Proefrit elektrische fiets voorbereiden

proefrit elektrische fiets

Als je van plan bent een elektrische fiets te kopen is het heel verstandig om een proefrit te maken. Het is nog verstandiger als je meerdere proefritten maakt en dan vooral met verschillende type elektrische fietsen. In dit artikel gaan we in hoe je de proefrit kan voorbereiden.

Waarom een proefrit maken?

Een elektrische fiets met een motor in het voorwiel voelt heel anders aan dan een elektrische fiets met een motor in het achterwiel of vlak bij de trapas. Zelf ervaren hoe deze fietsen aanvoelen is dan ook waardevol.

Dit geldt ook voor elektrische fietsen met een rotatiesensor of een trapkrachtsensor. Door beide uit te proberen merk je een wereld van verschil. Pas daarna kan je beoordelen of je het geld over hebt voor een flink duurdere elektrische fiets met trapkrachtsensor. Ons advies is dan ook om met verschillende type elektrische fietsen een flinke proefrit te maken.

De fabrikant van elektrische fietsen maakt zijn modellen door een fiets te combineren met "een elektrisch gedeelte". Meestal kopen ze dit in van een andere fabrikant. Iedere fiets van fabrikanten van een elektrisch gedeelte heeft zijn eigen rijeigenschappen.

Meestal kan je aan de naam van de fiets zien of een afwijkend elektrische gedeelte is gebruikt. Je zal bij de Sparta B1, B2 en B3 geen onderlinge verschillen ontdekken omdat steeds hetzelfde elektrische gedeelte wordt gebruikt. De Sparta Emotion serie en de Sparta ION serie hebben hun eigen elektrisch gedeelte. De ION voelt dus aan dan de Emotion. Praat eens met de verkoper van de fietsenzaak over deze verschillende elektrische gedeelten en test zoveel mogelijk verschillende elektrische oplossingen.

Plannen is slim

We adviseren je om een proefrit goed voor te bereiden. Zorg dat je na de proefrit een goede indruk hebt die vergelijkbaar zal zijn hoe jij de elektrische fiets later zal gebruiken. Om dat te bereiken moet je de proefrit voorbereiden en een aantal handelingen uitvoeren die zo goed mogelijk de praktijk zal nabootsen. Ga liefst eerst met je huidige fiets vanaf de dealer deze proefrit rijden dan kan je dit beter plannen. We geven je een aantal tips wat je tijdens de proefrit uit kan testen.

Juiste afstelling

De proefrit begint met het instellen van de fiets. De fietsenmaker zal de zadelhoogte en hoogte van het stuur moeten aanpassen. Vraag ook wat voor framemaat je meekrijgt op de proefrit en welke eigenlijk het best bij je zou passen.

Zonder trapondersteuning

Het zal je zeker eens een keer gebeuren, de accu van de elektrische fiets is op. De vraag is dan: hoe zwaar of juist licht trapt de fiets dan? Het is slim om gelijk te starten me een test hoe de fiets rijdt zonder het elektrisch gedeelte. Je bent dan nog niet gewend aan de trapondersteuning en daarom ben je goed in staat te beoordelen hoe licht of zwaar de fiets trapt. Sommige elektrische fietsen hebben een elektromotor die vrijwel geen wrijving heeft en dus haast even licht als een normale fiets trapt. Andere, meestal wat goedkopere, fietsen hebben een elektromotor met meer wrijving waardoor je het ervaart alsof je "tegen de wind in" fietst als de accu op is. Bedenk dat je dit niet alleen zal ervaren als de accu op is maar ook als zich een storing voordoet in de elektronica. Heb je dan nog 40 km voor de boeg dan is een licht trappende fiets een verademing.

Fietsendrager

Til de fiets eens in zijn geheel op. Hoe zwaar voelt de fiets aan? Wellicht wil je de elektrische fiets regelmatig op de fietsendrager zetten en hoe voelt dat dan aan? Als je dit inderdaad van plan bent zet dan je auto "om de hoek bij de fietsenwinkel" en ervaar eens hoe je de fiets op de fietsendrager tilt. Je merkt dan meteen of de fiets "in balans is".

Accu verwijderen

De meeste elektrische fietsen hebben een verwijderbare accu. Dat is bijvoorbeeld handig voor het opladen van de accu in de winter. Het is raadzaam, wanneer je de fiets op de fietsendrager tilt, de accu er uit te halen en in de auto te leggen, ook tijdens het vervoer. De accu weegt immers flink wat kilo's. Test dus hoe eenvoudig het is om de accu te verwijderen.

