Testrapport Batavus Fuze E-go Active Plus
Sinds geruime tijd is dit model uit productie, tweedehands worden ze nog wel aangeboden.
Deze hybride fiets is uitgevoerd met een halfopen kettingkast en met tien versnellingen is hij bij uitstek geschikt voor de grotere toertochten. Het gewicht samen met de accu bedraagt 25.1 kg waarvan 2.6 kg voor de accu. In de brochure van Batavus wordt dit model aangeboden voor een adviesprijs van 2499 euro. In 2017 heeft Batavus de Fuze E-go Active Plus geïntroduceerd. De voorvorkvering en de geveerde zadelpen zorgen voor een optimaal comfort. Voor de remmen is zowel voor als achter een hydraulische velgrem toegepast.
Batavus heeft voor een Lithium ion (Li-ion) accu gekozen als energiebron. Deze Li-Ion accu is een veel toegepaste accu die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in de meeste hedendaagse elektrische fietsen wordt gebruikt. Deze accu is wel wat duurder dan de traditionele Ni-Mh accu maar heeft wel veel voordelen. De levensduur is een stuk langer, de accucapaciteit is groter (bij hetzelfde gewicht) en heeft een zeer lage zelfontlading.
IN HET KORT | |
---|---|
Fabrikant | Batavus |
Model | Fuze E-go Active Plus |
Gewicht | 25.1 kg |
Accucapaciteit | 300 Wh |
Versnellingen | tien |
Kettingkast | halfopen |
Voorvering | voorvork |
Zadelvering | zadelpen |
Voorrem | hydraulische velgrem |
Achterrem | hydraulische velgrem |
De Fuze E-go Active Plus is voorzien van een accu met 300 Wh (36 Volt - 11 Ah). Bij deze fiets bevindt zich de accu onder de bagagedrager. De accu kan eenvoudig verwijderd worden wat prettig is bij het op- en aftillen van de fiets op de fietsendrager. Daarnaast is het heel fijn dat je zelf kan bepalen waar je de accu kan opladen. Je hoeft niet de hele fiets naar het stopcontact te slepen, maar alleen de accu. Dat is niet alleen tijdens de fietstocht prettig, als je de accu onderweg nog even een klein beetje wilt opladen, maar ook ideaal voor in de winter. Want een accu kan je het best bij kamertemperatuur opladen. Een volledig ontladen accu wordt in ongeveer 2 uur weer volledig geladen.
De elektromotor bevindt zich in het midden van de fiets en is aangesloten op de trapas. De motor heeft een koppel van 50 Nm wat een eenheid is van kracht die de elektromotor kan geven (hoger is krachtiger). De fiets kent vier trapondersteuningsstanden.
In deze fiets is een trapkracht en rotatiesensor verwerkt. Die geven een veel natuurlijkere trapondersteuning dat fietsen met alleen een rotatiesensor. Wanneer je wegfietst zal meteen door de trapkrachtsensor geconstateerd worden dat je begonnen bent met fietsen en zal meteen de juiste trapondersteuning gegeven worden die hoort bij de hoeveelheid kracht die je op de pedalen uitoefent. Deze sensortechniek tref je meestal aan bij de betere elektrische fietsen.
Batavus geeft geen actieradius op voor deze ebike, maar gezien de accu met een capaciteit van 300 Wh lijkt een actieradius van 55 kilometer een realistische waarde.
De "Walk Assist" functie, waarmee dit model is uitgevoerd, helpt je wanneer je de fiets aan de hand meeneemt. De elektromotor zal dan het zware werk doen wat vooral handig is als de fiets zwaar beladen is of als je heuveltje op moet met de hand.
Opmerkingen
Verder lezen
Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.