FAQ Elektrische fietsen

twee dames elektrische fietsen bergen

In deze FAQ worden termen uit de fietsbranche en jargon uitgelegd.







Accu

De accu in een elektrische fiets is een voorraadvat waaruit de elektromotor de energie krijgt om de trapondersteuning te leveren. Fabrikanten hanteren verschillende type accu's die allemaal specifieke voor- en nadelen hebben. De accucapaciteit wordt uitgedrukt in Wh en geeft aan hoeveel "brandstof" maximaal in de accu zit. De levensduur van een accu is zeker korter dan die van de elektrische fiets. Met een aantal maatregelen is echter de levensduur van de accu aanzienlijk te verlengen.

Accu levensduur

De levensduur van de accu van een elektrische fiets is beperkt tot een aantal jaren of een bepaald aantal keren dat de accu is ontladen en weer is geladen. De levensduur wordt in sterke mate bepaald door het type accu wat gebruikt wordt. Daarnaast speelt ook de temperatuur en de mate waarin de accu ontladen én geladen wordt een grote rol.

Actieradius

Actieradius is de afstand die de elektrische fiets met trapondersteuning kan overbruggen. Daarna zal de accu leeg zijn en valt de trapondersteuning weg en moet je geheel op eigen kracht fietsen. De actieradius wordt in sterke mate bepaald door de accucapaciteit en de sterkte van de gebruikte trapondersteuning.

Bandenspanning

De bandenspanning is bij elektrische fietsen van zeer groot belang. Een lage bandenspanning zorgt voor meer wrijving waardoor meer energie nodig is om te fietsen. Een lage bandenspanning gaat dus ten koste van de actieradius. De optimale bandenspanning is afhankelijk van de breedte van de band. Bij de meeste elektrische fietsen ligt dit rond de 3 a 4 cm. De optimale bandenspanning bij een band van 3 cm breed is 5,5 bar en neemt af met toenemende bandbreedte tot 4 bar bij een band van 4 cm. De meeste banden hebben een breedte van 3,5 cm en het is goed als deze een druk hebben van 4,5 bar. Vertrouw niet alleen op de bandenspanningsmeter in de fietspomp, uit ervaring weten we dat deze soms flink kan afwijken, maar meet ook eens met een andere bandenspanningsmeter. Wanneer deze redelijk overeenkomen mag je uitgaan dat de druk redelijk goed is. Wijkt hij sterk af zoek dan een derde drukmeter en houdt dan "de meeste stemmen gelden" aan.

Diepontlading accu

Een situatie waarbij een accu te ver ontladen is en daardoor permanent defect raakt. Tijdens normaal gebruik zal diepontlading zich niet voordoen. Lees meer details over wat diepontlading is en hoe je het kan voorkomen. Diepontladen accu's vallen (geheel logisch) buiten de garantieregeling van fabrikanten.

Diepteontlading accu

Zie diepontlading accu.

Elektromotor

De elektromotor levert, met de energie uit de accu, de kracht om het fietsen aangenamer te maken. Elektrische fietsen zijn verkrijgbaar met een elektromotor in het voorwiel, in het achterwiel of vlak bij de trappers. De plaatsing van de elektromotor heeft invloed op het rijgedrag van de fiets. De elektromotor maakt doorgaans weinig geluid maar dit verschilt per model. De kracht die de elektromotor levert wordt koppel genoemd en verschilt per elektromotor. Een hoger koppel betekent per definitie niet een betere elektromotor. Het rendement van de elektromotor is een veel belangrijker aspect maar dit rendement wordt door de fabrikanten van elektrische fietsen meestal niet gespecificeerd.

Fietsendrager

Bij een elektrische fiets zorgt voornamelijk de elektromotor en de accu voor een extra gewicht waardoor deze een stuk zwaarder is dan een normale fiets. Een fietsendrager voor normale fietsen is vaak niet geschikt voor het vervoeren van elektrische fietsen vanwege dit hogere gewicht. Voor elektrische fietsen zijn speciale fietsendragers te koop.

Framehoogte

Je fietst lekkerder en makkelijker wanneer de fiets een framehoogte heeft die bij je beenlengte past. De framehoogte is de afstand tussen de trapas (midden van je trappers) en het einde van de zitbuis (dus waar je zadel aan vast zit). Bepaal zelf de juiste framehoogte van je fiets.

Helm

De wet schrijft niet voor om een helm te dragen tijdens het gebruik van de elektrische fiets. Het mag dus wel maar het is dus niet wettelijk verplicht.

Maximale snelheid elektrische fiets

In de wet is bepaald dat een elektrische fiets trapondersteuning mag bieden tot een snelheid van 25 km/u. Boven deze snelheid mag de elektrische fiets geen trapondersteuning geven en kan je alleen hogere snelheden bereiken als je dit geheel op eigen kracht doet.

Motormanagement

Het motormanagement is de computer in de elektrische fiets. Op basis van de stand van de trapondersteuning (low-medium-high) samen met de informatie van de rotatiesensor, je actuele snelheid en je cadans (aantal trapperomwentelingen per minuut) wordt bepaald hoeveel energie van de accu naar de elektromotor wordt gestuurd. Als dit allemaal optimaal functioneert ervaar je de trapondersteuning als "natuurlijk", als dat niet zo is voelt het wat houterig en schokkerig en niet uitgebalanceerd aan.