Wegrijden

Wegrijden met een elektrische fiets is een aparte beleving. Hoe de elektrische fiets reageert en jou ondersteunt bij het wegrijden, is vooral afhankelijk van de toegepaste sensor. De meeste elektrische fietsen hebben een rotatiesensor. Dergelijke type elektrische fietsen ondersteunen je pas na één of twee omwentelingen van de trappers. De elektromotor wordt dan pas ingeschakeld. Een fiets met trapkrachtsensor doet dit vrijwel direct bij het wegrijden. Dat is een heel andere ervaring.

Bij de fiets met rotatiesensor krijg je, alleen tijdens het wegrijden, een onnatuurlijk stuwend gevoel. We zullen het woord "lanceren" niet gebruiken maar je voelt heel nadrukkelijk dat je zeer sterk geholpen wordt. Zodra je op snelheid bent is alles weer normaal. Lees meer over het kiezen van een elektrische fiets met rotatie- of trapkrachtsensor. Doe jezelf een plezier en probeer beide type fietsen eens uit en vergelijk deze met elkaar.

Maximale snelheid

Het is een wettelijke verplichting dat de trapondersteuning van een elektrische fiets wordt uitgeschakeld als de snelheid boven de 25 km/u komt. De elektrische fiets zal niet van het ene op het andere moment, wanneer je net de 25 km/u gepasseerd bent, de trapondersteuning uitschakelen. De vraag is hoe geleidelijk de fabrikant deze overgang van wel naar geen trapondersteuning tot stand brengt. Wanneer je graag, bijvoorbeeld voor woon-werkverkeer, met een zo hoog mogelijke snelheid wilt fietsen, moet je dit bij de verschillende fietsen nauwkeurig beoordelen.

Tijdens het fietsen is altijd sprake van een "samenwerking". Jij trapt op je trappers en de elektromotor helpt ook mee. Afhankelijk van de versnelling, de trapkracht en/of aantal omwentelingen van de trappers, ontwikkel je een bepaalde snelheid. Wanneer je de 25 km/u nadert, zal de kracht vanuit de elektromotor geleidelijk afgebouwd worden. Als dat al bij 21 km/u gebeurt merk je dat het fietsen vanaf die snelheid meer moeite kost terwijl je juist met zo weinig mogelijk energie snel op je werk wil komen.

Een elektrische fiets die pas bij 23,5 km/u gaat afbouwen zal mogelijk een betere keuze zijn. Zo'n fiets heeft dan wel het nadeel dat het afbouwen sneller gebeurt en dit mogelijk minder natuurlijk aanvoelt. Wellicht stel je juist een fiets op prijs die vrij abrupt bij 25 km/u de trapondersteuning laat wegvallen. Op zo'n fiets kan je dan met gemak 24 km/u halen.

Wanneer je de elektrische fiets voor woon-werk verkeer gaat gebruiken, doe je er verstandig aan om op een lange rechte weg de verschillende type fietsen te vergelijken. Ga dan fietsen zonder op de snelheidsmeter te letten. Wanneer je het tempo als "prettig" ervaart moet je naar de snelheidsmeter kijken.

Keren

Je rijdt wel eens verkeerd. Dan moet je op het fietspad keren. Dus een zeer korte bocht nemen. Doe dit ook tijdens de proefrit. Ervaar hoe de balans is van de fiets bij zo'n manoeuvre. Een fiets met een motor in het voorwiel zal dan heel anders aanvoelen dan een fiets in het achterwiel of vlak bij je trapas met middenmotor.

Bochten

Tijdens het fietsen in de bocht zal je doorgaans iets "inhouden" of mogelijk zelfs helemaal niet trappen. Neem verschillende bochten tijdens je proefrit, bochten waarbij het trappen totaal stilvalt, maar ook bochten waarbij je nog "een beetje" meetrapt. Ervaar hoe de elektrische fiets hierop reageert. Een elektrische fiets met rotatiesensor zal in een bocht "opeens" zijn trapondersteuning uitschakelen. Een elektrische fiets met trapkrachtsensor zal dit geleidelijk doen waardoor dit heel natuurlijk aanvoelt.

Aan de hand een helling op (fietsgoot)

Afhankelijk van waar je woont zal je wel eens de fiets een helling op moeten duwen in een fietsgoot. Ervaar eens hoe dat gaat tijdens een proefrit. Dat is een mooi moment om een elektrische fiets met park assist of walk assist te testen.

Park assist

Park assist, walk assist of andere mooie namen, worden in de wandelgangen "gashandel" genoemd. Hiermee komt de elektrische fiets in beweging terwijl je niet fietst. Je draait aan de "gashandel" en de fiets zal dan vanzelf gaan rijden. De snelheid wordt bepaald door de stand van de "gashandel". Dit is vooral bij een helling met een fietsgoot heel prettig.

