Testrapport Batavus Milano E-go 330

Dit uit 2017 stammende model wordt al lang niet meer gemaakt. Op marktplaats wordt dit model soms aangeboden.

Batavus Milano E-go 330
De Milano E-go 330 van Batavus - actieradius 105 km, traploos aantal versnellingen

Doordat deze fiets over een gesloten kettingkast beschikt zou je hem kunnen typeren als een stadsfiets. Met zijn traploze versnelling heeft hij ook trekjes van een hybride fiets die gebruikt wordt om lekkere toertochtjes te maken. Het gewicht van de fiets is 27.3 kg, dat is inclusief 2.6 kg van de accu. In de brochure van Batavus wordt dit model aangeboden voor een adviesprijs van 2849 euro. In 2017 heeft Batavus de Milano E-go 330 geïntroduceerd. De voorvorkvering en de geveerde zadelpen zorgen voor een optimaal comfort. Een hydraulische velgrem is zowel voor als achter gebruikt voor het remmen.

Bij de Milano E-go 330 heeft men gebruikt gemaakt van een Lithium ion (Li-ion) accu. Dat is een accusoort die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in vrijwel alle moderne elektrische fietsen wordt gebruikt. De accu is wel wat duurder dan de vroeger veel gebruikte Nikkel Metaalhydride accu maar biedt vele voordelen. Zo is de levensduur veel langer, de accucapaciteit is veel groter (bij gelijkblijvend gewicht) en heeft een zeer lage zelfontlading.

De Milano E-go 330 heeft een accu van 396 Wh (36 Volt - 11 Ah). Boven het achterwiel bevindt zich de accu. Wanneer je de fiets op je fietsdrager zal moeten tillen zal je het prettig vinden dat je bij deze fiets de accu van te voren uit de fiets kan halen. Die leg je dan in je auto en achteraf wanneer je de fiets weer van de fietsdrager haalt plaats je de accu weer terug.

Dat de accu uitneembaar is biedt ook een voordeel dat je alleen de accu en niet de hele fiets naar een stopcontact moet brengen. Vooral onderweg bij wat langere fietstochtjes die iets te veel van je accu vergen, is het prettig om tussendoor even een stopcontact op te zoeken. Wanneer je in de winter met deze fiets wilt rijden heeft deze uitneembare accu ook een voordeel. Want opladen kan het best bij kamertemperatuur plaatsvinden. De accu wordt in ongeveer 2 uur volledig geladen.

De elektromotor bevindt zich in het midden van de fiets en is aangesloten op de trapas. De motor bezit een koppel van 48 Nm, deze waarde bepaalt hoe sterk de motor is, hoe hoger het koppel, hoe sterker de motor. Hoe hard je zelf moet trappen kan je instellen met de vier trapondersteuningsstanden en is instelbaar met een knopje op het stuur.

Dit model is voorzien van een trapkracht en rotatiesensor. Deze meet niet alleen hoe snel je de trappers ronddraait maar ook hoeveel kracht je uitoefent op je pedalen. Deze informatie wordt door het motormanagement gebruikt om de trapondersteuning van de motor te bepalen. De combinatie van rotatie- en trapkrachtsensoren is een ideale combinatie die je meestal alleen in de wat duurdere elektrische fiets modellen aantreft. Deze combinatie van sensoren garandeert de meest gelijkmatige trapondersteuning.

Batavus geeft voor de actieradius een maximale afstand op van 105 km. Die waarde geldt in de meest optimale omstandigheden en de lichtste trapondersteuning.

Gezien de geleverde accu van 396 Wh is voor deze Batavus Milano E-go 330 een actieradius van 72 km te verwachten. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

De standaard meegeleverde "Walk Assist" functie is ideaal. Wanneer je naast je fiets staat en je activeert deze loophulp functie zal hij je fiets voorzichtig in beweging zetten. Dit is vooral handig als je fiets zwaar beladen is of als je fiets met een goot naast een trap omhoog gebracht moet worden.

Opmerkingen

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


nieuws

home­