Elektrische fietsen nieuws



2017
elektrisch fiets nieuws oktober 2017

traploze versnelling Nuvinci heet voortaan Enviolo

enviolo logo

Fallbrook levert sinds jaar en dag traploze versnellingen onder de merknaam Nuvinci. Die naam heeft men gewijzigd naar Enviolo.

Nuvinci maakt een aantal verschillende soorten traploze versnellingen speciaal voor ebikes. In het artikel over de Nuvinci Harmony kan je meer over deze traploze versnelling lezen.

elektrisch fiets nieuws september 2017

Tern: compacte fiets voor moeder en twee kinderen

tern gsd ebike met drie zitplaatsen

Tern, die zich vooral richt op de vouwfiets, komt binnenkort met een elektrische compacte fiets met twee extra zitjes. Ideaal voor moeder en twee kinderen zo wordt gesuggereerd op de foto. Deze Tern ebike is feitelijk een speciale uitvoering van de Tern GSD. Wanneer deze "moederversie" beschikbaar komt is nog niet bekend maar we vermoeden rond de jaarwisseling.

elektrisch fiets nieuws augustus 2017

Husqvarna: nieuw ebike merk

husqvarna logo

Nederland heeft eind dit jaar een nieuw ebike merk erbij, Husqvarna. De planning is dat eind 2017 de eerste elektrische fietsen getoond zullen worden. Wanneer de Husqvarna ebikes bij de fietsenmakrer te koop zijn en in welke prijsklasse is nog onbekend. Hmm, Husqvarna, is dat niet ook een merk van...


elektrisch fiets nieuws juni 2017

18 juni: Ebike testdag parcours Zandvoort

circuit van zandvoort vanuit de lucht gezien
met een ebike op circuit Zandvoort?

Ook dit jaar weer wordt een elektrische fiets testdag georganiseerd op het parcours van Zandvoort. Mocht je een elektrische fiets willen gaan kopen dan raden we je zeer sterk aan om in Zandvoort een aantal fietsen te gaan testen. Wij hebben op vele ebike testdagen een gevoel proberen te krijgen van een aantal ebikes, maar dat was behelpen in vergelijking met Zandvoort.

Op het parcours van Zandvoort ervaar je pas echt hoe een bepaalde elektrische fiets aanvoelt. Het testparcours is 3,2 km lang maar je kan ook een rondje maken van 1,5 km.In dit parcours ervaar je hoe het is te fietsen met mee- en tegenwind, heuveltje op en heveltje af. Dat geeft pas een echt gevoel hoe de ebike in de praktijk zal presteren.

Aan ebike keuze geen gebrek. Alle grote merken zijn vertegenwoordigd: QWIC, Merida, Flyer, Velo de Ville, Victoria, KOGA / Juncker, Cube bikes, EFLOW, Bikkel Bikes, Dutch ID, Oxford Bikes, Giant, TREK, Kalkhoff, Sparta, Batavus, Brinckers, Cannondale, Shimano, Gazelle, Spiked Cycles, Trenergy Fietsen, Shinga, Mihatra, Pro E-bike, Brinke Bike, Veldia, Leopard en Team Boats & Bike

Openingstijden: 18 juni, 10-17u. Adres: Burg. van Alphenstraat 108 Zandvoort.


elektrisch fiets nieuws mei 2017

Ebikers twee keer zo grote kans op ernstig letsel bij ongeluk dan normale fietsten

bereider elektrische fiets betrokken bij ongeval

Fietsers raken betrokken bij ongelukken, zo ook ebikers. Onderzoekers van het Universitair Medisch Centrum Groningen onderzochten of er een verschil bestaat in de mate van letsel van deze twee groepen indien ze betrokken raken bij een ongeluk.

Het onderzoek richtte zich alleen op fietsers en ebike gebruikers en niet op speed pedelecs. Uit dit onderzoek is naar voren gekomen dat bestuurders van een ebike twee keer zo grote kans hebben op ernstig letsel dan een bestuurder van een normale fiets. Wat de oorzaak hiervan is blijkt niet onderzocht, maar geven een hint die we begrijpen: een ebiker rijdt een stuk harder dus kans op ernstiger letsel is groter.

