Testrapport Batavus Bryte E-go 500Wh

Batavus Bryte E-go 500Wh
De Bryte E-go 500Wh van Batavus - actieradius 135 km, acht versnellingen

Dit is een fiets die de eigenschappen van een toer- en stadsfiets combineert. Met zijn acht versnellingen kan je leuke toertochtjes maken en de gesloten kettingkast zorgt dat onderhoud aan de ketting verwaarloosbaar is. Deze fiets weegt, samen met de accu van 3.8 kg, totaal 25.6 kg. De adviesprijs voor deze fiets is 2799 euro. Batavus heeft de Bryte E-go 500Wh in 2017 geïntroduceerd. De voorvorkvering en de geveerde zadelpen zorgen voor een optimaal comfort. De rem in het voor- en achterwiel wiel is een hydraulische velgrem.

Batavus heeft voor een Lithium ion (Li-ion) accu gekozen als energiebron. Deze Li-Ion accu is een veel toegepaste accu die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in de meeste hedendaagse elektrische fietsen wordt gebruikt. Deze accu is wel wat duurder dan de traditionele Ni-Mh accu maar heeft wel veel voordelen. De levensduur is een stuk langer, de accucapaciteit is groter (bij hetzelfde gewicht) en heeft een zeer lage zelfontlading.

De accu heeft een capaciteit van 497 Wh (36 Volt - 14 Ah). Bij deze fiets bevindt zich de accu onder de bagagedrager. De accu kan eenvoudig verwijderd worden wat prettig is bij het op- en aftillen van de fiets op de fietsendrager. Daarnaast is het heel fijn dat je zelf kan bepalen waar je de accu kan opladen. Je hoeft niet de hele fiets naar het stopcontact te slepen, maar alleen de accu. Dat is niet alleen tijdens de fietstocht prettig, als je de accu onderweg nog even een klein beetje wilt opladen, maar ook ideaal voor in de winter. Want een accu kan je het best bij kamertemperatuur opladen.

De elektromotor bevindt zich in het midden van de fiets en is aangesloten op de trapas. De motor heeft een koppel van 80 Nm wat een eenheid is van kracht die de elektromotor kan geven (hoger is krachtiger). De fiets kent drie trapondersteuningsstanden.

Een trapkracht en rotatiesensor bepaalt de hoeveelheid trapondersteuning deze fiets geeft. Dat is een veel betere en natuurlijkere techniek dan elektrische fietsen met alleen een rotatiesensor. De hoeveelheid trapkracht wordt namelijk niet bepaald doordat je fiets maar wordt rekening gehouden hoeveel kracht op de pedalen gezet wordt. Hoe meer kracht je uitoefent hoe meer de elektromotor je daarbij helpt. De verhouding tussen jouw inzet en die van de elektromotor blijft dus constant. De actieradius is volgens opgave van Batavus maximaal 135 km. Dat is uiteraard in de lichtste trapondersteuningsstand en onder ideale omstandigheden.

Uitgaande van de vuistregel van een actieradius die een vijfde tot zesde deel is van de accucapaciteit, en bij deze elektrische fiets een accu van 497 Wh wordt geleverd, is het beter om uit te gaan van een actieradius van 90 km voor deze Batavus Bryte E-go 500Wh. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

Deze fiets wordt geleverd met "Walk Assist". Het rechterhandvat bestaat uit twee delen, het binnenste deel is uitgevoerd als een soort gashandel. Wanneer je niet fiets zal deze gashandel de fiets langzaam in beweging zetten. Dat is fijn als je veel bagage bij je hebt, of een kind achterop. Maar het helpt je ook om eenvoudig in een fietsenstalling omhoog te gaan in de fietsgoot naast de trap. Zodra je aan deze handel draait tijdens het fietsen kan je het maximale vermogen aanwenden om bijvoorbeeld een hele steile helling wat eenvoudiger te nemen.

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf beste elektrische fiets kiest.


Foutje of aanvulling? Gebruik het reactieformulier.

nieuws

uitgelicht

acculader elektrische fiets

Sneller dan 25 km/u?

Wat is een speed pedelec en mag die op het fietspad?

acculader elektrische fiets

Wat is beter?

Een snelle acculader of een langzame?


wij gebruiken cookies
dat accepteer ik
meer informatie
;