Testrapport Amslod Preston MX-600 3V-4

Dit model uit 2020 wordt sinds een flinke tijd niet meer gemaakt en zal je niet meer aantreffen in de fietsenwinkel, maar mogelijk wel op de tweede hands markt.

Amslod Preston MX-600 3V-4
De Preston MX-600 3V-4 van Amslod - actieradius 150 km, drie versnellingen

De Preston MX-600 3V-4 is een stadsfiets en mede gezien zijn drie versnellingen vooral geschikt voor de wat kortere afstanden. Hij heeft een gesloten kettingkast waardoor het onderhoud van de ketting verwaarloosbaar is. Amslod introduceerde in 2020 deze Preston MX-600 3V-4. De voorvorkvering en de geveerde zadelpen zorgen voor een optimaal comfort. Voor bevindt zicht een schijfrem, de achterrem is een rollerbrake rem.

In deze fiets wordt een Lithium ion (Li-ion) accu gebruikt als krachtbron. Dat is een accutype die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en de Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in de meeste elektrische fietsen wordt toegepast. Dit type accu gaat lang mee, kent een lage zelfontlading en heeft meer capaciteit per kilogram.

De accucapaciteit bedraagt 600 Wh (43 Volt - 14 Ah). Bij deze fiets bevindt zich de accu onder de bagagedrager. De accu is eenvoudig uitneembaar, dat is handig als je de fiets op de fietsdrager moet plaatsen, want de accu haal je van te voren even uit de fiets. Een ander gemak hiervan is dat je vrij bent om de accu op te laden waar je wilt. Je haalt de accu uit de fiets, loopt naar ieder willekeurig stopcontact (denk aan onderweg) en je kan de accu van nieuwe energie voorzien. Een uitneembare accu is ook ideaal voor in de winter. Want een accu laad je het best op bij kamertemperatuur. In ongeveer 9 uur wordt een lege accu weer volledig geladen.

De elektromotor bevindt zich in het voorwiel waarmee de gewichtsverdeling beter in balans komt. De elektromotor heeft een koppel van 50 Nm, hoe groter het koppel, hoe groter de trekkracht van de elektromotor. Met de vier trapondersteuningsstanden, die je kan instellen via een knopje op je stuur, bepaal je hoe licht de fiets rijdt. Je bepaalt daarmee de verhouding tussen de energie die jij in het fietsen moet steken en de hulp die je van de elektromotor krijgt.

Dit model is voorzien van een rotatiesensor. Deze meet hoe snel of langzaam je trapt. Deze informatie wordt door het motormanagement gebruikt om de trapondersteuning van de motor te bepalen. Een rotatiesensor is een eenvoudige maar veelgebruikte methode voor het bepalen van de trapondersteuning. Duurdere elektrische fiets modellen hebben naast een rotatiesensor ook een trapkrachtsensor.

Onder ideale omstandigheden zou volgens Amslod een actieradius van 150 km bereikt kunnen worden Dat is dan wel met de lichtste trapondersteuningsstand.

Rekening houdend met de bij deze fiets geleverde accu van 600 Wh, is een gemiddelde actieradius van 109 km meer realistisch voor deze Amslod Preston MX-600 3V-4. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

De standaard meegeleverde "Walk Assist" is een ideale eigenschap. Wanneer je naast je fiets staat en je deze loophulp activeert zal hij je fiets voorzichtig in beweging zetten. Dit is vooral handig als je fiets zwaar beladen is. Ook handig bij het omhoog brengen van je fiets bij een fietsgoot naast een trap.

Opmerkingen

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


nieuws

home­