Afhankelijk van het model kan de "gashandel" ook tijdens het fietsen gebruikt worden om tijdelijk de maximale ondersteuning te krijgen, handig voor bijvoorbeeld tijdens het inhalen. Bij sommige fietsen, met bijvoorbeeld een Bosch middenmotor, is geen gashandel aanwezig. Dit is meer een klein knopje, dat zolang dit indrukt, de fiets stapvoets naar voren laat rijden.

Remmen

Test bij voorkeur elektrische fietsen die beschikken over verschillende remsystemen. Je zou het niet verwachten maar remkracht tussen de verschillende systemen is flink verschillend. Ervaar die remkrachtverschillen. Ga vanaf een bepaald vast punt uit alle macht remmen en ervaar hoe snel de fiets stil staat. Doe dit vanaf een vast punt zoals een verkeersbord of lantaarnpaal. Tel het aantal stoeptegels (hopelijk 30x30 want vereenvoudigt het tellen) dan weet je wat je remweg was. Doe dit uiteraard met een bepaalde snelheid om de verschillende remtypen zo objectief mogelijk met elkaar te vergelijken.

Bediening

Bekijk, als je even stilstaat hoe de bediening werkt. Hoe kan je de ondersteuningsstand veranderen van laag, midden, hoog en uit? Hoe kan je de lichten aan zetten, gaat dat wel met het bedieningspaneel? Vraag of de verlichting vanuit de centrale accu zijn elektriciteit krijgt of dat er aparte batterijen nodig zijn. Hoe kan je de afgelegde weg, de snelheid, de gereden tijd en de lading van de accu bekijken? Nu je dit weet moet je dit tijdens de proefrit ook eens proberen. Werkt het bedienen van het bedieningspaneel tijdens het fietsen nog steeds prettig? Kan je dit doen terwijl je het stuur met beide handen vasthoudt of moet een hand los?

Heuveltje op en af

Een elektrische fiets zal je vooral tijdens heuveltje op goed van pas komen. De trapondersteuning geeft je dan een flinke duw in de rug. Ervaar hoe geleidelijk de ondersteuning toeneemt. Beleef ook het heuveltje af en vooral het laatste stukje bij de overgang van heuvel naar vlakke weg. Hoe geleidelijk neemt de trapondersteuning dit over? Tijdens heuveltje op kan je ook, als de fiets beschikt over een "gashandel" eens kijken hoe prettig het is om even deze helemaal open te draaien. Je krijgt dan maximale ondersteuning.

Elektromotor

De meeste elektrische fietsen hebben een elektromotor die nauwelijks geluid maakt. Maar er zijn wel degelijk verschillen. Vooral bij de goedkope modellen maakt de elektromotor wat meer geluid dan menig ander. De middenmotoren staan erom bekend dat ze wat meer geluid maken dan de motor in het voor- of achterwiel. Ook zijn er verschillen met betrekking tot de kracht die de elektromotor kan leveren. Deze kracht wordt koppel genoemd en wordt uitgedrukt in Nm. Hoe hoger het koppel hoe krachtiger de elektromotor, maar, een hoger koppel hoeft niet per definitie beter te zijn.

Een klein aantal elektromotoren kan ook "omgekeerd" werken. De elektromotor werkt, bij dat heuveltje af, als dynamo waardoor de accu oplaadt. Dit wordt met een duur woord een regeneratief systeem genoemd. Voor de meeste ritten in Nederland is dit een totaal overbodige luxe, maar in het heuvelachtige gebied van Zuid-Limburg kan dit zijn vruchten afwerpen.

De plaats van de elektromotor heeft eveneens grote invloed op het rijgedrag en gevoel van de fiets. Probeer eens een elektrische fiets met een motor in het voorwiel, achterwiel en met een middenmotor.

En natuurlijk de versnellingen, vering, ...

De elektrische fiets is bovenal een fiets. Beoordeel tijdens de proefrit de basis zaken van een fiets. Hoe rijdt hij, hoe is de vering, hoe schakelt hij, kan je makkelijk op en afstappen? Laat hij zich makkelijk op de standaard zetten, zijn er snelbinders op de bagagedrager, hoe werkt de verlichting, maakt hij veel trillende geluiden bijvoorbeeld van de ketting of spatborden en al dat soort zaken.

Test ook de stijfheid van het frame door een kort slingerende beweging met je stuur te maken. Wanneer de fiets een slap frame heeft zal de achterkant van je fiets onnatuurlijk mee gaan slingeren. Dat voelt niet prettig.


nieuws

home­