Testrapport Batavus Fuego E-go 8P extra lage instap

Dit model is al zeer geruime tijd uit productie, mogelijk dat je hem tweedehands kan kopen.

Batavus Fuego E-go 8P extra lage instap
De Fuego E-go 8P extra lage instap van Batavus - actieradius 70 km, acht versnellingen

De Fuego E-go 8P extra lage instap weegt, inclusief de accu van 1.8 kg, totaal 22.8 kg. In de brochure van Batavus wordt dit model aangeboden voor een adviesprijs van 2349 euro. De Fuego E-go 8P extra lage instap wordt sinds 2013 door Batavus gemaakt. De fiets heeft een verende voorvork en een verende zadelpen. De voorwielrem is van het type velgrem, de achterrem is een rollerbrake rem.

Deze fiets is voorzien van een Lithium ion (Li-ion) accu. Die heeft, samen met de LiPo en LiFe accu's een aantal prettige eigenschappen zoals een lange levensduur, hij is niet groot en niet heel zwaar in vergelijking met vele andere accutypen. Daarnaast is de zelfontlading vrij laag. Wanneer je de fiets een paar weken niet hebt gebruikt hoef je hem niet eerst op te laden voor gebruik.

De Fuego E-go 8P extra lage instap heeft een accu van 324 Wh (36 Volt - 9 Ah). Vanwege een optimale verdeling van gewicht is gekozen om de accu in de kettingkast te plaatsen. De accu van deze fiets is eenvoudig uitneembaar. Dat zal je vooral op prijs stellen wanneer je de elektrische fiets op een fietsendrager wil plaatsen, dan telt iedere kilogram. Het is dan prettig eerst de accu uit de fiets te halen en op de achterbank te leggen.

Een ander niet te onderschatten voordeel is dat je, doordat je de accu eenvoudig uit de fiets kan halen, de accu overal waar je wilt kan opladen en niet waar toevallig je fiets staat. Vooral in de winter zal dit voordelen opleveren. Want het opladen bij kamertemperatuur is veel beter dan in een koude schuur of kelder. Het laden van een volledig ontladen accu neemt ongeveer 5 uur in beslag.

De elektromotor die in het voorwiel zit zorgt dat de verhouding van gewicht beter in balans komt. De elektromotor beschikt over een koppel van 30 Nm, dit koppel bepaalt de kracht die de motor kan leveren, hoe groter het koppel, hoe meer kracht. De fiets biedt drie trapondersteuningsstanden waarmee je kan instellen hoeveel hulp je krijgt van de elektromotor tijdens het fietsen.

Dit model is voorzien van een rotatiesensor. Deze meet hoe snel of langzaam je trapt. Deze informatie wordt door het motormanagement gebruikt om de trapondersteuning van de motor te bepalen. Een rotatiesensor is een eenvoudige maar veelgebruikte methode voor het bepalen van de trapondersteuning. Duurdere elektrische fiets modellen hebben naast een rotatiesensor ook een trapkrachtsensor.

Batavus geeft voor de actieradius een maximale afstand op van 70 km. Die waarde geldt in de meest optimale omstandigheden en de lichtste trapondersteuning.

Gezien de geleverde accu van 324 Wh is voor deze Batavus Fuego E-go 8P extra lage instap een actieradius van 59 km te verwachten. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

De standaard meegeleverde "Walk Assist" functie is ideaal. Wanneer je naast je fiets staat en je activeert deze loophulp functie zal hij je fiets voorzichtig in beweging zetten. Dit is vooral handig als je fiets zwaar beladen is of als je fiets met een goot naast een trap omhoog gebracht moet worden.

Opmerkingen

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


nieuws

home­