Testrapport Batavus Tierra E-go
Deze elektrische fiets wordt door Batavus al lang niet meer gemaakt. Tweedehands worden ze nog wel te koop aangeboden.
Dit is een fiets die twee toepassingen met elkaar verbindt. Enerzijds is dit een heerlijke stadsfiets waarmee je dagelijks je ritjes kan maken, anderszins zal deze fiets door zijn zeven versnellingen je in staat stellen om heerlijke fietstochten te maken. De gesloten kettingkast zorgt dat je geen geen onderhoud hebt aan de ketting zoals dit bij (half)open kettingkasten wel het geval is. Het gewicht samen met de accu bedraagt 22.8 kg waarvan 1.8 kg voor de accu. De fiets heeft een adviesprijs van 2249 euro. Batavus heeft de Tierra E-go in 2013 geïntroduceerd. Het zadel geeft een extra conform met de verende zadelpen, de voorvork is vast uitgevoerd. Voor bevindt zicht een velgrem, de achterrem is een rollerbrake rem.
Bij de Tierra E-go heeft men gebruikt gemaakt van een Lithium ion (Li-ion) accu. Dat is een accusoort die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in vrijwel alle moderne elektrische fietsen wordt gebruikt. De accu is wel wat duurder dan de vroeger veel gebruikte Nikkel Metaalhydride accu maar biedt vele voordelen. Zo is de levensduur veel langer, de accucapaciteit is veel groter (bij gelijkblijvend gewicht) en heeft een zeer lage zelfontlading.
IN HET KORT | |
---|---|
Fabrikant | Batavus |
Model | Tierra E-go |
Gewicht | 22.8 kg |
Accucapaciteit | 324 Wh |
Versnellingen | zeven |
Kettingkast | gesloten |
Voorvering | vast |
Zadelvering | zadelpen |
Voorrem | velgrem |
Achterrem | rollerbrake rem |
De accu heeft een capaciteit van 324 Wh (36 Volt - 9 Ah). De accu is bij deze elektrische fiets geplaatst in de kettingkast wat een zeer gunstige gewichtsverdeling garandeert. De accu kan eenvoudig verwijderd worden wat prettig is bij het op- en aftillen van de fiets op de fietsendrager. Daarnaast is het heel fijn dat je zelf kan bepalen waar je de accu kan opladen. Je hoeft niet de hele fiets naar het stopcontact te slepen, maar alleen de accu. Dat is niet alleen tijdens de fietstocht prettig, als je de accu onderweg nog even een klein beetje wilt opladen, maar ook ideaal voor in de winter. Want een accu kan je het best bij kamertemperatuur opladen. De accu wordt in ongeveer 5 uur volledig geladen.
De elektromotor is in het voorwiel geplaatst wat een positieve bijdrage levert aan de gewichtsverdeling van deze fiets. De motor heeft een koppel van 30 Nm wat een eenheid is van kracht die de elektromotor kan geven (hoger is krachtiger). In welke mate je trapondersteuning krijgt, dus hoeveel kracht de elektromotor jou levert, is instelbaar op het stuur waarbij je kan kiezen uit drie trapondersteuningsstanden.
Batavus geeft voor de actieradius een maximale afstand op van 60 km. Die waarde geldt in de meest optimale omstandigheden en de lichtste trapondersteuning.
Gezien de geleverde accu van 324 Wh is voor deze Batavus Tierra E-go een actieradius van 59 km te verwachten. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.
Opmerkingen
zes maximum snelheden instelbaar (14 t/m 25 km/u)Verder lezen
Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.