Testrapport Batavus Lucca E-go
Deze elektrische fiets wordt door Batavus al lang niet meer gemaakt. Tweedehands worden ze nog wel te koop aangeboden.
Vanwege zijn gesloten kettingkast en stevige bouw maar anderzijds door zijn zeven versnellingen combineert deze fiets de eigenschappen van een stadsfiets met die van een hybride fiets. Ideaal dus voor de dagelijkse stadsritjes maar zonder meer geschikt voor fietstochten in je vrije tijd. Deze fiets weegt, samen met de accu van 2.8 kg, totaal 26.8 kg. Op de website van Batavus vonden wij een adviesprijs van 1549 euro. In 2013 heeft Batavus de Lucca E-go geïntroduceerd. De voorvork is vast uitgevoerd maar de verende zadelpen geeft een stuk extra comfort. Voor zit er een velgrem op, achter is een rollerbrake rem aanwezig.
In deze fiets wordt een Lithium ion (Li-ion) accu gebruikt als krachtbron. Dat is een accutype die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en de Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in de meeste elektrische fietsen wordt toegepast. Dit type accu gaat lang mee, kent een lage zelfontlading en heeft meer capaciteit per kilogram.
IN HET KORT | |
---|---|
Fabrikant | Batavus |
Model | Lucca E-go |
Gewicht | 26.8 kg |
Accucapaciteit | 240 Wh |
Versnellingen | zeven |
Kettingkast | gesloten |
Voorvering | vast |
Zadelvering | zadelpen |
Voorrem | velgrem |
Achterrem | rollerbrake rem |
De accucapaciteit bedraagt 240 Wh (24 Volt - 10 Ah). De accu zit boven het achterwiel als onderdeel van de bagagedrager. De accu kan eenvoudig verwijderd worden wat prettig is bij het op- en aftillen van de fiets op de fietsendrager. Daarnaast is het heel fijn dat je zelf kan bepalen waar je de accu kan opladen. Je hoeft niet de hele fiets naar het stopcontact te slepen, maar alleen de accu. Dat is niet alleen tijdens de fietstocht prettig, als je de accu onderweg nog even een klein beetje wilt opladen, maar ook ideaal voor in de winter. Want een accu kan je het best bij kamertemperatuur opladen. Het laden van een volledig ontladen accu neemt ongeveer 5 uur in beslag.
Met een elektromotor in het voorwiel wordt een stuk van het gewicht naar voren gebracht waarmee een betere balans wordt bereikt in de fiets. De motor heeft een koppel van 29 Nm wat een eenheid is van kracht die de elektromotor kan geven (hoger is krachtiger). De fiets kent vijf trapondersteuningsstanden.
Dit model is voorzien van een rotatiesensor. Deze meet hoe snel of langzaam je trapt. Deze informatie wordt door het motormanagement gebruikt om de trapondersteuning van de motor te bepalen. Een rotatiesensor is een eenvoudige maar veelgebruikte methode voor het bepalen van de trapondersteuning. Duurdere elektrische fiets modellen hebben naast een rotatiesensor ook een trapkrachtsensor.
De folder van Batavus vermeldt een actieradius tot 90 km. Dat is uiteraard in de lichtste trapondersteuningsstand en onder ideale omstandigheden.
Wanneer we uitgaan van de capaciteit van de accu van 240 Wh, die standaard met deze fiets wordt geleverd, is een actieradius voor deze Batavus Lucca E-go van 44 km meer in de lijn van de verwachting. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.
Opmerkingen
Verder lezen
Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.