De onderzoekers adviseren het gebruik van een helm ook voor de normale ebike gebruiker.


elektrisch fiets nieuws januari 2017

versnellingsnaafmotor van Sparta - Sunrace Sturmey-Archer

achterwielmotor met versnellingsnaaf van sparta
Sparta's versnellingsnaafmotor (versnellingsnaaf links voor de duidelijkheid lichtgrijs gekleurd, het middelste deel met de goudkleurige blokjes is de elektromotor)

Wilde je een elektrische fiets met een versnellingsnaaf dan moest je altijd kiezen voor een voorwielmotor of middenmotor. Een motor in het achterwiel was dan niet mogelijk, daar zat immers de versnellingsnaaf en waar een versnelling zit kan geen motor zitten. Tenzij, ja tenzij men deze twee wist te integreren. Maar fabrikanten van versnellingsnaven hadden niet de kennis van elektromotoren om dit te combineren en elektromotorfabrikanten misten de expertise om een versnellingsnaaf te bouwen en te combineren met een motor.

Wilde je een achterwielmotor, dan had je maar één keuzen, de versnelling moet buiten de naaf van het wiel, dus moest je gebruikmaken van een derailleur. Een gemiddelde consument zit niet op een derailleur te wachten vanwege drie redenen: het schakelt anders, er zit nooit een gesloten kettingkast omheen, dus kans op vetvlekken op je kleding en je moet de ketting regelmatig schoonmaken. Nou vooral aan dat laatste heeft een doorsnee fietser een broertje dood aan. Een ketting onderhouden, ga nou gauw weg.

De kans bestaat dat daar nu een einde aan komt. Sparta introduceert met haar model R5E een ebike aan die een achterwielmotor met versnellingsnaaf combineert. De versnellingsnaafmotor heeft vijf versnellingen en heeft een overbrengverhouding van 242%. De motor levert een keurig koppel van 40 Nm

De motor is een zogenaamde direct drive motor. Dit houdt in dat de motor direct het wiel aandrijft zonder tussenkomst van tandwielen. Dit levert een voordeel op doordat geen energie verloren gaat in de tandwiel overbrenging en door de afwezigheid van tandwielen zal deze motor altijd veel stiller zijn dan motoren met tandwielen.

Deze versnellingsnaafmotor is ontstaan uit de gecombineerde expertise van Sunrace Sturmey-Archer en Sparta. Sunrace Sturmey-Archer, maakt meer dan honderd jaar versnellingsnaven, maar elektromotoren is totaal nieuw voor hen. Een uitdaging die eer verdient. Maar ook wat scepsis zal oproepen. Zal het in de praktijk goed werken? Wat is de duurzaamheid? Maar de eerste teerling is geworpen en dat verdient respect en een artikel wat u nu leest.

Sparta en Sunrace Sturmey-Archer realiseren zich dat dit nog een onontgonnen terrein is, daarom heeft men deze versnellingsnaafmotor reeds een jaar aan een veldproef onderworpen. Je wilt als fabrikant immers geen last krijgen van retouren vanwege kinderziektes in dit nieuwe systeem. Ook zou het de naam van Sparta kunnen beschadigen, dus logisch dat men niet over een nacht ijs gaat.

Een nadeel van dit systeem is dat de achterkant van de fiets nog zwaarder wordt dan hij al is. De accu bevindt zich al onder de bagagedrager, de versnellingsnaaf weegt ook gauw een paar honderd gram en daar komt de elektromotor bij. Dat zal je zeker merken bij het op de fietsendrager zetten van de fiets. Maar de nadelen van een voorwielmotor, een wat onrustig gedrag en kans op slippen van het voorwiel bij glad wegdek of in het zand is wel weggenomen.

De Sparta R5E heeft een adviesprijs net onder de 2000 euro, lees meer over de ebike in ons Sparta R5E testrapport.



2016

elektrisch fiets nieuws december 2016

Ebikes testen op de Ebike xperience Jaarbeurs

ebike xperience logo

Het fietsseizoen moet nog beginnen maar desondanks start in de Jaarbeurs in Utrecht op 11 en 12 februari 2017 de Ebike Xperience.

