Testrapport Batavus CNCTD E-go Smart

Batavus CNCTD E-go Smart
De CNCTD E-go Smart van Batavus - actieradius 95 km, drie versnellingen

Dit is een fiets met een gesloten kettingkast die mede vanwege zijn drie versnellingen bedoeld is voor gebruik voor de wat korte afstanden. Het onderhoud aan de ketting is nauwelijks aan de orde vanwege de gesloten kettingkast. Deze fiets weegt, samen met de accu van 2.4 kg, totaal 26,6 kg. De adviesprijs voor deze fiets is 1679 euro. Batavus heeft de CNCTD E-go Smart in 2017 geïntroduceerd. De fiets heeft geen vering in de voorvork en zadelpen. Voor bevindt zicht een velgrem, de achterrem is een rollerbrake rem.

Batavus heeft voor een Lithium ion (Li-ion) accu gekozen als energiebron. Deze Li-Ion accu is een veel toegepaste accu die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in de meeste hedendaagse elektrische fietsen wordt gebruikt. Deze accu is wel wat duurder dan de traditionele Ni-Mh accu maar heeft wel veel voordelen. De levensduur is een stuk langer, de accucapaciteit is groter (bij hetzelfde gewicht) en heeft een zeer lage zelfontlading.

De CNCTD E-go Smart heeft een accu van 317.0 Wh (36 Volt - 8 Ah). Bij deze fiets bevindt zich de accu onder de bagagedrager. Net als bij de meeste moderne elektrische fietsen is de de accu uitneembaar. Dat is vooral heel nuttig in de winter maar is ook ideaal wanneer je de fiets op het fietsendrager van de auto wil plaatsen. Je kan dat werkje lichter maken door even de accu te verwijderen. Als je op de plaats van bestemming bent haal je eerst de fiets van de drager en plaats je daarna de accu weer terug.

Tijdens wat langere fietstochten waarbij je verder wil gaan dan de actieradius die je accu ondersteund is dit ook prettig. Je vindt onderweg in een restaurantje altijd wel een stopcontact waar je hem even kan opladen.

De elektromotor bevindt zich in het voorwiel waarmee de gewichtsverdeling beter in balans komt. De elektromotor beschikt over een koppel van 25 Nm, dit koppel bepaalt de kracht die de motor kan leveren, hoe groter het koppel, hoe meer kracht. De fiets biedt vijf trapondersteuningsstanden waarmee je kan instellen hoeveel hulp je krijgt van de elektromotor tijdens het fietsen.

De fiets is voorzien van een rotatiesensor. Deze meet hoe langzaam of snel je trapt. Daarmee wordt bepaald hoeveel trapondersteuning de motor moet leveren. Een rotatiesensor is een eenvoudige, betrouwbare, veelgebruikte methode voor het bepalen van de trapondersteuning. Duurdere elektrische fiets modellen hebben naast een rotatiesensor ook een trapkrachtsensor.

De folder van Batavus vermeldt een actieradius tot 95 km. Dat is uiteraard in de lichtste trapondersteuningsstand en onder ideale omstandigheden.

Wanneer we uitgaan van de capaciteit van de accu van 317.0 Wh, die standaard met deze fiets wordt geleverd, is een actieradius voor deze Batavus CNCTD E-go Smart van 58 km meer in de lijn van de verwachting. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

De standaard meegeleverde "Walk Assist" functie is ideaal. Wanneer je naast je fiets staat en je activeert deze loophulp functie zal hij je fiets voorzichtig in beweging zetten. Dit is vooral handig als je fiets zwaar beladen is of als je fiets met een goot naast een trap omhoog gebracht moet worden.

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


Foutje of aanvulling? Gebruik het reactieformulier.

nieuws

home­ >testrapport CNCTD E-go Smart

contact   voorwaarden   disclaimer   privacybeleid   over ons  
wij gebruiken cookies
dat accepteer ik
meer informatie
;