Elektrische fiets met middenmotor steeds populairder

Sinds 2014 zijn elektrische fietsen met een middenmotor enorm in populariteit gestegen. De reden van deze verhoogde belangstelling komt omdat het voor fabrikanten en kopers beide een aantal voordelen oplevert. De fabrikanten kopen bij Bosch, Panasonic, TranzX en Yamaha een complete set in die bestaat uit accu, motor, bediening, display en motormanagement en bouwen die samen met de fiets die ze zelf produceren. De fabrikant kan zich op haar kernactiviteit concentreren, het bouwen van fietsen. De fabrikanten van de middenmotoren specialiseren zich juist in het maken van een uitgebalanceerde middenmotor. Zo heb je het beste van twee werelden.

De consument zal vooral op prijs stellen dat de motor in het midden zit waardoor de voorkant noch de achterzijde van de fiets flink zwaarder wordt zoals dit het geval is bij elektrische fietsen met een motor in het voor- of achterwiel. Daarnaast is bij de fiets met middenmotor de motor een stuk netter weggewerkt en kan de fiets voorzien worden van naafversnelling of derailleur, die keuze is vrij terwijl bij gebruik van de motor in het achterwiel altijd gekozen moet worden voor een derailleur. Daarnaast geeft de motor de berijder ondersteuning op het meest natuurlijke punt, de trapas. De trappers en middenmotor zijn beiden verbonden met deze trapas die de krachten overbrengt via de ketting naar het achterwiel. Dat voelt zeer natuurlijk aan.

Fabrikanten van middenmotoren voor elektrische fietsen

bosch middenmotor
Bosch middenmotor "Active line"

Op het moment van schrijven wordt de middenmotor het meest gebruikt van Bosch, Panasonic, TranzX en Yamaha. Bosch heeft veel ervaring met de middenmotor en biedt reeds haar tweede generatie aan die ze de Active line noemt. De Bosch Active line middenmotor wordt door enorm veel fabrikanten in de elektrisch fietsen toegepast. Shimano heeft eind 2014 ook een middenmotor geïntroduceerd en zal in verschillende elektrische fietsen in 2015 beschikbaar zijn. Ook heeft Gazelle van haar dochteronderneming Derby Cycle in 2014 een eigen ontwikkelde middenmotor in de "Impulse" modellen geplaatst zoals de EM C7, EM C7+ en EM C8.

Voordelen middenmotor

  • Gewicht van de motor zit precies in het midden van de fiets, daardoor een beter fietsgedrag.
  • Motor is netjes weggewerkt vlak bij de trappers.
  • Kracht van de middenmotor komt op het achterwiel dat is zeer natuurlijk.
  • De trapondersteuning voelt zeer natuurlijk aan omdat de motor de kracht op de trapas uitoefent en samen met de kracht van de trappers samenkomt.
  • Gesloten kettingkast met naafversnelling en derailleur versnelling mogelijk.

Nadelen middenmotor

  • Hogere aanschafprijs.
  • Maakt iets meer geluid.
  • Hogere slijtage aan ketting, tandwielen en versnelling.

NuVinci Harmony en de middenmotor

Wanneer bij een elektrische fiets een middenmotor wordt gebruikt zullen de (trap)krachten van de berijder en middenmotor samenkomen op de trapas en via tandwiel en ketting op de versnelling van het achterwiel overgedragen worden. Die krachten zijn groot, wanneer de elektrische fiets in een verkeerde (te hoge) versnelling staat zullen de krachten enorm zijn en zullen overmatige slijtage bewerkstelligen. Het rijden in de juiste versnelling is bij de middenmotor dan ook erg belangrijk. Veel berijders van elektrische fietsers vinden dat geschakel met die knopjes maar niets en willen liever "gewoon fietsen" en niet constant de fiets willen bedienen. Voor die grote categorie is de NuVinci Harmony een uitkomst. Dit is namelijk een automatische versnelling. Je hoeft nergens meer over na te denken, je rijdt altijd in de juiste versnelling. Met de NuVinci Harmony zal de genoemde slijtage tot een minimum beperken. Lees meer over de voor- en nadelen in het artikel over de NuVinci Harmony automatische versnelling.

Geluid

Middenmotoren maken maken meer geluid dan een motor in het voorwiel of achterwiel. Dit komt omdat de middenmotor een aantal tandwielen heeft en die produceren een beetje geluid. Dit geluid is overigens niet heel erg veel. De verschillen tussen de fabrikanten zijn wel opvallend. De ene maakt meer een ratelend geluidje, de ander een wat hogere pieptoon. Deze geluidsproductie staat nog in het niet bij een snorfiets met benzinemotor of scooter. Sommige vinden echter al elk geluid dat de elektrische fiets maakt al vervelend. Het beste is om dit zelf te ervaren en dan te oordelen. Een testrit kan uitwijzen of je dit geluid hinderlijk vindt.


nieuws

home­