Wanneer je van plan bent om een elektrische fiets te kopen adviseren wij om zoveel mogelijk verschillende ebikes te proberen. Je zal merken dat de verschillen enorm groot zijn. Niet alleen in het elektrische gedeelte maar ook hoe de fiets zelf aanvoelt. Heeft u wel eens een fiets gereden waarvan u merkte dat hij geen zin had om een bocht te nemen en weerstand bood? Dat soort fietsen bestaan echt. Geef eens tijdens het rijden een korte ruk aan het stuur en voel hoe stijf is het frame is. Zo hebben we nog vele aspecten waar je op kan letten die we opgesomd hebben in het artikel over de proefrit. Ga vooral dus ebikes testen door er echt een flink stuk op te rijden.

In de Jaarbeurs is daar alle gelegenheid voor tijdens de Ebike Xperience waar men verschillende parcours heeft uitgezet voor normale ebikes, e-mountenbikes en speed pedelecs. De toegang bedraagt 12 euro in de voorverkoop. Veel van de bekende ebike merken zijn aanwezig waaronder Batavus, Dutch-ID, Giant, Koga, Qwic, Riese und Müller, Sparta en Trek.


elektrisch fiets nieuws november 2016

Gazelle ebikes op afbetaling

gazelle grenoble c7+ hfp
de Grenoble C7+ HFP voor 48 euro p/mnd

Gazelle biedt nu voor al haar ebikes een "prive plan" aan. Voor een beperkt bedrag per maand kan je in het bezit komen van een ebike. Naast de ebike worden ook opties aangeboden zoals een ANWB fiets verzekering, hulp voor onderweg en eventueel een verlengde garantie.

Gazelle, ANWB en PON financial services hebben de handen ineen geslagen. Wanneer je een ebike wilt kopen maar het aankoopbedrag te hoog is om in een keer te betalen is het Gazelle prive plan wellicht iets voor je. Gazelle biedt samen met haar partners een ebike "op afbetaling" aan. Je kiest via de website van Gazelle een ebike, eventueel een grotere accu, een uitbreiding op de garantie, de ANWB verzekering en pechhulp. Daarna maak je een keuze van de looptijd van 24, 36 of 48 maanden. De rente die je moet betalen bedraagt 6,9%. Dat is in vergelijking met leningen bij banken zeker niet duur.


elektrisch fiets nieuws oktober 2016

Wijzigingen voor speed-pedelecs vanaf januari 2017

abus speed pedelec helm voldoet aan NTA 8776 norm
abus speed pedelec+ helm voldoet aan NTA 8776 norm

Speed pedelecs die vanaf 1 januari 2017 worden uitgeleverd zullen standaard voorzien zijn van een gele kentekenplaat. Dit houdt onder andere in dat je in het bezit moet zijn van minimaal rijbewijs AM. Daarnaast is de bereider verplicht een helm te dragen. Dat mag een goedgekeurde helm zijn voor gebruik bij bromfietsen volgens de ECE 22.05 norm. Je mag ook kiezen voor speed pedelec ontwikkelde helmen. Deze moeten voldoen aan de NTA 8776:2016 norm.

Bezitters van een speed-pedelecs, aangeschaft voor 1-1-2017, zullen in januari 2017 een brief ontvangen van het RDW hoe hun huidige speed-pedelec met blauw kenteken "overgezet" zal worden naar een geel kenteken.

Het gebruik van een geel kenteken zal ook gevolgen hebben voor waar de speed pedelec fietser mag rijden en met welke snelheid. Met een blauw kenteken viel de speed-pedelec onder de wetgeving van snorfietsen maar een geel kenteken veranderd de speed-pedelec in een brommer.

Vanaf dat moment wordt de maximum snelheid voor de speed-pedelec:

  • Op de rijbaan 45 km/u;
  • Op het fiets/bromfietspad buiten de bebouwde kom 40 km/u;
  • Op het fiets/bromfietspad binnen de bebouwde kom 30 km/u.

Daarnaast mag u niet meer op het fietspad rijden. Maar alleen op een gecombineerd fiets/bromfietspad of op de rijbaan waar ook de auto's rijden (zolang dit niet verboden is met een verbodsbord voor bromfietsen).

PS: vergeet niet uw verzekering om te zetten naar een bromfietsverzekering.


elektrisch fiets nieuws juli 2016

Bafang middenmotor

bafang max drive middenmotor

Bafang, een van de grootste leveranciers voor voorwielmotoren op de wereld is inmiddels al een paar jaar actief met middenmotors. Sinds vorig jaar levert Bafang een nieuw type middenmotor, de "Max Drive system" die de concurrentie met Bosch, MPF, Panasonic, Shimano en Yamaha makkelijk aankan. Steeds meer fabrikanten leveren hun ebikes uit met deze middenmotor.

