Testrapport Amslod Newton LTX-600

Amslod Newton LTX-600
De Newton LTX-600 van Amslod - actieradius 150 km, acht versnellingen

Deze fiets bevindt zich in het segment tussen de stads- en hybride fiets. Zijn stevige bouw en gesloten kettingkast is een kenmerk van een stadsfiets maar met zijn acht versnellingen is hij ook geschikt om wat grotere fietstochten te maken. In de brochure van Amslod wordt dit model aangeboden voor een adviesprijs van 1495 euro. Amslod introduceerde in 2022 deze Newton LTX-600. De fiets is voorzien van een verende voorvork en een verende zadelpen. Voor zit er een schijfrem op, achter is een rollerbrake rem aanwezig.

Bij deze fiets heeft men gekozen voor een Lithium ion (Li-ion) accu. Dat is een accusoort die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in haast alle moderne elektrische fietsen gebruikt wordt. Dit type accu heeft het voordeel van een grotere accucapaciteit, lange levensduur en heeft een lage zelfontlading. Hierdoor hoef je niet de fiets tussendoor opladen als je hem een tijdje niet gebruikt.

De accu heeft een capaciteit van 600 Wh. De accu is uitneembaar en zit boven het achterwiel onder de bagagedrager. Zo'n uitneembare accu is een duidelijk pluspunt. Zo wordt de fiets een stuk lichter als je hem op je fietsendrager zet en kan je de accu opladen op de plaats waar jij dit wil en niet waar de fiets toevallig staat. Denk aan onderweg in een restaurantje maar ook thuis waar je de accu beter binnen dan in de garage kan opladen. Net als bij de meeste moderne elektrische fietsen is de de accu uitneembaar. Dat is vooral heel nuttig in de winter maar is ook ideaal wanneer je de fiets op het fietsendrager van de auto wil plaatsen. Je kan dat werkje lichter maken door even de accu te verwijderen. Als je op de plaats van bestemming bent haal je eerst de fiets van de drager en plaats je daarna de accu weer terug.

Tijdens wat langere fietstochten waarbij je verder wil gaan dan de actieradius die je accu ondersteunt is dit ook prettig. Je vindt onderweg in een restaurantje altijd wel een stopcontact waar je hem even kan opladen.

De elektromotor is in het voorwiel geplaatst wat een positieve bijdrage levert aan de gewichtsverdeling van deze fiets. De elektromotor heeft een koppel van 50 Nm, hoe groter het koppel, hoe groter de trekkracht van de elektromotor. De fiets biedt tien trapondersteuningsstanden waarmee je kan instellen hoeveel hulp je krijgt van de elektromotor tijdens het fietsen.

Dit model is voorzien van een rotatiesensor. Deze meet hoe snel of langzaam je trapt. Deze informatie wordt door het motormanagement gebruikt om de trapondersteuning van de motor te bepalen. Een rotatiesensor is een eenvoudige maar veelgebruikte methode voor het bepalen van de trapondersteuning. Duurdere elektrische fiets modellen hebben naast een rotatiesensor ook een trapkrachtsensor.

Onder ideale omstandigheden zou volgens Amslod een actieradius van 150 km bereikt kunnen worden Dat is dan wel met de lichtste trapondersteuningsstand.

Rekening houdend met de bij deze fiets geleverde accu van 600 Wh, is een gemiddelde actieradius van 109 km meer realistisch voor deze Amslod Newton LTX-600. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

Opmerkingen

Verkrijgbaar met 3, 7 en 8 versnellingen

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


Foutje of aanvulling? Stuur ons een reactie.

nieuws

home­ >testrapport Newton LTX-600

Cookies
Wij plaatsten alleen strikt functionele cookies. De advertenties die getoond worden zijn "niet gepersonaliseerde advertenties". Er worden dus geen persoonsgebonden cookies geplaatst en daarom hoeven we u, in het kader van de AVG, geen toestemming te vragen, alleen maar te informeren.

ik heb het gelezen