Mag je de accu van een elektrische fiets helemaal leegrijden?

accu lading indicator
accu leegrijden, mag dat?

Over het gebruik van de elektrische fiets accu gaan vele verhalen de ronde. Wat is nu waar en niet waar? Dit keer behandelen we de veel gestelde vraag: is het geheel oprijden van de accu erg?

Maak er geen gewoonte van

We beginnen met het goede nieuws, het totaal leegrijden van een elektrische fiets accu is zeker niet funest voor de accu, maar echt goed is het niet. Laten we zeggen, het mag, maar maak er zéker geen geen gewoonte van. Kan je het voorkomen doe het dan, het zal de levensduur van de accu aanzienlijk verlengen.

Zoals bij vele andere zaken in het leven is het ook hier balanceren tussen de voor- en nadelen. Als je de accu helemaal oprijdt zal de accu daarvan niet kapot raken. Wat er wel gebeurd is dat de levensduur (iedere keer als je de accu oprijdt) een beetje bekort worden. Om het concreet te maken, als je de accu altijd maar voor 50% leegrijdt en daarna weer oplaadt, zal je accu tot drie keer langer mee gaan ten opzichte van dat je de accu steeds oprijdt en daarna weer oplaadt.

Het is dus maar wat je zelf meer op prijs stelt. Wil je de aanschaf van een nieuwe accu, die zeker 500 euro kost, zover mogelijk uitstellen, dan moet je de accu zo weinig als mogelijk compleet oprijden, bijvoorbeeld maar tot 50%. Dat betekent wel dat je actieradius ook met circa 50% beperkt wordt.

Wil je de maximale actieradius van de accu benutten, dus hem haast helemaal steeds oprijden, hou er dan rekening mee dat na 300 tot 500 keer opnieuw opladen de accu aan vervanging toe is.

Ligt de grens zo scherp bij 0% of 50%?

We schreven hierboven, wanneer je de accu helemaal tot 0% oprijdt beperk je enorm de levensduur van de accu en als je het beperkt tot 50% neemt de levensduur enorm toe. Maar die grenzen liggen helemaal niet scherp. Als voorbeeld, stel dat je de accu niet tot 0% maar steeds tot 25% oprijdt zal de levensduur al toenemen met een factor 1,5. En er is ook niets magisch met de waarde van 50%. We kunnen stellen dat hoe minder je van de accu vraagt, hoe langer deze meegaat.

Liever de accu oprijden dan volladen!

Hou je vast, schreven we hierboven dat het oprijden van je accu niet goed is voor de levensduur van de accu, het wordt nog gekker, het helemaal opladen van de accu is nog slechter. Liever de accu helemaal oprijden maar de accu niet helemaal opladen is beter dan andersom.

In het kort, als de levensduur van je accu wil verlengen rijdt dan je accu niet helemaal op én laad hem niet helemaal op tot 100%. Wil je hier meer van weten, lees dan het artikel hoe kan je de levensduur van de ebike accu verlengen?

Diepontlading ligt op de loer

Wanneer je tijdens een zeer lange fietstocht (of meerdere kleinere, zonder je accu tussentijds op te laden) de accu helemaal leegrijdt zal het "battery management system" op een gegeven moment ingrijpen. Voordat de accu helemaal leeg is zal hij zich zelf uitschakelen. Dan heeft de accu dus nog wel wat lading, ongeveer zo'n 7%, en dat is noodzakelijk om de accu te beschermen. Zou je de accu nog een stuk verder kunnen ontladen dan zal bij een bepaalde restcapaciteit de accu onherstelbaar beschadigen. Dit wordt een diepteontlading genoemd.

Door de bescherming van het battery management system kan je dus zelf, door op je elektrische fiets te blijven rijden tot de accu op is, nooit een accu diepontladen. Op dit punt hoef je dus totaal geen zorgen te maken. Maar lees vooral even door...