Dat Bafang met haar jarenlange ervaring in ebike motoren een kwalitatief hoogstaand product heeft gemaakt werd in 2015 bewezen op de Nurburgring waar ieder jaar een 24 uurs race wordt gehouden. Alle deelnemers maakte gebruik van de Bosch middenmotor op één team na, die gebruikte de Bafang Max Drive middenmotor. En juist dat team had met ruime voorsprong gewonnen.

Ook onze rij impressie met deze nieuwe middenmotor zijn ronduit positief. Bafang levert een middenmotor met een enorm groot koppel van 80 Nm en heel prettig, met vijf ondersteuningsstanden. Voor degene die een stille middenmotor zoeken zitten met de Bafang naar onze mening aan het goede adres. Het zou ons niet verbazen als veel meer fietsfabrikanten uitkomen met elektrische fietsen met een middenmotor van Bafang.

Opvallend is dat de Qwic Trend T-MN7.2 HS11 in verschillende tests als winnaar is aangewezen.

Op het moment van schrijven leverden Agogs, E-Energy, Pfau-tec, Puch, Qwic en Vogue een of meer modellen met de Bafang Max drive middenmotor.


elektrisch fiets nieuws juni 2016

Gazelle omarmt Shimano steps middenmotor

gazelle shimano steps middenmotor

Gazelle biedt ebikes aan met voorwiel, achterwiel en middenmotor aan. Voor de middenmotor werd tot nu toe gebruik gemaakt van de Bosch en Impulse motoren. Daar gaan in de toekomst de Shimano Steps motor aan toegevoegd worden.

Gazelle is niet de eerste fabrikant die gebruik maakt van de Shimano Steps technologie. Zo zie je de Steps motor onder andere terug bij Stella, Pegasus, Vogue, Trek, Puch en Spiked. De Shimano middenmotor voelt vergelijkbaar aan als de Bosch middenmotor maar geeft net iets minder ondersteuning waardoor minder makkelijk de snelheid van 25 km/u gehaald kan worden maar aan de andere kant de accu spaart waardoor de actieradius toeneemt.

Wanneer de eerste Gazelle ebikes met Shimano steps middenmotor beschikbaar zullen komen is nog niet bekend gemaakt maar de verwachting is dat dit najaar 2016 zal zijn.

Gazelle design speedbike no.1

gazelle design ebike no1

Kijk daar houden we van. Lekker een gewaagd ontwerp voor een ebike. Gazelle is in zee gegaan met Giugiaro Design uit Italië en daar is een lekker gewaagd ontwerp uit komen rollen, de Gazelle No1.

Hol nog niet meteen naar de Gazelle dealer want die heeft hem nog niet in zijn winkel staan. Op dit moment is het namelijk nog een "concept". Zoiets wordt meestal gebruikt om poolshoogte te nemen bij de dealers en het publiek wat men van het ontwerp vindt. Het is dus nog niet gezegd dat dit model ook daadwerkelijk verkocht zal worden.

Het betreft overigens een ontwerp van een speedbike, die dus een maximale snelheid kan halen van 45 km/u. Dat vereist vanaf 2017 een blauwe verzekeringsplaat en het dragen van een helm.

Het ontwerp laat een traploos versnellingssysteem zien van NuVinci in de versie Harmony waarbij de trapfrequentie gelijk blijft ongeacht de omstandigheden. De accu lijkt weggestopt achter het dichte gedeelte boven de trappers. De afmetingen van de voorwielnaaf suggereren dat er sprake is van een voorwielmotor. De ontwerpers hebben zich geen echte beperkingen opgelegd gezien het veelvuldig gebruik van een carbon om het gewicht zo laag mogelijk te houden. Dat is uitgekomen op 25,5 kg.

