Testrapport Amslod Highland LX-600 3V-6

Dit model is al zeer geruime tijd uit productie, mogelijk dat je hem tweedehands kan kopen.

Amslod Highland LX-600 3V-6
De Highland LX-600 3V-6 van Amslod - actieradius 150 km, drie versnellingen

Dit is een fiets met een gesloten kettingkast die mede vanwege zijn drie versnellingen bedoeld is voor gebruik voor de wat korte afstanden. Het onderhoud aan de ketting is nauwelijks aan de orde vanwege de gesloten kettingkast. De Highland LX-600 3V-6 wordt sinds 2019 door Amslod gemaakt. De fiets is geveerd op de voorvork en de zadelpen. De voorrem is een schijfrem, de achterrem is een rollerbrake rem.

Bij deze fiets heeft men gekozen voor een Lithium ion (Li-ion) accu. Dat is een accusoort die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in haast alle moderne elektrische fietsen gebruikt wordt. Dit type accu heeft het voordeel van een grotere accucapaciteit, lange levensduur en heeft een lage zelfontlading. Hierdoor hoef je niet de fiets tussendoor opladen als je hem een tijdje niet gebruikt.

De Highland LX-600 3V-6 is voorzien van een accu met 600 Wh (43 Volt - 14 Ah). Boven het achterwiel bevindt zich de accu. De accu kan eenvoudig verwijderd worden wat prettig is bij het op- en aftillen van de fiets op de fietsendrager. Daarnaast is het heel fijn dat je zelf kan bepalen waar je de accu kan opladen. Je hoeft niet de hele fiets naar het stopcontact te slepen, maar alleen de accu. Dat is niet alleen tijdens de fietstocht prettig, als je de accu onderweg nog even een klein beetje wilt opladen, maar ook ideaal voor in de winter. Want een accu kan je het best bij kamertemperatuur opladen. Het laden van een volledig ontladen accu neemt ongeveer 9 uur in beslag.

De elektromotor die in het voorwiel zit zorgt dat de verhouding van gewicht beter in balans komt. De elektromotor heeft een koppel van 50 Nm, hoe groter het koppel, hoe groter de trekkracht van de elektromotor. De fiets kent zes trapondersteuningsstanden.

Dit model is voorzien van een rotatiesensor. Deze meet hoe snel of langzaam je trapt. Deze informatie wordt door het motormanagement gebruikt om de trapondersteuning van de motor te bepalen. Een rotatiesensor is een eenvoudige maar veelgebruikte methode voor het bepalen van de trapondersteuning. Duurdere elektrische fiets modellen hebben naast een rotatiesensor ook een trapkrachtsensor.

De actieradius is volgens opgave van Amslod maximaal 150 km. Dat is uiteraard in de lichtste trapondersteuningsstand en onder ideale omstandigheden.

Uitgaande van de vuistregel van een actieradius die een vijfde tot zesde deel is van de accucapaciteit, en bij deze elektrische fiets een accu van 600 Wh wordt geleverd, is het beter om uit te gaan van een actieradius van 109 km voor deze Amslod Highland LX-600 3V-6. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

Deze fiets wordt geleverd met "Walk Assist". Wanneer je niet fiets en deze loophulp activeert zal de fiets langzaam in beweging komen. Dat is fijn als je veel bagage bij je hebt, of een kind achterop. Maar het helpt je ook om eenvoudig in een fietsenstalling omhoog te gaan in de fietsgoot naast de trap.

Opmerkingen

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


nieuws

home­