logo
logo medium

Elektrische fietsen nieuws



2019

elektrisch fiets nieuws april 2019

Ebike verkoop 2018 overtreft normale fietsen

ebike van dutch-id

De verkoop van ebikes is in Nederland gestegen tot 40% van het totaal aantal verkochte fietsen. Daarmee is de ebike de meest verkochte type fiets. Traditionele stadfietsen hadden in 2018 nog een aandeel van 34% en hybride fietsen namen 4% van de het totaal in. Verdere stijging van het ebike aandeel lijkt zeer wel mogelijk. Steeds meer scholieren gebruiken ebikes en ook het woon-werkverkeer wat last heeft van files stimuleert de verkoop van ebikes.


elektrisch fiets nieuws maart 2019

Gocycle GX: revolutionaire vouwfiets

gocycle vouwfiets model gx

Wellicht is het woord revolutionair in de kop iets overdreven, maar vriend en vijand zijn het over eens dat de ontwerper van deze vouwfiets grenzen heeft verlegd.

Alleer eerst is dit een vouwfiets, daar is niet iets heel speciaal mee. Maar wat opvalt is dat de wielen niet in een vork vastzitten maar aan één punt zijn opgehangen. Dat is niet zomaar, daar is voor gekozen omdat óók de wielen verwijderbaar zijn. In een handomdraai. Met drie hendels rond de naaf van het wiel haal je in een handomdraai het wiel los. Dat maakt de vouwfiets nog compacter. Dan de elektromotor. Waar zit die? In het voorwiel? In het achterwiel of bij de trapas? Richard Thorpe, de ontwerper van deze vouwfiets heeft een elektromotor in het voorwiel én het achterwiel weten te verbergen. Zo is ook de accu totaal aan het oog onttrokken, die zit namelijk in de voorbuis tussen trappers en stuurbuis en kan je er uithalen als je de fiets opvouwt. Met de accu van 300 Wh kan je circa 65 kilometer overbruggen. Het totale gewicht is 20,3 kg. De vouwfiets is aan de achterzijde geveerd. Voor zo'n 3000 euro kan je de nieuwe eigenaar zijn van dit mooie ontwerp. Meer details in onze review.


elektrisch fiets nieuws februari 2019

E-Bike Xperience, ebikes zelf testen

logo ebike xperience

In de Jaarbeurs in Utrecht wordt van 1 tot en met 3 maart de E-bike xperience gehouden. Dit is een beurs waar fabrikanten hun ebikes tonen, u voorlichten maar vooral kan je de ebikes stuk voor stuk proberen. Daarvoor is in de hallen een groot testparcour uitgezet. Zelfs een apart testparcour voor de speedbikes waar je snelheden tot 45 km/u kan behalen. De kosten voor de kaartjes zijn in de voorverkoop € 12,50.

foto met twee fietsers die ebike uittesten op testparcour en in de jaarbeurs rijden

elektrisch fiets nieuws januari 2019

Rivel introduceert ebike met AEG ConfortDrive middenmotor

aeg comfortdrive middenmotor voor rivel ebikes
AEG ComfortDrive middenmotor

Rivel, een fietsfabrikant met een rijke historie, introduceert de Pike, een ebike waarin zij een AEG ComfortDrive middenmotor als krachtbron in zetten. Deze middenmotor werkt samen met een trapkrachtsensor voor een heel natuurlijke trapondersteuningsbeleving. De motor biedt een enorm koppel van 100 Nm.

De Pike is de eerste ebike van Rivel die uitgevoerd is met een AEG ComfortDrive middenmotor. De Pike is een stoere urban ebike met open kettingkast, Shimano Deore derailleurversnelling met tien versnellingen en hydraulische schijfremmen van Shimano. De accu is eenvoudig uitneembaar heeft een capaciteit van 576 Wh en heeft vijf trapondersteuningsniveaus.



2018

elektrisch fiets nieuws november 2018

Qwic stapt over op TDCM motor

nieuwe tdcm achterwielmotor voor de qwic ebikes
TDCM achterwielmotor

Qwic gebruikte in haar performance serie ebikes met een achterwielmotor tot op heden een in eigen beheer geproduceerde motor. De nieuwe 2019 modellen met achterwielmotor zullen echter voorzien worden van TDCM achterwielmotororen. Deze motoren worden gemaakt door TDCM die ook levert aan andere gerenormeerde merken zoals Stromer en Kleve.

Daarnaast zullen deze nieuwe modellen uitgerust zijn met een verstelbare stuurpen, een wat langer spatbord en een MIK bagagedrager waar vele merken tassen op passen zoals de AGU, Basil, Racktime en Ortlieb.


elektrisch fiets nieuws augustus 2018

Retrofit: Copenhagen wheel van Superpedestrian maakt van fiets een ebike

copenhagen wheel ebikes
Copenhagen wheel

Een normale fiets in een handomdraai ombouwen tot ebike wenst natuurlijk iedereen. Maar vaak gaat dit gepaard veel moeite en tijd en zijn overal snoertjes zichtbaar, het blijft vaak een rommeltje. Superpedestrian beweert dat het ombouwen een fluitje van een cent geworden is.

Superpedestrian heeft een achterwiel ontworpen waar alles reeds inzit. De accu, de motor, de besturing en draadloze communicatie. Het idee is heel simpel, verwijder je achterwiel, plaats het Copenhagen wheel daarvoor terug en leg je ketting opnieuw over het tandwiel.

De communicatie verloopt via je smartphone, maar die heb je in principe alleen maar nodig voor het aanzetten en instellen. Het wiel is voorzien van een 280 Wh accu en 250 W elektromotor. De actieradius bedraagt zo'n 50 kilometer.

