Elektrische fietsen nieuws



2020

elektrisch fiets nieuws juni 2020
logo van het algemeen dagblad

AD fietstest uitslagen bekend

Ieder jaar publiceert het AD de uitslagen van elektrische fietsen die getest zijn door circa dertig testers. De ebikes worden getest per categorie. Deze zijn: elektrische stadfiets, -tourfiets, -transportfiets en de speed pedelec.

Stadsfiets tot 2500 euro

Bij de elektrische stadsfiets kwam de Sparta F8e als beste uit de bus. Dit is een fiets met voorwielmotor, naafversnelling en hydraulische velgremmen. De best betaalbare ebike uit deze categorie is de Gazelle Paris C7+ HMB met naafversnelling en Bosch Active line plus middenmotor en hydraulische velgremmen.

Stadsfiets tot 2500 euro

Wanneer je 3100 euro wil neertellen dan vond het testpanel de Qwic Premium i MN7+Belt het beste. Deze fiets heeft een riemaandrijving en een Bafang M420 middenmotor. De Gazelle Grenoble C8 HMB vond men de "beste koop". Deze ebike heeft een Bosch Active Line Plus middenmotor en hydraulische velgremmen.

Tourfiets

Het testpanel zette de Cube Kathmandu Hybrid Pro 625 bovenaan haar lijstje in de categorie tourfietsen. Dit model heeft een derailleur met tien versnellingen en een Bosch performance line CX middenmotor en hydraulische bediende schijfremmen. De Koga E-Worldtraveller kwam als "beste koop" uit de test. Deze fiets beschikt ook over de Bosch performance line CX motor middenmotor en heeft ook hydraulische schrijfremmen.

Elektrische stadsfiets

De winnaar werd nipt de Gazelle PuurNL HFB want de Forza Florence werd op een tiende punt gelijkwaardig gevonden.

Speed pedelec

In de categorie tot 5000 euro kwam de Klever B Speed Plus als beste uit de bus. Men vond het uiterlijk maar niets, maar hij reed heerlijk.


elektrisch fiets nieuws maart 2020

Nieuwe Bafang M200 middenmotor

bafang m200 middenmotor met accu en bediening voor op stuur
Bafang's nieuwe M200 middenmotor

Bafang, één van de grootste leveranciers van ebike voorwielmotoren, zo niet de grootste, maakt al sinds een flink aantal jaar middenmotoren. Het productgamma heeft meerdere middenmotoren en daar heeft men een nieuw model aan toegevoegd en draagt het rugnummer M200.

De M200 is door Bafang gepositioneerd als budget middenmotor voor gebruik in stad- en tourfietsen. De motor heeft een vermogen van maximaal 250 Watt (een wettelijk maximum voor normale ebikes) en is dus bestemd voor ebikes met een maximum snelheid van 25 km/u. De motor heeft een koppel van 65 Nm, dat is flink koppel, maar uiteraard niet de top van de middenmotoren, maar daar is deze motor ook niet voor ontworpen.

De M200 heeft een gewicht van 3,2 kilogram wat zeker niet zwaar is en heeft dit te mede te danken aan het gebruik van een combinatie van metalen en nylon tandwielen. Deze combinatie van tandwielen levert een zeer geruisloze motor op, zo geeft Bafang aan. Fabrikanten hebben de keuze om een compleet pakket af te nemen dat bestaat uit accu, display en motor, maar ze kunnen ook alleen de motor toepassen en zelf een keuze maken voor de leverancier van de accu en display. De motor kan bestuurd worden met RS232 of CAN-bus. De motor is verkrijgbaar in een 36 en 43 Volt versie.

Omdat de motor reeds in productie is lijkt het voor de hand te liggen dat dit najaar nieuwe ebike modellen geïntroduceerd worden die van deze M200 middenmotor gebruik maken.


elektrisch fiets nieuws februari 2020

Anti Blokkeer Systeem (ABS) op eleketrische fietsen

Begin 2019 kondigde Bosch reeds zijn ABS remsysteem aan, maar de implementatie van dit antiblokkeer remsysteem in ebikes laat nog wat op zich wachten. Bekende merken zoals Gazelle, Flyer, Koga, Batavus en Sparta hebben op het moment van schrijven nog geen ebikes met ABS. Het minder goed verkrijgbare merk Centurion heeft het wel geïmplenteerd op haar E-Fire Tour R2600i ABS.