Zodra de accu geen trapondersteuning meer geeft na een lange fietsrit ligt een gevaar op de loer. Wanneer je thuiskomt moet je de accu aan de lader verbinden. Je mag dat ook nog de volgende dag doen, maar wacht daar geen dagen en zeker geen weken meer mee. Waarom is dat eigenlijk?

Iedere accu kent een zelfontlading. Zonder dat je hem gebruikt loopt de accu langzaam leeg. Zou je te lang wachten met het laden van de accu die je leeg gereden hebt dan zou de accu door zijn zelfontlading te ver ontladen worden waardoor wel een diepteontlading ontstaat. Dan is de accu definitief beschadigd en onbruikbaar geworden. De accu omruilen voor een nieuwe is dan de enige oplossing.

Doordat je de accu niet op tijd hebt geladen valt deze vervanging niet onder de garantie. De fietsenwinkel of leverancier van de accu kan, door het uitlezen van het geheugen van het battery management system, zien of deze diepontlading is ontstaan door een gebruikersfout of het falen van de elektronica in de accu.

elektrische fiets display bosch intuvia

Voordeel leegrijden accu

De accu af en toe eens totaal leeg rijden heeft ook een voordeel. Het zal de accu-capaciteitsmeter, die aangeeft hoeveel lading in je accu zit (die streepjes op je display), beter inzicht geven in de werkelijke beschikbare capaciteit van de accu en daardoor beter in staat zijn de acculading tijdens het fietsen nauwkeurig weer te geven.

Zolang je nog niet de accu hebt leeggereden weet de accu-capaciteitsmeter niet (nauwkeurig) wanneer de accu "op" is. Het gevolg hiervan is dat je bij een lange fietstocht onderweg denkt, ik heb nog drie van de vijf streepjes, ik kan dus zeker nog flink vooruit. Maar veel eerder dan je verwachtte stopt je elektrische fiets met het geven van trapondersteuning. Je ziet dan eerst nog bijvoorbeeld twee streepjes en in een mum van tijd zijn ook die weg. Vervelend. Als je dat merkt kan je dit probleem oplossen door eerst de accu eerst geheel op te laden en daarna helemaal leeg te rijden.

Wellicht dat je denkt, wat vreemd, de fabrikant weet toch wat de capaciteit van de accu is? Natuurlijk weet de fabrikant dat maar... de capaciteit van een accu en zeker bij de lithium ion accu in een elektrische fiets, neemt af met zijn leeftijd en met het gebruik. Ook al zou je niet van de fiets gebruik gebruik maken, de capaciteit van de accu neemt toch jaar naar jaar af.

Had de accu bij de aankoop van de elektrische fiets een capaciteit van bijvoorbeeld 300 Wh, na een jaar (zonder ook maar een kilometer af te leggen) is de capaciteit geslonken naar bijvoorbeeld 270 Wh (en zal nooit meer 300 Wh worden). Een daling van 10-20% per jaar is namelijk niet ongewoon bij lithium ion accu's. Wanneer je daarnaast ook nog eens van je fiets gebruik maakt dan zal daardoor ook de accu-capaciteit nog verder afnemen.

De accu-capaciteitsmeter moet dus door de tijd heen zich aanpassen op de afgenomen accucapaciteit. Dat is best lastig. Je kan hem daarbij helpen door de accu een keer helemaal leeg te rijden. De accu-capaciteitsmeter weet dan precies hoeveel energie de accu heeft geleverd en gebruik die informatie om beter dan voorheen de accucapaciteit aan te geven via je display op je stuur. Vandaar ons advies om de accu minimaal ééns per jaar helemaal leeg rijden en daarna volledig op te laden.

Het is juist als je de volgende conclusie begint te trekken: een accu moet je zien als een (duur) verbruiksartikel, net als je benzine een verbruiksartikel is voor een auto (en benzine is ook duur).


nieuws

home­