Bosch Active line middenmotor
Bosch levert sinds 2016 de Active line middenmotor en is een razendpopulaire motor die in zeer veel verschillinde elektrische fietsen is toegepast.
Active Line
Bosch levert aan tientallen fabrikanten van elektrische fietsen de Active line middenmotor. Bosch levert niet alleen de elektromotor maar een de complete elektrische installatie bestaande uit accu, elektromotor, motormanagement, bedieningseenheid en display.
De Active line middenmotor is geïntroduceerd in 2013 en wordt alleen geleverd in een 25 km/u uitvoering. De Active line middenmotor is de opvolger van de Classic+ motor. De meest zichtbare wijziging is de plaatsing van de motor. De motor, die zich bevindt achter het Bosch logo op de foto, bevindt zich boven de trapas in tegenstelling tot de Classic+ line waar hij zich onder de trapas bevindt. Door deze hogere motorplaatsing is veel meer ruimte tussen de grond en de onderkant van de middenmotor. De Active line middenmotoren zijn herkenbaar aan de lichtgrijze kleur. Het koppel is met het bedieningspaneel instelbaar op 35, 40, 45 en 48 Nm. In de software van het motormanagementsysteem (de fietscomputer) is een "rustig/vloeiend" rijgedrag ingesteld.
Esthetisch staat de Active line een stuk fraaier dan de Classic+ line. In de motor bevindt zich een trapfrequentiesensor en een trapkrachtsensor die een optimale trapkrachtondersteuning aan de bestuurder levert. Voor het meten van de fietssnelheid levert Bosch een losse snelheidssensor die geplaatst moet worden bij het achterwiel en werkt in combinatie met een magneetje die op een van de spaken is gemonteerd.
De energie van de Active line wordt geleverd door een Bosch accu van 300 of 400 Wh (feitelijk zijn de accucapaciteiten 288 of 396 Wh). Bosch levert de accu in een "onder de bagagedrager" of een "onder het zadel" uitvoering. Welke versie gekozen wordt is een zaak van de fabrikant van de elektrische fietsen. De 300 Wh accu wordt, vanuit totaal ontladen toestand in 2,5 uur opgeladen. De 400 Wh accu heeft daar 3,5 uur voor nodig. Het gewicht van de accu is afhankelijk van de accucapaciteit en uitvoering 2 of 2,4 kg voor de 300 Wh accu en 2,5 of 2,6 kg voor de 400 Wh accu.
De bediening van de Active line middenmotor vindt plaats door middel van een klein bedieningselement op het stuur. Deze heeft een "plus", "min" en "i" (informatie) toets. Op de achterzijde zit tevens een klein knopje waarmee de "walk assist" functie bediend kan worden. Daarmee wordt door de elektromotor de fiets "geduwd". Dat is handig als je bijvoorbeeld (met de hand) vanuit een fietskelder je fiets naar boven moet duwen of bij een trap met fietsgoot daarnaast bij een brug.
Met de plus- en mintoets kan de trapondersteuning sterkte ingesteld worden. Deze trapondersteuning kent vier standen plus een "uit stand" (eco-tour-sport-turbo-uit). De ondersteuning vanuit de elektromotor is 40% (eco), 100% (tour), 150% (sport) of 225% (turbo). In de tour stand levert de elektrische fiets dus evenveel kracht (100%) als de kracht die de bestuurder uitoefent op de pedalen. In de turbo stand wordt ruim twee keer zoveel kracht ontwikkeld als die van de bestuurder. In de turbo stand levert de bestuurder dus (ongeveer) 1/3 en de elektrische fiets 2/3 van de benodigde kracht op te fietsen, terwijl dit in de tour stand fifty-fifty is.
Op het stuur wordt met een display informatie gegeven over de resterende accucapaciteit, trapondersteuningsstand, snelheid, gemiddelde snelheid, rit afstand, totale afstand, actieradius. Welke informatie op het display wordt getoond kan gekozen worden door meerdere malen op de "i" toetsen op het display of bedieningspaneel te drukken.
Naast de "i" toets bevinden zich nog drie andere toetsen aan de zijkant van het display. Daarmee kan het licht bediend kan worden, een keuze gemaakt kan worden welke informatie weergegeven zal worden in het display, een reset toets en een toets waarmee het elektrische gedeelte aan en uitgezet kan worden. Rechtsonder op het display bevindt zich een knopje waarmee het voor- en achterlicht aan en uit gezet kan worden. Wanneer niet handmatig het elektrische gedeelte uitgezet wordt zal, na De reset knop kan gebruikt worden om de afgelegde weg, gemiddelde snelheid en de rijtijd op nul te zetten.