Dit nieuwe ABS systeem is op de Centrurion E-Fire tour uitgebreid getest en voldoet precies zoals je mag verwachten en werkt net als in een auto. Wanneer je hard remt en een wiel dreigt te blokkeren, bijvoorbeeld doordat zand op de weg ligt of door gladheid, dan grijpt het ABS systeem in en zorgt dat het wiel niet meer blokkeert maar wel maximaal remt. Tevens controleert dit Bosch ABS systeem of met de voorrem zo hard geremd wordt dat het achterwiel van de grond komt en de kans bestaat dat je voorover slaat. Zodra dat dreigt te gebeuren grijpt het ABS systeem ook in en voorkomt dit over de kop slaan maar zorgt wel dat er zodanig hard geremd wordt dat je zo snel mogelijk stil staat.

Eerlijk is eerlijk, het is een prachtig systeem en als je dit zelf ervaren hebt op bijvoorbeeld een paadje met zand, dan wil je nooit meer zonder, maar de noodzakelijke toevoeging op de fiets verdient geen schoonheidprijs. Vlak bij het stuur bevindt zich een grote zwarte doos waarop de naam Bosch ebike ABS prijkt. Daardoorheen gaan de remkabels en dat vinden we ronduit lelijk. Veiligheid blijkt niet alijtd iets mooier te maken, wellicht wordt in de toekomst een betere integratie van het ABS systeem bedacht.


elektrisch fiets nieuws januari 2020

Leaseregeling elektrische fietsen - nieuwe regeling fiets van de zaak / fietsplan

De "fiets van de zaak regeling" , ook wel het "fietsplan" genoemd, wordt met ingang van 1 januari 2020 sterk vereenvoudigd. Deze nieuwe regeling zou wel eens een enorme aantrekkelijke regeling kunnen worden waardoor veel mensen besluiten om de auto voor het woon-werk verkeer gedag te zeggen en lekker op de elektrisch fiets te stappen.

De leaseregeling in het kort

De nieuwe fiscale regeling houdt in dat je, via je werkgever, een door jou gewenste elektrische fiets kan laten leasen. Want leasen doe je niet zelf, dat doet je werkgever. Je koopt dus niets, je hoeft dus ook niets te investeren. De kosten van het leasen zullen niet of maar gedeeltelijk door jou betaald hoeven worden, dat zal een onderdeel zijn van je secundaire arbeidsvoorwaarden vergelijkbaar met je collega's die een leaseauto van de zaak hebben.

Je zal denken, tot zover goed, maar hoe zit het dan met die "fiscale bijtelling" van die elektrische leasefiets? Nou daar moet je al helemaal geen zorgen om maken. Formeel moet je 7% van de nieuwwaarde van de leasefiets bij je salaris tellen. Maar per maand kost je dat maar grofweg tien euro.

De bijtelling is dus een no-brainer, wat de grote vraag gaat worden is, gaat de werkgever het leasebedrag voor jou betalen of moet je ook een deel zelf betalen? Dat is een beslissing die iedere werkgever zelf zal maken. Vraag dus je werkgever wat de voorwaarden en eventuele kosten zijn.

Reiskostenvergoeding

Als je nu met de auto of met het openbaar vervoer naar je werk toe gaat, krijg je daarvoor een reiskostenvergoeding. Voor de leaseautorijder geldt, dat deze met de leaseauto gecompenseerd wordt en dus geen reiskostenvergoeding meer krijgt. Voor de lease e-bike rijder vervalt dus ook de reiskostenvergoeding en dat is logisch.


2019

elektrisch fiets nieuws mei 2019

Zeer kleine middenmotor van Comp Drives

comp drives c19 midmotor

De markt van middenmotors krijgt steeds meer spelers, en dat is goed nieuws voor de consument, er valt dan meer te kiezen. Wat uiterlijk betreft lijken echter alle middenmotoren wel heel veel op elkaar. Dat geldt niet voor de C19 midden motor van Comp Drives. Deze middenmotor is zo klein dat hij wel lijkt te passen in de onderbuis (buis van stuur naar trapas) van het frame. Dat is niet echt zo, de motor is toch wel iets dikker als een doorsnee onderbuis, maar als deze wat ruimter wordt gemaakt valt deze middenmotor haast niet op.

De motor heeft een koppel van 60 Nm en wordt geleverd in een 36 Volt en een 42 Volt versie. Beiden hebben een vermogen van 250 Watt dus geschikt voor de standaard ebikes. Opvallend is de lage Q-factor van minimaal 160 mm, dat is de afstand die zit tussen de crank armen (waar de pedalen aan vastzitten).