De motor is zeer krachtig en heeft een koppel van 80 Nm. De accu heeft een capaciteit van 612 Wh en dat is bij een speedbike wel nodig want een bij dit type fiets wordt veel meer van de accu gevraagd dan bij een normale elektrische fiets. Men stelt een actieradius voor tot 200 km, daarvoor moet je wel heel zuinig rijden en geen snelheden boven de 25 km/u willen halen. Wil je lekker doorfietsen, en daar heb je juist een speedbike voor gekocht, dan zal de actieradius naar onze mening eerder in de buurt van 60 km liggen.


elektrisch fiets nieuws mei 2016

Out of the box ebike ontwerp van GeoOrbital

geoorbital wheel for ebikes

We hebben bij elektrischefietsenkiezen.nl al veel elektrische fietsen voorbij zien komen en daar zaten soms hele eigenzinnige modellen bij. In dit geval heeft de ontwerper erg 'out of the box' gedacht. GeoOrbital levert geen ebike maar een voorwiel waarin vrijwel iedere fiets in een handomdraai om te toveren is naar een ebike.

De kracht van het ontwerp is dat alles in het wiel zit, de accu, de besturings­elektronica en de motor. Voor de duidelijkheid, je krijgt dus een compleet voorwiel met velg en band. Volgens de ontwerper is in 60 seconde je fiets om te bouwen naar een ebike. Dat geloven we op voorwaarde dat je huidige wiel reeds gedemonteerd is.

De ombouw is simpel, oude voorwiel er uit, nieuwe voorwiel er in, asklem (alleen) aan linkerzijde bij de voorvork vastklemmen, klittenband vastzetten en besturings­paneeltje voor op je stuur aanbrengen, opstappen en gaan... Er zijn twee modellen, voor een 26 en een 28 inch voorwiel.

Bijkomend voordeel, het wiel is uitgevoerd met een band die niet lek te krijgen is. Hij kan zelfs niet langzaam leeglopen, er zit immers geen lucht in. Men heeft gebruik gemaakt van een band die van binnen gevuld is met een stevig foam.

Of we denken dat ze de wereld gaan veroveren? Nee, dat niet, maar ze verdienen wel een pluim voor hun creatieve ontwerp. Overigens, omdat de elektromotor een vermogen heeft van 500 Watt én dat en de fiets met dit voorwiel "vanzelf" kan rijden valt dit niet binnen de wetgeving van een elektrische fiets maar wordt in Nederland gezien als een snorfiets of zelfs als brommer (afhankelijk van de maximale snelheid).

Voor 799 dollar ben je de nieuwe eigenaar, wel nog even wachten op de levering want die staat gepland voor begin 2017.

elektrisch fiets nieuws april 2016

Voorinschrijven VanMoof Electrified S

vanmoof electrified-s

VanMoof, bekend van het eigenzinnige frameontwerp heeft een nieuwe ebike, de Electrified-S. De lichten werken via de accu, deze accu is in het frame weggewerkt waardoor het niet op een ebike lijkt. Ondanks dat de voorbuis met accu niet dikker lijkt dan normaal is toch een accu met een opvallend grote capaciteit van 418 Wh er in verwerkt. Nog een opvallend detail is het gewicht, met 18,4 kg is het op het moment van schrijven de lichtste stads ebike verkrijgbaar. Je kan je voorinschrijven, de levering zal midden 2016 plaatsvinden. Meer details in de test VanMoof Eletrified S.

Ebike van het jaar 2016

Giant ebike E+ 1 Deluxe

Op de Tweewieler Retail Trends congres is bekend geworden welke modellen de erkenning "Fiets van het jaar 2016" hebben gekregen. Voor de ebikes is dat de Giant E+ 1 Deluxe. Dit model van Giant is mooi gedestilleerd, heeft een gesloten kettingkast en acht versnellingen. De motor is van Yamaha en is in het midden geplaatst. Deze ebike is voorzien van een ruime accu van 396 Wh waarmee een afstand tot zo'n 100 km haalbaar is. In onze test Giant E+ 1 Deluxe lees je alle details.



Nieuwsarchief

Nieuws van voorgaande jaren tref je aan in het nieuws archief.


Foutje, aanvulling of vraag? neem het adres handmatig over

uitgelicht

acculader elektrische fiets

Sneller dan 25 km/u?

Wat is een speed pedelec en mag die op het fietspad?

acculader elektrische fiets

Wat is beter?

Een snelle acculader of een langzame?

wij gebruiken cookies
dat accepteer ik
meer informatie