Elektromotor van een elektrische fiets
De elektromotor van een elektrische fiets levert, samen met jouw trapkracht, de energie om gemakkelijker te kunnen fietsen. Naast de accu is dit dus een belangrijk onderdeel van de elektrische fiets. Je zal je afvragen of elektromotoren die gebruikt worden in de verschillende modellen onderling verschillen en waar je speciaal op kan letten.
Geluid
Een motor maakt geluid maar een elektromotor gelukkig erg weinig. De onderlinge verschillen in deze geluidsproductie zijn aanzienlijk. De ene elektrische fiets maar flink wat meer geluid dan de ander. Dat is dus een element waar je tijdens een proefrit op kan letten.
Door de bank genomen kan gesteld worden dat moderne en wat duurdere modellen niet veel geluid maken. Goedkope "Chinese" modellen willen nog wel eens motoren bezitten die duidelijk hoorbaar zijn. Op zich hoeft dat niet erg te zijn, als je het maar van te voren weet en je er niet aan stoort. Vandaar dat het zo belangrijk is om een proefrit te maken. De middenmotor maakt wat geluid dit komt niet zo zeer door de elektromotor maar door de combinatie van elektromotor en het gebruik van een aantal tandwielen.
Kracht
De kracht van de motor wordt uitgedrukt in het zogenaamde koppel en word aangeduid met de eenheid Nm. Hoe hoger deze Nm waarde hoe groter de kracht die de elektromotor kan ontwikkelen. Maar let op, het hoogste koppel is niet per definitie het best.
Vermogen
Het vermogen wat de elektromotor verbruikt wordt uitgedrukt in Watt. De wetgever heeft voor een elektrische fiets een limiet gelegd bij het vermogen van 250 Watt. De meeste fietsen worden geleverd met een motor van 250 Watt, sommige wat goedkopere modellen hebben een motor die minder vermogen verbruikt dus ook minder kracht kan leveren.
Rendement
Het rendement van een elektromotor is de verhouding tussen het verbruikte elektrische vermogen en het geleverde mechanische vermogen. In een ideale situatie is dit 100% maar in de praktijk is dit lager. Hoe hoger het rendement hoe langer je kan rijden met je elektrische fiets met dezelfde geleverde energie uit je accu. Helaas geven de fabrikanten geen rendement op in haar specificaties.
Vrijloopwrijving (fietsen zonder trapondersteuning)
Een elektromotor zal als je de trapondersteuning uitzet in bepaalde mate een wrijving leveren tijdens het fietsen. Hierdoor moet je wat zwaarder trappen als bij een normale fiets. Hoe minder deze wrijving hoe makkelijker het wordt om in het geval van een lege accu naar huis te rijden. Fabrikanten specificeren niet deze wrijvingswaarden. Je kan dus alleen tijdens een proefrit ervaren hoe licht of zwaar de elektrische fiets trapt zonder trapondersteuning.
Plaatsing
Fabrikanten kiezen verschillende oplossingen om de elektromotor te integreren in de elektrische fiets. De meest populaire plaats is in het voorwiel. Plaatsing in het achterwiel tref je vooral aan bij de toerfietsen. Steeds populairder wordt de plaatsing van de elektromotor in het midden van de fiets vlak bij de trappers. De voor- en nadelen van de verschillende opties lees je in het artikel wat is de beste plaatsing van de elektromotor bij een elektrisch fiets?
Grootte
Fabrikanten gebruiken elektromotor van verschillende grootte. De trend is dat de elektromotoren kleiner in omvang worden waardoor deze minder sterk opvallen in het wiel.