Testrapport Batavus E-Go
Dit uit 2011 stammende model wordt al lang niet meer gemaakt. Op marktplaats wordt dit model soms aangeboden.

Wanneer je houdt van lekkere toertochten te maken dan is deze hybride fiets een goede keuze. Hij beschikt over zeven versnellingen en een halfopen kettingkast. De fiets weegt 22 kg waarvan kg voor rekening komt van de accu. De fiets heeft een adviesprijs van 2149 euro. Batavus heeft de E-Go in 2011 geïntroduceerd. De fiets heeft geen vering in de voorvork en zadelpen. Voor de remmen is zowel voor als achter een velgrem toegepast.
De E-Go is voorzien van een Lithium Polymeer (LiPo) accu. Dat is een moderne accusoort die samen met de Lithium Ion (Li-ion) accu in vrijwel alle moderne elektrische fietsen wordt gebruikt. De accu is weliswaar wat duurder dan de traditionele Ni-Mh accu maar heeft daarentegen alleen maar voordelen die het prijsverschil ruimschoots goedmaken. De levensduur is veel langer, de accucapaciteit is veel groter (bij gelijkblijvende inhoud/gewicht) en kent een zeer lage zelfontlading.
IN HET KORT | |
---|---|
Fabrikant | Batavus |
Model | E-Go |
Gewicht | 22 kg |
Accucapaciteit | 360 Wh |
Versnellingen | zeven |
Kettingkast | halfopen |
Voorvering | vast |
Zadelvering | vast |
Voorrem | velgrem |
Achterrem | velgrem |
De E-Go heeft een accu van 360 Wh (36 Volt - 10 Ah). Net als bij de meeste moderne elektrische fietsen is de de accu uitneembaar. Dat is vooral heel nuttig in de winter maar is ook ideaal wanneer je de fiets op het fietsendrager van de auto wil plaatsen. Je kan dat werkje lichter maken door even de accu te verwijderen. Als je op de plaats van bestemming bent haal je eerst de fiets van de drager en plaats je daarna de accu weer terug.
Tijdens wat langere fietstochten waarbij je verder wil gaan dan de actieradius die je accu ondersteunt is dit ook prettig. Je vindt onderweg in een restaurantje altijd wel een stopcontact waar je hem even kan opladen. In ongeveer 5 uur wordt een lege accu weer volledig geladen.
De elektromotor is in het voorwiel geplaatst wat een positieve bijdrage levert aan de gewichtsverdeling van deze fiets. Met de drie trapondersteuningsstanden, die je kan instellen via een knopje op je stuur, bepaal je hoe licht de fiets rijdt. Je bepaalt daarmee de verhouding tussen de energie die jij in het fietsen moet steken en de hulp die je van de elektromotor krijgt.
Batavus geeft voor de actieradius een maximale afstand op van 100 km. Die waarde geldt in de meest optimale omstandigheden en de lichtste trapondersteuning.
Gezien de geleverde accu van 360 Wh is voor deze Batavus E-Go een actieradius van 65 km te verwachten. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.
Opmerkingen
Keuze uit 2 rijstanden normaal en heuvelachtig.Verder lezen
Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.