiets wordt sinds 2019 door Batavus gemaakt. De voorvork en zadelpen zijn vast uitgevoerd. De voorwielrem is van het type velgrem, de achterrem is een rollerbrake rem.

Bij deze fiets heeft men gekozen voor een Lithium ion (Li-ion) accu. Dat is een accusoort die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in haast alle moderne elektrische fietsen gebruikt wordt. Dit type accu heeft het voordeel van een grotere accucapaciteit, lange levensduur en heeft een lage zelfontlading. Hierdoor hoef je niet de fiets tussendoor opladen als je hem een tijdje niet gebruikt.

De accu heeft een capaciteit van 317.0 Wh (36 Volt - 8 Ah). De accu zit boven het achterwiel als onderdeel van de bagagedrager. De accu is eenvoudig uitneembaar, dat is handig als je de fiets op de fietsdrager moet plaatsen, want de accu haal je van te voren even uit de fiets. Een ander gemak hiervan is dat je vrij bent om de accu op te laden waar je wilt. Je haalt de accu uit de fiets, loopt naar ieder willekeurig stopcontact (denk aan onderweg) en je kan de accu van nieuwe energie voorzien. Een uitneembare accu is ook ideaal voor in de winter. Want een accu laad je het best op bij kamertemperatuur.

De elektromotor die in het voorwiel zit zorgt dat de verhouding van gewicht beter in balans komt. De elektromotor beschikt over een koppel van 25 Nm, dit koppel bepaalt de kracht die de motor kan leveren, hoe groter het koppel, hoe meer kracht. De fiets kent vijf trapondersteuningsstanden.

Dit model is voorzien van een rotatiesensor. Deze meet hoe snel of langzaam je trapt. Deze informatie wordt door het motormanagement gebruikt om de trapondersteuning van de motor te bepalen. Een rotatiesensor is een eenvoudige maar veelgebruikte methode voor het bepalen van de trapondersteuning. Duurdere elektrische fiets modellen hebben naast een rotatiesensor ook een trapkrachtsensor.

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


Foutje of aanvulling? Gebruik het reactieformulier.

nieuws

home­ >testrapport Fonk E-go

contact   voorwaarden   disclaimer   privacybeleid   over ons  
wij gebruiken cookies
dat accepteer ik
meer informatie
;