Comp Drives gaat op 4 september 2019 deze C19 motor formeel introduceren tijdens de Eurobike show, leveringen worden verwacht in het tweede kwartaal van 2020.


elektrisch fiets nieuws april 2019

Ebike verkoop 2018 overtreft normale fietsen

ebike van dutch-id

De verkoop van ebikes is in Nederland gestegen tot 40% van het totaal aantal verkochte fietsen. Daarmee is de ebike de meest verkochte type fiets. Traditionele stadfietsen hadden in 2018 nog een aandeel van 34% en hybride fietsen namen 4% van de het totaal in. Verdere stijging van het ebike aandeel lijkt zeer wel mogelijk. Steeds meer scholieren gebruiken ebikes en ook het woon-werkverkeer wat last heeft van files stimuleert de verkoop van ebikes.


elektrisch fiets nieuws maart 2019

Gocycle GX: revolutionaire vouwfiets

gocycle vouwfiets model gx

Wellicht is het woord revolutionair in de kop iets overdreven, maar vriend en vijand zijn het over eens dat de ontwerper van deze vouwfiets grenzen heeft verlegd.

Alleer eerst is dit een vouwfiets, daar is niet iets heel speciaal mee. Maar wat opvalt is dat de wielen niet in een vork vastzitten maar aan één punt zijn opgehangen. Dat is niet zomaar, daar is voor gekozen omdat óók de wielen verwijderbaar zijn. In een handomdraai. Met drie hendels rond de naaf van het wiel haal je in een handomdraai het wiel los. Dat maakt de vouwfiets nog compacter. Dan de elektromotor. Waar zit die? In het voorwiel? In het achterwiel of bij de trapas? Richard Thorpe, de ontwerper van deze vouwfiets heeft een elektromotor in het voorwiel én het achterwiel weten te verbergen. Zo is ook de accu totaal aan het oog onttrokken, die zit namelijk in de voorbuis tussen trappers en stuurbuis en kan je er uithalen als je de fiets opvouwt. Met de accu van 300 Wh kan je circa 65 kilometer overbruggen. Het totale gewicht is 20,3 kg. De vouwfiets is aan de achterzijde geveerd. Voor zo'n 3000 euro kan je de nieuwe eigenaar zijn van dit mooie ontwerp. Meer details in onze review.


elektrisch fiets nieuws februari 2019

E-Bike Xperience, ebikes zelf testen

logo ebike xperience

In de Jaarbeurs in Utrecht wordt van 1 tot en met 3 maart de E-bike xperience gehouden. Dit is een beurs waar fabrikanten hun ebikes tonen, je voorlichten, maar kan je vooral ebikes stuk voor stuk proberen. Daarvoor is in de hallen een groot testparcour uitgezet. Zelfs een apart testparcour voor de speedbikes waar je snelheden tot 45 km/u kan behalen. De kosten voor de kaartjes zijn in de voorverkoop € 12,50.

foto met twee fietsers die ebike uittesten op testparcour en in de jaarbeurs rijden

elektrisch fiets nieuws januari 2019

Rivel introduceert ebike met AEG ComfortDrive middenmotor

aeg comfortdrive middenmotor voor rivel ebikes
AEG ComfortDrive middenmotor

Rivel, een fietsfabrikant met een rijke historie, introduceert de Pike, een ebike waarin zij een AEG ComfortDrive middenmotor als krachtbron in zetten. Deze middenmotor werkt samen met een trapkrachtsensor voor een heel natuurlijke trapondersteuningsbeleving. De motor biedt een enorm koppel van 100 Nm.

De Pike is de eerste ebike van Rivel die uitgevoerd is met een AEG ComfortDrive middenmotor. De Pike is een stoere urban ebike met open kettingkast, Shimano Deore derailleurversnelling met tien versnellingen en hydraulische schijfremmen van Shimano. De accu is eenvoudig uitneembaar heeft een capaciteit van 576 Wh en heeft vijf trapondersteuningsniveaus.



Nieuwsarchief

Nieuws van voorgaande jaren tref je aan in het nieuws archief.


Foutje of aanvulling? Gebruik het reactieformulier.

nieuws

home­ >nieuws

contact   voorwaarden   disclaimer   privacybeleid   over ons  
wij gebruiken cookies
dat accepteer ik
meer informatie