Testrapport Batavus Genova E-go
Dit model uit 2013 wordt sinds een flinke tijd niet meer gemaakt en zal je niet meer aantreffen in de fietsenwinkel, maar mogelijk wel op de tweede hands markt.
Dit is een fiets die twee toepassingen met elkaar verbindt. Enerzijds is dit een heerlijke stadsfiets waarmee je dagelijks je ritjes kan maken, anderszins zal deze fiets door zijn zeven versnellingen je in staat stellen om heerlijke fietstochten te maken. De gesloten kettingkast zorgt dat je geen geen onderhoud hebt aan de ketting zoals dit bij (half)open kettingkasten wel het geval is. Het gewicht samen met de accu bedraagt 26.8 kg waarvan 2.8 kg voor de accu. De gesuggereerde verkoopprijs die Batavus aangeeft is 1699 euro. Batavus introduceerde in 2013 deze Genova E-go. Zowel de voorvork als het zadel is voorzien van vering voor optimaal comfort. Voor zit er een velgrem op, achter is een rollerbrake rem aanwezig.
In deze fiets wordt een Lithium ion (Li-ion) accu gebruikt als krachtbron. Dat is een accutype die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en de Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in de meeste elektrische fietsen wordt toegepast. Dit type accu gaat lang mee, kent een lage zelfontlading en heeft meer capaciteit per kilogram.
IN HET KORT | |
---|---|
Fabrikant | Batavus |
Model | Genova E-go |
Gewicht | 26.8 kg |
Accucapaciteit | 240 Wh |
Versnellingen | zeven |
Kettingkast | gesloten |
Voorvering | voorvork |
Zadelvering | zadelpen |
Voorrem | velgrem |
Achterrem | rollerbrake rem |
De accucapaciteit bedraagt 240 Wh (24 Volt - 10 Ah). De accu zit boven het achterwiel als onderdeel van de bagagedrager. Net als bij de meeste moderne elektrische fietsen is de de accu uitneembaar. Dat is vooral heel nuttig in de winter maar is ook ideaal wanneer je de fiets op het fietsendrager van de auto wil plaatsen. Je kan dat werkje lichter maken door even de accu te verwijderen. Als je op de plaats van bestemming bent haal je eerst de fiets van de drager en plaats je daarna de accu weer terug.
Tijdens wat langere fietstochten waarbij je verder wil gaan dan de actieradius die je accu ondersteunt is dit ook prettig. Je vindt onderweg in een restaurantje altijd wel een stopcontact waar je hem even kan opladen. Het laden van een volledig ontladen accu neemt ongeveer 5 uur in beslag.
De elektromotor die in het voorwiel zit zorgt dat de verhouding van gewicht beter in balans komt. De elektromotor beschikt over een koppel van 29 Nm, dit koppel bepaalt de kracht die de motor kan leveren, hoe groter het koppel, hoe meer kracht. De fiets kent drie trapondersteuningsstanden.
Dit model is voorzien van een rotatiesensor. Deze meet hoe snel of langzaam je trapt. Deze informatie wordt door het motormanagement gebruikt om de trapondersteuning van de motor te bepalen. Een rotatiesensor is een eenvoudige maar veelgebruikte methode voor het bepalen van de trapondersteuning. Duurdere elektrische fiets modellen hebben naast een rotatiesensor ook een trapkrachtsensor.
Onder ideale omstandigheden zou volgens Batavus een actieradius van 90 km bereikt kunnen worden Dat is dan wel met de lichtste trapondersteuningsstand.
Rekening houdend met de bij deze fiets geleverde accu van 240 Wh, is een gemiddelde actieradius van 44 km meer realistisch voor deze Batavus Genova E-go. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.
De standaard meegeleverde "Walk Assist" is een ideale eigenschap. Wanneer je naast je fiets staat en je deze loophulp activeert zal hij je fiets voorzichtig in beweging zetten. Dit is vooral handig als je fiets zwaar beladen is. Ook handig bij het omhoog brengen van je fiets bij een fietsgoot naast een trap.
Opmerkingen
Verder lezen
Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.