Testrapport Amslod Venton LTX-600 7V-10
Dit model uit 2020 wordt sinds een flinke tijd niet meer gemaakt en zal je niet meer aantreffen in de fietsenwinkel, maar mogelijk wel op de tweede hands markt.
Dit is een fiets die de eigenschappen van een toer- en stadsfiets combineert. Met zijn zeven versnellingen kan je leuke toertochtjes maken en de gesloten kettingkast zorgt dat onderhoud aan de ketting verwaarloosbaar is. Deze elektrische fiets wordt sinds 2020 door Amslod gemaakt. De fiets is geveerd op de voorvork en de zadelpen. Voor zit er een schijfrem op, achter is een rollerbrake rem aanwezig.
Bij de Venton LTX-600 7V-10 heeft men gebruikt gemaakt van een Lithium ion (Li-ion) accu. Dat is een accusoort die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in vrijwel alle moderne elektrische fietsen wordt gebruikt. De accu is wel wat duurder dan de vroeger veel gebruikte Nikkel Metaalhydride accu maar biedt vele voordelen. Zo is de levensduur veel langer, de accucapaciteit is veel groter (bij gelijkblijvend gewicht) en heeft een zeer lage zelfontlading.
IN HET KORT | |
---|---|
Fabrikant | Amslod |
Model | Venton LTX-600 7V-10 |
Accucapaciteit | 600 Wh |
Versnellingen | zeven |
Kettingkast | gesloten |
Voorvering | voorvork |
Zadelvering | zadelpen |
Voorrem | schijfrem |
Achterrem | rollerbrake rem |
De accu heeft een capaciteit van 600 Wh (43 Volt - 14 Ah). De accu bevindt zich boven het achterwiel. De accu kan eenvoudig verwijderd worden wat prettig is bij het op- en aftillen van de fiets op de fietsendrager. Daarnaast is het heel fijn dat je zelf kan bepalen waar je de accu kan opladen. Je hoeft niet de hele fiets naar het stopcontact te slepen, maar alleen de accu. Dat is niet alleen tijdens de fietstocht prettig, als je de accu onderweg nog even een klein beetje wilt opladen, maar ook ideaal voor in de winter. Want een accu kan je het best bij kamertemperatuur opladen. Het laden van een volledig ontladen accu neemt ongeveer 9 uur in beslag.
De elektromotor bevindt zich in het midden van de fiets en is aangesloten op de trapas. De motor heeft een koppel van 80 Nm wat een eenheid is van kracht die de elektromotor kan geven (hoger is krachtiger). Hoe hard je zelf moet trappen kan je instellen met de tien trapondersteuningsstanden en is instelbaar met een knopje op het stuur.
Dit model is voorzien van een trapkracht en rotatiesensor. Deze meet niet alleen hoe snel je de trappers ronddraait maar ook hoeveel kracht je uitoefent op je pedalen. Deze informatie wordt door het motormanagement gebruikt om de trapondersteuning van de motor te bepalen. De combinatie van rotatie- en trapkrachtsensoren is een ideale combinatie die je meestal alleen in de wat duurdere elektrische fiets modellen aantreft. Deze combinatie van sensoren garandeert de meest gelijkmatige trapondersteuning.
Onder ideale omstandigheden zou volgens Amslod een actieradius van 150 km bereikt kunnen worden Dat is dan wel met de lichtste trapondersteuningsstand.
Rekening houdend met de bij deze fiets geleverde accu van 600 Wh, is een gemiddelde actieradius van 109 km meer realistisch voor deze Amslod Venton LTX-600 7V-10. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.
De standaard meegeleverde "Walk Assist" functie is ideaal. Wanneer je naast je fiets staat en je activeert deze loophulp functie zal hij je fiets voorzichtig in beweging zetten. Dit is vooral handig als je fiets zwaar beladen is of als je fiets met een goot naast een trap omhoog gebracht moet worden.
Opmerkingen
Verder lezen
Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.