Testrapport Amslod Wellington MX-600 7V-6
Dit model uit 2019 wordt sinds een flinke tijd niet meer gemaakt en zal je niet meer aantreffen in de fietsenwinkel, maar mogelijk wel op de tweede hands markt.
Doordat deze fiets over een gesloten kettingkast beschikt zou je hem kunnen typeren als een stadsfiets. Maar door zijn zeven versnellingen heeft hij ook trekjes van een hybride fiets die gebruikt wordt om lekkere toertochtjes te maken. In 2019 heeft Amslod de Wellington MX-600 7V-6 geïntroduceerd. De fiets is voorzien van een verende voorvork en een verende zadelpen. Achter bevindt zich een rollerbrake rem, voor heeft deze fiets een schijfrem.
Bij deze fiets heeft men gekozen voor een Lithium ion (Li-ion) accu. Dat is een accusoort die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in haast alle moderne elektrische fietsen gebruikt wordt. Dit type accu heeft het voordeel van een grotere accucapaciteit, lange levensduur en heeft een lage zelfontlading. Hierdoor hoef je niet de fiets tussendoor opladen als je hem een tijdje niet gebruikt.
IN HET KORT | |
---|---|
Fabrikant | Amslod |
Model | Wellington MX-600 7V-6 |
Accucapaciteit | 600 Wh |
Versnellingen | zeven |
Kettingkast | gesloten |
Voorvering | voorvork |
Zadelvering | zadelpen |
Voorrem | schijfrem |
Achterrem | rollerbrake rem |
De accu heeft een capaciteit van 600 Wh (43 Volt - 14 Ah). De accu is bij deze elektrische fiets geplaatst boven het achterwiel. Net als bij de meeste moderne elektrische fietsen is de de accu uitneembaar. Dat is vooral heel nuttig in de winter maar is ook ideaal wanneer je de fiets op het fietsendrager van de auto wil plaatsen. Je kan dat werkje lichter maken door even de accu te verwijderen. Als je op de plaats van bestemming bent haal je eerst de fiets van de drager en plaats je daarna de accu weer terug.
Tijdens wat langere fietstochten waarbij je verder wil gaan dan de actieradius die je accu ondersteunt is dit ook prettig. Je vindt onderweg in een restaurantje altijd wel een stopcontact waar je hem even kan opladen. In ongeveer 9 uur wordt een lege accu weer volledig geladen.
De elektromotor bevindt zich in het midden van de fiets en is aangesloten op de trapas. De motor heeft een koppel van 80 Nm, dit koppel bepaalt de maximale kracht van de motor, hoe hoger dit koppel, hoe groter de kracht. Hoe hard je zelf moet trappen kan je instellen met de zes trapondersteuningsstanden en is instelbaar met een knopje op het stuur.
Dit model is voorzien van een trapkracht en rotatiesensor. Deze meet niet alleen hoe snel je de trappers ronddraait maar ook hoeveel kracht je uitoefent op je pedalen. Deze informatie wordt door het motormanagement gebruikt om de trapondersteuning van de motor te bepalen. De combinatie van rotatie- en trapkrachtsensoren is een ideale combinatie die je meestal alleen in de wat duurdere elektrische fiets modellen aantreft. Deze combinatie van sensoren garandeert de meest gelijkmatige trapondersteuning.
Onder ideale omstandigheden zou volgens Amslod een actieradius van 150 km bereikt kunnen worden Dat is dan wel met de lichtste trapondersteuningsstand.
Rekening houdend met de bij deze fiets geleverde accu van 600 Wh, is een gemiddelde actieradius van 109 km meer realistisch voor deze Amslod Wellington MX-600 7V-6. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.
De "Walk Assist" functie, waarmee dit model is uitgevoerd, helpt je wanneer je de fiets aan de hand meeneemt. De elektromotor zal dan het zware werk doen wat vooral handig is als de fiets zwaar beladen is of als je heuveltje op moet met de hand.
Opmerkingen
Verder lezen
Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.