Hoeveel kost het opladen van een elektrische fiets accu?
Een elektrisch fiets, de naam zegt het al, verbruikt elektriciteit en die komt uit een accu. Als die op is moet je hem weer laden. Maar hoeveel elektriciteit of geld kost dat laden? Het blijkt een eenvoudig rekensommetje te zijn. De conclusie? De kosten zijn totaal verwaarloosbaar in relatie tot bijvoorbeeld de afschrijvingskosten van de elektrische fiets. Een driewerf voor een van de meest energiezuinige vervoersmiddelen!
Kosten accu laden
Je kan vrij nauwkeurig berekenen hoeveel het laden van een accu kost. Voordat we dat doen moeten we eerst weten hoeveel elektriciteit eigenlijk kost. In dit artikel gaan we uit dat een kiloWatt-uur (kWu) 25 eurocent kost, maar we realiseren dat dit in de toekomst kan veranderen. Dus als je een kWu verbruikt, of anders geschreven, als je 1000 Watt (dat is een kiloWatt) gedurende één uur verbruikt (dat is dus een kiloWatt-uur) betaal je dus 25 eurocent.
Hoeveel verbruikt een acculader?
Het verbruik van de acculader is een optelsom van de energie die hij aan de accu moet leveren en de inefficiëntie van de lader. Een lader heeft geen rendement van 100%, hij wordt warm, dus heeft verliezen. Die energieverliezen moet je ook betalen. Het is zeer redelijk om te stellen dat het rendement van een acculader tegenwoordig rond de 80% (of meer) ligt. Dus 20% van de benodigde elektriciteit gaat verloren in de acculader aan warmte.
De acculader heeft tot doel om de elektriciteit die verbruikt is uit de accu weer aan te vullen. Laten we het ons gemakkelijk maken. We gaan uit van een totaal lege accu die we moeten laden. De vraag is hoeveel elektriciteit - energie moet weer in de accu gestopt worden. Dat heeft natuurlijk te maken met capaciteit van de accu. En die accucapaciteit verschilt natuurlijk per elektrische fiets. Een doorsnee elektrische fiets heeft een accu van 500 Wh (Watt-uur) en die gebruiken we in dit rekenvoorbeeld.
Voor de beeldvorming, 500 Wh is hetzelfde (kan je ook schrijven als) 0,5 kWu. De energie die in deze acuu zit, is dus een halve kiloWatt-uur en kost dus de helft van die 25 eurocent.
Wil je zo'n accu weer volledig laden, dan moet dus 500 Watt-uur aan energie in de accu geladen worden. Dat kan de acculader doen door een uur lang 500 Watt te leveren (500 Watt x 1 uur = 500 Watt-uur). Maar meestal gaat het wat langzamer en in dit voorbeeld gaan we er van uit dat het laden van een accu 4 uur duurt (overigens hoe langzaam of hoe snel dit gebeurd heeft geen enkele invloed op de prijs). In dat geval zal de acculader geen 500 Watt leveren, maar maar 500 / 4 = 125 Watt voor een periode van 4 uur.
Per uur vereist de accu 125 Watt en dat voor 4 uur lang, samen dus weer 125 Watt x 4 uur = 500 Watt-uur. En zo zijn we weer terug bij de capaciteit van de accu in dit voorbeeld, want die is 500 Wh (Watt-uur).
Nu we weten dat we 500 Watt-uur aan energie nodig hebben voor de accu, moeten we het rendement van de acculader in de berekening betrekken. De acculader heeft namelijk omzetverliezen, tijdens gebruik wordt hij warm, dús heeft hij verliezen (en dat kost energie en die moet je ook betalen). Een moderne acculader heeft minimaal een rendement van 80%. We hebben dus geen 500 Watt-uur nodig maar 500 / 80 x 100 = 625 Watt-uur. Dus we zullen dus voor 625 Watt-uur elektriciteit moeten gaan betalen. En wat kost dat?
Haast gratis
Voor een "kiloWatt-uur" betalen we 25 eurocent. Een "kiloWatt-uur" is anders geschreven "1000 Watt-uur". We hebben echter geen 1000 Watt-uur nodig maar slechts 625 Watt-uur. De kosten zijn dus 25 eurocent / 1000 x 625 = 15,63 eurocent afgerond 16 eurocent.
Dus de kosten voor het laden van een elektrische fietsaccu zijn dus vrijwel verwaarloosbaar. Wanneer je iedere week twee keer je accu zou opladen van je elektrische fiets, en dat is heel veel, dan zijn de kosten beperkt tot 2 x 52 weken x 16 eurocent = 1664 eurocent = 16,64 euro. Wij zeggen, prachtig, gefeliciteerd met een van meest energiezuinige vervoersmiddelen op deze aarde!