Testrapport Batavus Mambo E-go

Dit model is al zeer geruime tijd uit productie, mogelijk dat je hem tweedehands kan kopen.

Batavus Mambo E-go
De Mambo E-go van Batavus - actieradius 70 km, zeven versnellingen

Doordat deze fiets over een gesloten kettingkast beschikt zou je hem kunnen typeren als een stadsfiets. Maar door zijn zeven versnellingen heeft hij ook trekjes van een hybride fiets die gebruikt wordt om lekkere toertochtjes te maken. Als we de fiets op de weegschaal zetten meten we 24.8 kg. Halen we de accu er uit dan scheelt dat 1.8 kg. In de brochure van Batavus wordt dit model aangeboden voor een adviesprijs van 2199 euro. De Mambo E-go wordt sinds 2013 door Batavus gemaakt. De fiets is geveerd op de voorvork en de zadelpen. De voorrem is een velgrem, de achterrem is een rollerbrake rem.

Batavus heeft voor een Lithium ion (Li-ion) accu gekozen als energiebron. Deze Li-Ion accu is een veel toegepaste accu die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in de meeste hedendaagse elektrische fietsen wordt gebruikt. Deze accu is wel wat duurder dan de traditionele Ni-Mh accu maar heeft wel veel voordelen. De levensduur is een stuk langer, de accucapaciteit is groter (bij hetzelfde gewicht) en heeft een zeer lage zelfontlading.

De Mambo E-go heeft een accu van 324 Wh (36 Volt - 9 Ah). De accu is op een elegante manier in de kettingkast weggewerkt. Dat is niet alleen fraai, maar zorgt tevens voor een zeer goede gewichtsverdeling. Wanneer je de fiets op je fietsdrager zal moeten tillen zal je het prettig vinden dat je bij deze fiets de accu van te voren uit de fiets kan halen. Die leg je dan in je auto en achteraf wanneer je de fiets weer van de fietsdrager haalt plaats je de accu weer terug.

Dat de accu uitneembaar is biedt ook een voordeel dat je alleen de accu en niet de hele fiets naar een stopcontact moet brengen. Vooral onderweg bij wat langere fietstochtjes die iets te veel van je accu vergen, is het prettig om tussendoor even een stopcontact op te zoeken. Wanneer je in de winter met deze fiets wilt rijden heeft deze uitneembare accu ook een voordeel. Want opladen kan het best bij kamertemperatuur plaatsvinden. Het laden van een volledig ontladen accu neemt ongeveer 5 uur in beslag.

Met een elektromotor in het voorwiel wordt een stuk van het gewicht naar voren gebracht waarmee een betere balans wordt bereikt in de fiets. De motor heeft een koppel van 30 Nm, dit koppel bepaalt de maximale kracht van de motor, hoe hoger dit koppel, hoe groter de kracht. De fiets biedt drie trapondersteuningsstanden waarmee je kan instellen hoeveel hulp je krijgt van de elektromotor tijdens het fietsen.

Dit model is voorzien van een rotatiesensor. Deze meet hoe snel of langzaam je trapt. Deze informatie wordt door het motormanagement gebruikt om de trapondersteuning van de motor te bepalen. Een rotatiesensor is een eenvoudige maar veelgebruikte methode voor het bepalen van de trapondersteuning. Duurdere elektrische fiets modellen hebben naast een rotatiesensor ook een trapkrachtsensor.

Onder ideale omstandigheden zou volgens Batavus een actieradius van 70 km bereikt kunnen worden Dat is dan wel met de lichtste trapondersteuningsstand.

Rekening houdend met de bij deze fiets geleverde accu van 324 Wh, is een gemiddelde actieradius van 59 km meer realistisch voor deze Batavus Mambo E-go. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

Opmerkingen

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


nieuws

home­