Natuurlijk heeft ook deze oplossing zijn nadelen. Het grootste struikelblok is de prijs, je moet er 1750 euro voor neertellen. Daarnaast is er alleen een 26 en 29 inch versie beschikbaar. Of er een 28 inch versie komt, en die is juist gebruikelijk in Europa, dat is onzeker. Het Copenhagen wheel weegt 7,5 kg en dat is best veel wat er dan aan de achterkant bijkomt.


elektrisch fiets nieuws juni 2018

Nieuwe Giant middenmotor SyncDrive Life

nieuwe giant syncdrive life middenmotor
Giant's nieuwe SyncDrive life middenmotor

Giant heeft een nieuwe middenmotor, de SyncDrive Life. Deze nieuwe middenmotor heeft een maximaal koppel van 60 Nm. De gebruiker kan kiezen uit vijf verschillende trapondersteuningsniveaus. De hoogste ondersteuningsstand levert 300% ondersteuning op.

Naast zelf de keuze maken tussen de verschillende ondersteuningstanden kan je ook kiezen voor de auto stand. Dan wordt aan de hand van snelheid, trapfrequentie, trapkracht, motorsnelheid en hellingshoek de beste ondersteuningstand gekozen.

Giant meldt dat deze middenmotor nog stiller is dan de voorgaande modellen. Net als de vorige motoren worden deze gemaakt met Yamaha technologie.

Deze nieuwe motor vormt inmiddels de stuwende kracht in de modellen Grant Tour+, Prime E+ 1 GTS, Prime E+ 1 LDS, Prime E+ 2 GTS en Prime E+ 2 LDS.


elektrisch fiets nieuws mei 2018

Shimano Steps nieuwe middenmotor E6100

shimano steps E6100 middenmotor
shimano steps E6100 middenmotor met 20% meer actieradius

Shimano heeft een nieuwe ebike middenmotor aangekondigd, de Shimano Steps E6100. De fabrikant geeft aan dat de motorconstructie stijver is geworden, het gewicht is ten opzicht van de vorige middenmotor met 7% afgenomen. De belangrijkste verschillen zijn echter dat de afstand tussen de pedalen is afgenomen, je voeten staan dus dicht bijelkaar, de motor met zijn 60 Nm 20% meer kracht levert dan zijn voorganger (de E6000). Helemaal interessant is dat het redement van deze motor 20% hoger is t.o.v. zijn voorganger en dit vertaalt zich in een 20% grotere actieradius.

Deze E6100 motor zal gebruikt worden door de bekende grote ebike-merken die in het najaar op de markt komen.

Shimano levert deze nieuwe motor met een 418 of 504 Wh accu waarbij de actieradius op maximaal 180 kilometer komt.

Shimano kan deze motor tevens leveren met een automatische naaf versnelling met vijf versnellingen en is volgens Shimano beter bestand tegen de grote krachten die bij een ebike op de versnelling staan.


elektrisch fiets nieuws maart 2018

verwijderbare middenstang mannenframe Sparta M8B ebike

verwijderbare middenstang van sparta ebike
verwijderbare middenstang, Sparta M8B ebike

Wat moet je tegenwoordig als moderne man? Een ebike kopen met een middenstang of een laag instapmodel. We vermijden expres hier de term dames-model, dat ligt nog al gevoelig bij de mannen. Want laten we wel wezen mannen, dat ding is eigenlijk reuze onhandig. Het opstappen gaat lastig, het afstappen gaat lastig en een hardhandig contact tussen de mannelijke bereider en de stang blijft menigeen nog lang herrineren.

Ook uw scribent is over op zo'n laag instapmodel. Heel prettig en ik voel me echt niet "minder", ik denk dat sommige jaloers naar me kijken, "zo die durft" en als tweede gedachte "ik zou ook wel willen maar durf het nog niet".

Zo'n laag instapmodel is inderdaad fijn, tuurlijk het frame wordt iets minder stijf, maar dat valt reuze mee. Een minpuntje hebben we wel ontdekt, als man kon je de fiets, als je afgestapt was, "in positie houden" doordat de middenstang tussen je benen zat. Bij zo'n laag instapmodel valt de fiets meteen om als je met beide handen iets anders doet dan de fiets vasthouden. Bijvoorbeeld als je een hekje moet open doen. Dat is inderdaad best even wennen, maar alles went.

Voor de twijfelaars: een verwijderbare middenstang

Bij Sparta zit een heel creatieve geest, je moet er maar op komen, die heeft bedacht om een heren ebike uit te voeren met een middenstang die je naar behoefte kan aanbrengen of verwijderen.

Wellicht dat we ons sterk vergissen, maar we vermoeden dat weinig mannen hier op zitten te wachten. Of je moet niets weten van een lage-instapper of je hebt de knop omgezet en hebt je voorgenomen om de volgende fiets in de laag-instap versie te kopen. Dit model met verwijderbare middenstang is voor de super-twijfelaar. Tuurlijk zijn die er. Voor die heren: kijk eens om naar de Sparta M8B. Of wellicht moeten we zeggen: heren, gedraag je nou eens als een vent en kies voor zo'n handig laag instapmodel.

Nieuwsarchief

Nieuws van voorgaande jaren tref je aan in het nieuws archief.


Foutje of aanvulling? Gebruik het reactieformulier.

nieuws

home­ >nieuws

contact   voorwaarden   disclaimer   privacybeleid   over ons  
wij gebruiken cookies
dat accepteer ik
meer informatie