Foutcodes Bosch Active line middenmotor
foutcode | oorzaak | verklaring fout |
---|---|---|
410 | Een of meer toetsen van de bedieningscomputer zijn geblokkeerd. | Controleer of er toetsen zijn vastgeklemd, bijvoorbeeld door binnengedrongen vuil. Reinig de toetsen indien nodig. |
414 | Verbindingsprobleem van bedieningseenheid | Aansluitingen en verbindingen laten controleren. |
418 | Een of meer toetsen van de bedieningseenheid zijn geblokkeerd. | Controleer of er toetsen zijn vastgeklemd, bijvoorbeeld door binnengedrongen vuil. Reinig de toetsen indien nodig. |
422 | Verbindingsprobleem met de elektromotor | Aansluitingen en verbindingen laten controleren. |
423 | Verbindingsprobleem van de accu | aansluitingen en verbindingen laten controleren. |
424 | Communicatiefout van de componenten onderling | Aansluitingen en verbindingen laten controleren. |
426 | Interne tijdoverschrijdingsfout | Start het systeem opnieuw. Als het probleem blijft bestaan, neem dan contact op met uw Bosch eBike-dealer. |
430 | Interne accu van de bedieningscomputer leeg | Bedieningscomputer opladen (in de houder of via USB-aansluiting). |
440 | Interne fout van de elektromotor | Start het systeem opnieuw. Als het probleem blijft bestaan, neem dan contact op met uw Bosch eBike-dealer. |
450 | Interne softwarefout | Start het systeem opnieuw. Als het probleem blijft bestaan, neem dan contact op met uw Bosch eBike-dealer. |
490 | Interne fout van de bedieningscomputer | Bedieningscomputer laten controleren. |
500 | Interne fout van de elektromotor | Start het systeem opnieuw. Als het probleem blijft bestaan, neem dan contact op met uw Bosch eBike-dealer. |
502 | Fout in de verlichting | Controleer het licht en de bijbehorende bekabeling. Start het systeem opnieuw. Als het probleem blijft bestaan, neem dan contact op met uw Bosch eBike-dealer. |
503 | Fout van snelheidssensor | Start het systeem opnieuw. Controleer of het magneetje op een van de spaken in het achterwiel goed gemonteerd is en op de hoogte zit van de snelheidssensor. Als het probleem blijft bestaan, neem dan contact op met uw Bosch eBike-dealer. |
510 | Interne sensorfout | Start het systeem opnieuw. Als het probleem blijft bestaan, neem dan contact op met uw Bosch eBike-dealer. |
511 | Interne fout van de elektromotor | Start het systeem opnieuw. Als het probleem blijft bestaan, neem dan contact op met uw Bosch eBike-dealer. |
530 | accu fout | Schakel de eBike uit, verwijder de accu en plaats de accu opnieuw. Start het systeem opnieuw. Als het probleem blijft bestaan, neem dan contact op met uw Bosch eBike-dealer. |
531 | Configuratiefout | Start het systeem opnieuw. Als het probleem blijft bestaan, neem dan contact op met uw Bosch eBike-dealer. |
540 | Temperatuurfout | De eBike bevindt zich buiten het toegestane temperatuurbereik (-5 - 40 °C). Schakel het eBike-systeem uit om de elektromotor tot het toegestane temperatuurbereik te laten afkoelen of opwarmen. Start het systeem opnieuw. Als het probleem blijft bestaan, neem dan contact op met uw Bosch eBike-dealer. |
550 | Een niet toegestane verbruiker werd herkend. | Verwijder de verbruiker. Start het systeem opnieuw. Als het probleem blijft bestaan, neem dan contact op met uw Bosch eBike-dealer. |
602 | Interne accu fout tijdens het laden | Scheid het laadapparaat van de accu. Start het eBike-systeem opnieuw. Sluit het laadapparaat op de accu aan. Als het probleem blijft bestaan, neem dan contact op met uw Bosch eBike-dealer. |
603 | Interne accu fout | Start het systeem opnieuw. Als het probleem blijft bestaan, neem dan contact op met uw Bosch eBike-dealer. |
605 | Accutemperatuur fout | De eBike bevindt zich buiten het toegestane temperatuurbereik. Schakel het eBike-systeem uit om de aandrijfeenheid tot het toegestane temperatuurbereik te laten afkoelen of opwarmen. Start het systeem opnieuw. Als het probleem blijft bestaan, neem dan contact op met uw Bosch eBike-dealer. |
605 | Accutemperatuur fout tijdens het laden | Scheid het laadapparaat van de accu. Laat de accu afkoelen. Als het probleem blijft bestaan, neem dan contact op met uw Bosch eBike-dealer. |
606 | Externe accu fout | Controleer de bekabeling. Start het systeem opnieuw. Als het probleem blijft bestaan, neem dan contact op met uw Bosch eBike-dealer. |
610 | Accuspanningsfout | Start het systeem opnieuw. Als het probleem blijft bestaan, neem dan contact op met uw Bosch eBike-dealer. |
620 | Fout laadapparaat | Vervang het laadapparaat. Neem contact op met uw Bosch eBike-dealer. |
640 | Interne accu fout | Start het systeem opnieuw. Als het probleem blijft bestaan, neem dan contact op met uw Bosch eBike-dealer. |
655 | Meervoudige accu fout | Schakel het eBike-systeem uit. Verwijder de accu en plaats hem er opnieuw in. Start het systeem opnieuw. Als het probleem blijft bestaan, neem dan contact op met uw Bosch eBike-dealer. |
656 | Softwareversiefout | Neem contact op met uw Bosch eBike-dealer zodat hij de software-update uitvoert. |
Geen indicatie | Interne fout van de bedieningscomputer | Herstart uw eBike-systeem door het uit- en opnieuw inschakelen. |