Testrapport Amslod Aston MX-600 8V-10

Amslod Aston MX-600 8V-10
De Aston MX-600 8V-10 van Amslod - actieradius 150 km, acht versnellingen

Doordat deze fiets over een gesloten kettingkast beschikt zou je hem kunnen typeren als een stadsfiets. Maar door zijn acht versnellingen heeft hij ook trekjes van een hybride fiets die gebruikt wordt om lekkere toertochtjes te maken. Deze elektrische fiets wordt sinds 2019 door Amslod gemaakt. Zowel de voorvork als het zadel is voorzien van vering voor optimaal comfort. De voorrem is een schijfrem, de achterrem is een rollerbrake rem.

Deze fiets is voorzien van een Lithium ion (Li-ion) accu. Die heeft, samen met de LiPo en LiFe accu's een aantal prettige eigenschappen zoals een lange levensduur, hij is niet groot en niet heel zwaar in vergelijking met vele andere accutypen. Daarnaast is de zelfontlading vrij laag. Wanneer je de fiets een paar weken niet hebt gebruikt hoef je hem niet eerst op te laden voor gebruik.

De accucapaciteit bedraagt 600.0 Wh (43 Volt - 14 Ah). Boven het achterwiel bevindt zich de accu. De accu van deze fiets is eenvoudig uitneembaar. Dat zal je vooral op prijs stellen wanneer je de elektrische fiets op een fietsendrager wil plaatsen, dan telt iedere kilogram. Het is dan prettig eerst de accu uit de fiets te halen en op de achterbank te leggen.

Een ander niet te onderschatten voordeel is dat je, doordat je de accu eenvoudig uit de fiets kan halen, de accu overal waar je wilt kan opladen en niet waar toevallig je fiets staat. Vooral in de winter zal dit voordelen opleveren. Want het opladen bij kamertemperatuur is veel beter dan in een koude schuur of kelder.

De elektromotor bevindt zich in het midden van de fiets en is aangesloten op de trapas. De motor bezit een koppel van 80 Nm, deze waarde bepaalt hoe sterk de motor is, hoe hoger het koppel, hoe sterker de motor. De fiets kent tien trapondersteuningsstanden.

De hoeveelheid trapkracht ondersteuning wordt bij deze fiets bepaald door twee sensoren. Dat zijn de trapkracht en rotatiesensoren. Goedkopere elektrische fietsen hebben allen een rotatiesensor en weten dus alleen dat je fietst maar niet hoeveel energie je dat kost. Door de trapkrachtsensor toe te voegen wordt constant gemeten hoeveel kracht je op de trappers uitoefent. Met deze informatie kan de elektrische fiets een daarbij behorende hoeveelheid kracht bepalen waarmee de elektromotor jou ondersteunt. Hierdoor is de trapondersteuning zeer gelijkmatig en voelt niet zo schokkerig aan zoals het geval is bij fietsen met alleen een rotatiesensor.

Onder ideale omstandigheden zou volgens Amslod een actieradius van 150 km bereikt kunnen worden Dat is dan wel met de lichtste trapondersteuningsstand.

Rekening houdend met de bij deze fiets geleverde accu van 600.0 Wh, is een gemiddelde actieradius van 109 km meer realistisch voor deze Amslod Aston MX-600 8V-10. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

Deze fiets beschikt over "Walk Assist". Deze helpt je om je fiets zachtjes in beweging te zetten terwijl je er nog naast loopt. Ideaal bij zware bepakking of een kind achterop. Ook handig bij een fietsenstalling wanneer je in het fietsgeultje een verdieping omhoog moet.

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


Foutje of aanvulling? Gebruik het reactieformulier.

nieuws

home­ >testrapport Aston MX-600 8V-10

contact   voorwaarden   disclaimer   privacybeleid   over ons  
wij gebruiken cookies
dat accepteer ik
meer informatie
;