Wat zijn speed pedelecs, wat maken ze anders dan elektrische fietsen?

elektromotor elektrische fiets

Sinds eind 2013 zijn fietsfabrikanten speed pedelecs of speed ebikes gaan produceren. Dit zijn elektrische fietsen die veel harder kunnen dan een normale elektrische fiets. Snelheden tot 45 km/u zijn daarbij mogelijk, maar dat kan je alleen maar bereiken als je zelf ook flink meefietst. De overheid heeft in Europees verband voorwaarden gesteld voor deze categorie ebikes. Zo is onder andere het dragen van een helm en het hebben van een verzekering verplicht.

Wat is een speed pedelec?

Een speed pedelec bestaat uit twee woorden, speed en pedelec. Met het woord speed wil men aangeven dat dit type fiets snel kan rijden. De term pedelec is niet zo ingeburgerd in Nederland, wij hebben het over een elektrische fiets maar in andere landen is deze term meer in gebruik. Een pedelec is een samenstelling van de Engelse woorden "pedal electric cycle", daarmee wordt een fiets bedoeld die met een accu en elektromotor trapondersteuning geeft. Een elektrische fiets of ebike zoals we in Nederland zouden zeggen, alleen deze fiets gaat een heel stuk sneller.

Hoe hard gaat de speed pedelec?

Een speed pedelec is een elektrische fiets die behoorlijk hard kan gaan. Snelheden tot 45 km/u zijn mogelijk, maar bij de meeste modellen moet je dan zelf flink doortrappen.

Bij een elektrische fiets is door de wetgever een aantal beperkingen opgelegd. Zo mag het vermogen van de elektromotor niet groter zijn dan 250 Watt en moet de trapondersteuning stoppen bij een snelheid van 25 km/u. Daarnaast mag alleen maar trapondersteuning gegeven worden zolang de berijder zelf meefietst, dus de trappers bewegen. Wordt aan deze eisen voldaan dan wordt deze elektrische fiets voor de wet als een normale fiets beschouwd. Dus je mag overal rijden waar ook de normale fietsen rijden. Je hebt geen verzekering, helm of rijbewijs nodig.

Wordt wettelijk een speed-pedelec als een fiets of een brommer gezien?

Iedereen zal begrijpen dat een speed pedelec die een snelheid kan behalen van 45 km/u niet geclassificeerd kan worden als een normale fiets. Feitelijk verschilt de speed pedelec niet heel veel van een brommer. Het enige is dat je moeten blijven trappen om de ondersteuning van de motor te krijgen waarmee je een hoge snelheid kan behalen.

Voor speed pedelecs is sinds 2017 aparte wetgeving van kracht. Meer daarover in dit artikel.

Wat zijn de beperkingen van de speed pedelec?

Een speed pedelec is een interessant fenomeen. In tegenstelling tot een elektrische fiets kan je, zonder te trappen, een snelheid bereiken van (meestal) 20 km/u. Dat lijkt dus een beetje op de snorfiets. Wil je harder dan zal je mee moeten trappen. Dan zijn snelheden tot wel 45 km/u haalbaar. Deze snelheden zijn bereikbaar doordat de speed pedelec voorzien is van een krachtigere motor dan bij een elektrische fiets. Daar mag de motor maar een vermogen leveren van 250 Watt (de motor mag op zich krachtiger zijn als deze dan maar beperkt is tot 250 Watt). De fabrikanten van speed pedelecs passen motoren toe met een vermogen van 350 tot 500 Watt (de wettelijke grens ligt op 4000 Watt). Ter illustratie, de oude bekende "Spartamet", de fiets met hulpmotor had een benzinemotortje die ook 500 Watt kon leveren.

Kost dat veel energie van de accu?

Ja, flink veel. Doordat de elektromotor flink mee moet helpen met de fietser om hoge snelheden te bereiken betekent dit ook dat de accu veel zwaarder belast wordt. Wil je met snelheden rond de 45 km/u kunnen fietsen en een flinke afstand willen overbruggen dan zal de speed-pedelec van een flinke accu voorzien moeten worden. Ga maar na, bij een elektrische fiets kan je een snelheid van 25 km/u bereiken. Uitgaande van een eigen prestatie van zo'n 15 km/u moet de accu samen met de elektromotor voor de andere 10 km/u zorg dragen. Jij levert dus 3/5 (60%) van de energie de accu en elektromotor de overige 2/5 deel (40%). Wanneer je met een speed pedelec een snelheid wilt bereiken van 45 km/u ligt die verhouding heel anders. Jij levert de energie voor de eerste 15 km/u, 1/3 deel dus (33% ) en vanuit de accu komt de andere 30 km/u dat is dus 2/3 deel (66%). Daarnaast zal naarmate de snelheid toeneemt ook de luchtweerstand toenemen dus de hoeveelheid energie die extra benodigd is zal veel meer zijn dan het verschil tussen de 40% en 66%.

Dat de hoeveelheid energie benodigd voor hoge snelheden snel toeneemt blijkt wel uit de folders van de fabrikanten van pedelecs. Een voorbeeld van de Sparta ION E-Speed, in de Eco stand bij zo'n 20 km/u zal de accu je een actieradius geven van zo'n 145 km. Rij je in de Power stand, waarbij je snelheden van 40 km/u kan behalen is de actieradius geslonken tot een luttele 35 km! Dat is een factor vier minder.

Wat is de primaire doelgroep van de speed pedelec?

De speed pedelec is gemaakt voor diegene die zich sneller dan een standaard elektrische fiets wil verplaatsten. Dat is een fietser die grote afstanden wil overbruggen in een korte tijd. De speed-pedelec zien we vooral gebruikt worden voor woon-werkverkeer.

Door de overvolle wegen wordt steeds vaker de (elektrische) fiets gebruikt. Geen file stress, lekker in de buitenlucht, gezond en nog stukken goedkoper dan de auto. Wanneer echter een grote afstand overbrugt moet worden naar het werk van bijvoorbeeld 45 minuten dan is dat voor de meeste forenzen geen optie.

Met een speed pedelec is deze tijd eens stuk terug te brengen en daardoor zal een bepaalde groep forenzen de speed pedelec als een serieus alternatief voor de auto beschouwen. Of je echt een stuk sneller bent dan met een elektrische fiets zal wel sterk afhankelijk of je ook lekker op snelheid kan komen en blijven en dat is afhankelijk van de verkeerssituatie en de wegen waar je op rijdt. Feitelijk zijn alleen buiten de bebouwde flinke tijdwinsten te behalen. Binnen de bebouwde kom gaat het wel een stuk sneller maar haal je natuurlijk geen snelheid van 45 km/u.

Resumé

De speed pedelec is met zijn onstuitbare opmars begonnen. In het buitenland, waar meestal geen fietspaden zijn, levert de introductie geen problemen op, de normale fierster rijden daar al met de auto's op dezelfde weg. In Nederland ligt dat zoveel anders. Ben je van plan een speed-pedelec aan te schaffen gedraag je dan verantwoordelijk en pas je snelheid aan op de situatie.

Bekijk ook het overzicht speed pedelecs


nieuws

home­