Rotatiesensor

Elektrische fietsen mogen niet "vanzelf" rijden zoals een snorfiets of brommer. De berijder moet zelf meefietsen. De rotatiesensor meet dat de trappers ronddraaien en hoe snel. Met deze informatie, samen met de instelling van de trapondersteuning, bepaalt de fietscomputer hoeveel kracht de elektromotor beschikbaar stelt om de fietser "te helpen met fietsen". De tegenhanger van de rotatiesensor is de trapkrachtsensor. Dat is een betere maar helaas ook duurdere uitvoering van de rotatiesensor.

Trapkrachtsensor

Een elektrische fiets kan uitgevoerd worden met een rotatiesensor, eventueel aangevuld met een trapkrachtsensor. Het voordeel van de trapkrachtsensor is dat deze exact meet hoeveel kracht je zet op de trappers waardoor de kracht van de elektromotor beter wordt gedoseerd om je de beste trapondersteuning te geven. Alleen in de duurdere modellen en alle modellen met een middenmotor, zijn trapkrachtsensors verwerkt aangebracht

Trapondersteuning

Een elektrische fiets onderscheidt zich van een normale fiets doordat deze de berijder trapondersteuning geeft. Op basis van een accu en een elektromotor, samen met de rotatiesensor die controleert dat je aan het fietsen bent, word je geholpen met het "trappen" op de pedalen, vandaar de term "trapondersteuning". Met deze trapondersteuning is het fietsen aanmerkelijk lichter. Hoeveel lichter dit is, kan je via een bedieningspaneel op het stuur instellen. Gebruikelijke waarden zijn 30%, 100% of meer (laag-gemiddeld-hoog) van de kracht die jij uitoefent op de pedalen. In de 100% stand hoef je maar de helft van de energie te leveren om te fietsen, de andere helft wordt geleverd door de elektromotor. Je krijgt met de trapondersteuning het gevoel dat je de hele tijd "wind in de rug hebt" omdat het fietsen veel lichter gaat. Je kunt daardoor grotere afstanden overbruggen. Hoe lang je deze trapondersteuning krijgt, wordt bepaald door de sterkte van de ingestelde trapondersteuning en de capaciteit van de accu.

WA verzekering

In tegenstelling tot een brommer of snorfiets is het wettelijk niet verplicht een verzekering te hebben als je gebruik maakt van een elektrische fiets. Een "verzekeringsplaatje" is dus niet nodig.

Park assist

Park assist is een techniek die je ondersteunt "tijdens het parkeren" van je elektrische fiets. Dit gebeurt met een "gashandel" of knopje aan het stuur. Je brengt de elektrische fiets langzaam in beweging door aan de gashandel te draaien. De maximale snelheid die je kan bereiken is 6 km/u. Dit is vooral prettig als je de fiets aan de hand meeneemt terwijl je helling oploopt of wanneer je een trap oploopt en je fiets in een fietsgoot naar boven moet duwen. Batavus heeft de term park assist aan deze "gashandel" gegeven. Dezelfde techniek wordt bij Gazelle "Power Assist" genoemd.

Vrijloop - fietsen zonder trapondersteuning

Een elektrische fiets heb je juist gekocht om met minder moeite te kunnen fietsen. Wanneer de accu, wellicht eerder dan verwacht leeg is, of dat zich een elektronische storing voordoet waardoor de trapondersteuning is weggevallen, moet je op eigen kracht fietsen. De vraag doet zich voor of de elektromotor een extra wrijving oplevert waardoor het fietsen zwaarder wordt? Dit scheelt per elektromotor en het is dus slim om dit te vergelijken tijdens een proefrit. Sommige fabrikanten, zoals Gazelle, adviseren zodra je op eigen kracht gaat of moet fietsen de accu even te verwijderen en weer in de elektrische fiets te plaatsen om de wrijving van de elektromotor zo laag mogelijk te maken.

Power assist

Dit is hetzelfde als Park Assist.

Temperatuursinvloed accu

Een elektrische fiets presteert minder goed bij lage temperaturen. Dat komt omdat de accu bij lagere temperaturen minder energie levert. De actieradius neemt daardoor in de winter flink af. Meer informatie over de verminderde prestatie in de winter in dit artikel.

Winter, invloed van de

Een elektrische fietsbezitter die in de winter blijft fietsen, zoals bij woon-werkverkeer, moet zich bewust zijn dat de accu flink minder presteert bij lage temperaturen. Lees dit artikel om die invloed te beperken. Voor diegene die de fiets in de winter niet gebruiken, is het belangrijk te weten hoe de accu in deze moeilijke periode gespaard wordt. Lees het artikel hoe je de levensduur van de accu kan verlengen en let speciaal op de paragraaf die ingaat op langdurige opslag van een accu. Want in tegenstelling tot wat je verwacht, moet je de accu vlak voor de winter niet geheel opladen! (uitzondering hierop zijn de elektrische fietsen met een NiMh accu).


Foutje of aanvulling? Stuur ons een reactie.

nieuws

home­ >faq

contact   voorwaarden   disclaimer   privacybeleid   over ons  

Deze site maakt gebruik van cookies. De advertenties die u mogelijk te zien krijgt zijn "niet gepersonaliseerde advertenties van Google". Wij plaatsten twee functionele cookies: hoe vaak u deze melding reeds getoond heeft gekregen en of u deze cookieverklaring heeft geaccepteerd. Er worden dus geen persoonsgebonden cookies geplaatst en daarom hoeven we u, in het kader van de AVG, geen toestemming te vragen alleen maar te informeren.

dat begrijp ik