Bosch

bosch logo

Bosch is een "toeleverancier" van de fietsbranche, net zoals Shimano dit is voor bijvoorbeeld naaf- en derailleur versnellingen. Bosch levert een totaaloplossing voor het elektrische gedeelte van de elektrische fiets. Deze bestaat uit een middenmotor, accu, besturingselektronica, sensoren, bediening en display. Vanuit de besturingselektronica kunnen ook de voor- en achterlichten bediend worden. Het voordeel voor fietsfabrikanten is dat Bosch het gehele elektrische gedeelte voor zijn rekening neemt waardoor de fabrikant van elektrische fietsen zich kan concentreren op hun kernactiviteit, het mechanische gedeelte, het produceren van (elektrische) fietsen. Bosch levert alleen middenmotoren waarbij de kracht van de elektromotor wordt toegevoegd op de plaats waar ook de fietser zijn kracht op overbrengt, het tandwiel van de trapas.

Middenmotor voordelen

bosch active line middenmotor

De middenmotor heeft ten opzichte van de motor in het voor- of achterwiel een aantal voordelen. Zo zit het gewicht van de motor mooi in het midden van de fiets, daardoor zal de fiets makkelijker te sturen zijn (dan bij een voorwielmotor) en kan naast derailleur- ook een naafversnelling toegepast worden (wat bij een motor in het achterwiel onmogelijk is).

De middenmotor heeft een klein nadeel maar dat weeg wel op tegen de voordelen, dat is dat het vermogen van de motor gedeeltelijk verloren gaat door het rendement van de versnelling. Een motor in het voor- of achterwiel kunnen de kracht meteen overbrengen op het wiel en kennen dit rendementsverlies niet. Doordat de aandrijving plaatsvindt via het achterwiel geeft dit een heel natuurlijk fietsgevoel.

Hoewel Bosch onbekend was in de wereld van tweewielers, is Bosch natuurlijk totaal geen onbekende op het gebied van elektromotoren voor de meest uiteenlopende toepassingen zoals accuboormachines of stuurbekrachtigingsmotoren in auto's. De middenmotor oplossing blijkt zeer gewild te zijn bij fabrikanten van elektrische fietsen én kopers want eind 2013 stuurde Bosch een bericht aan haar afnemers dat ze grote leveringsproblemen hebben vanwege de enorme hoeveelheid orders, levertermijnen tot zes maanden gaf men af.

Families

Bosch heeft verschillende "families" elektromotor oplossingen. De middenmotor waarmee men in de markt van elektrische fietsen is gestapt heet "Classic+". In 2013 introduceerde Bosch de "Active line". Van beide families zijn 25 km/u als de 45 km/u versie verkrijgbaar. Voor gebruik in een elektrische fiets worden/mogen alleen de 25 km/u versies gebruikt worden.

Active Line

De Active line middenmotor wordt enorm veel gebruikt door elektrische fietsfabrikanten voor hun 25 km/u modellen. De motor is lichtgrijs en heeft een "rustig/vloeiend" (niet sportief/schokkerig) karakter.

De Active line middenmotor wordt altijd in combinatie met een accu, acculader, bedieningseenheid, display en motormanagement geleverd. De accu is leverbaar met een capaciteit van 300 of 400 Wh. De accu is geladen in 2,5 of 3,5 uur (300/400 Wh). Voorbeelden van elektrische fietsten waarin de Active line is gebruikt zijn de Batavus Trento E-go, de Gazelle Fuente EM en de Koga E-Inspire. De plaatsing van de accu is onder de bagagedrager, onder het zadel of tussen de trappers en het stuur op het frame. In het artikel Bosch Active line middenmotor is uitvoerige informatie te vinden.

Performance line

bosch performace line middenmotor in elektrische sportfiets
Bosch Performance line middenmotor

De performance line middenmotoren zijn vrijwel identiek aan de Active line. De Performance line is herkenbaar aan de antraciet uitvoering van de motor. De motor levert een wat groter koppel dan de Active line. Deze is instelbaar op 40, 50, 55 en 60 Nm. Daarom worden deze middenmotoren niet op "normale" elektrische fietsen toegepast maar juist op Pedelec's die sneller gaan dan 25 km/u maar ook mountainbikes met een elektromotor.

De software is bij de Performance line, in vergelijking met de Active line wat "sportiever" ingesteld. De Performance motor is verkrijgbaar in een 250 Watt model voor de Cruise versie voor elektrische fietsen die maximaal 25 km/u mogen rijden of 350 Watt voor de Speed versie waarmee snelheden tot 45 km/u haalbaar zijn.

Classic+

De Classic+ middenmotor is door veel fietsfabrikanten toegepast. Het nadeel van de Classic+ middenmotor was dat de motor nog al laag zat waardoor minder ruimte beschikbaar was tussen de grond en de onderkant van de motor. Sommige fabrikanten hebben hem daardoor omgekeerd en een beetje schuin in het frame gemonteerd waardoor de motor boven de trapas kwam te zitten. Voorbeelden van elektrische fietsen waarin de Classic+ middenmotor is toegepast zijn de Dutch Id Tour, de Pegasus Premio Nu-E en de Sparta B2.

De Classic+ was het eerste model middenmotor van Bosch en heeft ook kinderziektes gehad. Deze zijn overigens keurig door Bosch onder garantie hersteld. De bekendste fouten waren een knarsend geluid (te weinig vet) en een gebroken tandwiel die van kunststof is gemaakt. Het tandwiel is nog steeds van kunststof maar zwaarder uitgevoerd waardoor breuk niet meer voorkomt.


nieuws

home­