Zelfontlading elektrische fiets accu

accu elektrische fiets

Zelfontlading is een vervelende eigenschap van een accu waarbij de elektrische lading langzaam verdwijnt ondanks dat je geen gebruik maakt van de accu. Een accu kan je vergelijken met een emmer, wat je er in stopt kan je er ook weer uithalen, maar als je lang wacht verdwijnt (bij een emmer: verdampt) de inhoud. Alle batterijen en accu's kennen zelfontlading. De Nikkel Metaal Hydride (NiMh) accu's (of oplaadbare batterijen) zijn in negatieve zin de bekendste voorbeelden hiervan.

Wanneer je een NiMh accu volledig opgeladen weglegt zal na een maand zo'n 30% van de acculading verdwenen te zijn door dit zelfontladingseffect. Dit is een vervelende eigenschap maar daar is niets aan te doen. De moderne Lithium ion accu heeft veel minder last van dit zelfontladingsverschijnsel, deze ligt rond de 8% zelfontlading per maand. Dat is een van de redenen waarom fabrikanten van elektrische fietsen tegenwoordig meestal lithium ion accu's toepassen. Als je de keuze hebt tussen twee modellen elektrische fietsen waarvan de een NiMh accu heeft en de andere een Li-Ion, kies dan bij voorkeur voor de Li-Ion versie.

Omdat de zelfontlading van de NiMh accu zo enorm groot is, verplichten fabrikanten je de fiets met zo'n type accu deze constant aan de acculader te koppelen ook al is de accu na een aantal uren geheel geladen. Hiermee willen ze voorkomen dat wanneer je na twee weken de fiets pakt de actieradius tegenvalt vanwege het gedeeltelijk leeggelopen zijn van de accu door deze zelfontlading.

Deze beperkte actieradius zou zo een negatief beeld geven van de fiets en daarom verplichten ze de eigenaar de fiets constant aan de acculader te hangen. Daarnaast zou de accu, als je hem zeer lang niet gebruikt zelf zover leeg kunnen raken dat hij daardoor beschadigd raakt. Dit is wat men diepontlading noemt. Dit is vooral van toepassing bij de ouderwetse NiMh accu's en veel mindere mate bij de Li-Ion accu's. Ook Li-Ion accu's kunnen defect raken door een diepontlading maar omdat bij Li-Ion accu's de zelfontlading laag is zal de kans op zo'n diepontlading gering zijn.

Wanneer een accu te diep ontladen wordt kan hij stuk gaan. Een accu diepontladen is in principe niet mogelijk tijdens het fietsen. Het 'battery management system' (BMS) in de accu van de elektrische fiets houdt in de gaten dat de accu niet te ver ontladen wordt en zal op een gegeven moment de trapondersteuning uitzetten. Wanneer je de accu daarna niet oplaad maar weken ontladen in je fiets laat zitten zal door de zelfontlading de accu steeds verder ontladen worden. Op een gegeven moment zal de "diepontladingsgrens" overschreden worden waarna geen weg meer terug is.

Het opnieuw laden van de accu zal dan niet meer werken. De accu vervangen door aanschaf van een nieuwe accu of een accu revisie laten uitvoeren is de enige optie (die zeer kostbaar is).


nieuws

home­