Testrapport Batavus Milano E-go 400 Wh

Dit model wordt niet meer gemaakt. Mogelijk zullen fietsenwinkels deze nog wel op voorraad hebben.

Batavus Milano E-go 400 Wh
De Milano E-go 400 Wh van Batavus - actieradius 140 km, acht versnellingen

Dit is een fiets die de eigenschappen van een toer- en stadsfiets combineert. Met zijn acht versnellingen kan je leuke toertochtjes maken en de gesloten kettingkast zorgt dat onderhoud aan de ketting verwaarloosbaar is. Deze elektrische fiets heeft een gewicht van 26.2 kg, als je de accu verwijdert scheelt dat 2.6 kg. De fiets heeft een adviesprijs van 2699 euro. Deze elektrische fiets wordt sinds 2016 door Batavus gemaakt. Zowel de voorvork als het zadel is voorzien van vering voor optimaal comfort. Voor de remmen is zowel voor als achter een hydraulische velgrem toegepast.

Batavus heeft voor een Lithium ion (Li-ion) accu gekozen als energiebron. Deze Li-Ion accu is een veel toegepaste accu die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in de meeste hedendaagse elektrische fietsen wordt gebruikt. Deze accu is wel wat duurder dan de traditionele Ni-Mh accu maar heeft wel veel voordelen. De levensduur is een stuk langer, de accucapaciteit is groter (bij hetzelfde gewicht) en heeft een zeer lage zelfontlading.

De accu heeft een capaciteit van 396.0 Wh (36 Volt - 11 Ah). Bij deze fiets bevindt zich de accu onder de bagagedrager. De accu kan eenvoudig verwijderd worden wat prettig is bij het op- en aftillen van de fiets op de fietsendrager. Daarnaast is het heel fijn dat je zelf kan bepalen waar je de accu kan opladen. Je hoeft niet de hele fiets naar het stopcontact te slepen, maar alleen de accu. Dat is niet alleen tijdens de fietstocht prettig, als je de accu onderweg nog even een klein beetje wilt opladen, maar ook ideaal voor in de winter. Want een accu kan je het best bij kamertemperatuur opladen.

De elektromotor bevindt zich in het midden van de fiets en is aangesloten op de trapas. De elektromotor heeft een koppel van 48 Nm, hoe groter het koppel, hoe groter de trekkracht van de elektromotor. In welke mate je trapondersteuning krijgt, dus hoeveel kracht de elektromotor jou levert, is instelbaar op het stuur waarbij je kan kiezen uit vier trapondersteuningsstanden.

Dit model is voorzien van een trapkracht en rotatiesensor. Deze meet niet alleen hoe snel je de trappers ronddraait maar ook hoeveel kracht je uitoefent op je pedalen. Deze informatie wordt door het motormanagement gebruikt om de trapondersteuning van de motor te bepalen. De combinatie van rotatie- en trapkrachtsensoren is een ideale combinatie die je meestal alleen in de wat duurdere elektrische fiets modellen aantreft. Deze combinatie van sensoren garandeert de meest gelijkmatige trapondersteuning.

Onder ideale omstandigheden zou volgens Batavus een actieradius van 140 km bereikt kunnen worden Dat is dan wel met de lichtste trapondersteuningsstand.

Rekening houdend met de bij deze fiets geleverde accu van 396.0 Wh, is een gemiddelde actieradius van 72 km meer realistisch voor deze Batavus Milano E-go 400 Wh. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

Dit model wordt geleverd met "Power Assist". De rechterhandvat is uitgevoerd als gashandel. Wanneer je niet fiets zal deze gashandel de fiets langzaam in beweging zetten. Dat is fijn als je veel bagage bij je hebt, of een kind achterop. Maar het helpt je ook om eenvoudig in een fietsenstalling omhoog te gaan in de fietsgoot naast de trap. Zodra je aan deze handel draait tijdens het fietsen kan je het maximale vermogen aanwenden om bijvoorbeeld een hele steile helling wat eenvoudiger te nemen.

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


Foutje of aanvulling? Gebruik het reactieformulier.

nieuws

home­ >testrapport Milano E-go 400 Wh

contact   voorwaarden   disclaimer   privacybeleid   over ons  
wij gebruiken cookies
dat accepteer ik
meer informatie
;