accu elektrische fiets

Accu typen van elektrische fietsen

Bij de elektrische fiets levert de accu de energie die je tijdens het fietsen "een steuntje in de rug" geeft, dit is wat we trapondersteuning noemen. In dit artikel gaan we in op de verschillende type accu's die gebruikt worden in elektrische fietsen, wat hun eigenschappen zijn, de voor- en nadelen en hun levensduur. Want niet alleen is een accu het duurste onderdeel van de elektrische fiets, hij gaat relatief kort mee. Het is dus van belang te weten dat er verschillen in levensduur zijn tussen de verschillende accutypen.

Verschillende accu typen in vogelvlucht

  • NiMh: goedkoper, grote in omvang, zwaarder, zeer hoge zelfontlading, korte levensduur.
  • Li-Ion: duurder, kleine omvang, stuk lichter dan NiMh, lage zelfontlading, gemiddelde levensduur
  • LiPo: lichter dan Li-Ion, sneller opgeladen, iets kortere levensduur dan Li-Ion, iets duurder dan Li-Ion.
  • LiFe: aanschaf duurder dan andere type accu's (maar niet over de levensduur), verder ongeveer gelijk aan Li-Ion maar met een veel langere levensduur (grofweg twee keer).

Kenmerken van een accu

De kenmerken van een accu zijn:

  • Chemische samenstelling
  • Spanning
  • Capaciteit
  • Zelfontlading
  • Levensduur
  • Temperatuurgevoeligheid

Chemische samenstelling

Fabrikanten van elektrische fietsen passen verschillende type accu toe. Iedere type accu heeft zijn eigen specifieke chemische samenstelling met hun voor- en nadelen. De bekendste samenstellingen/typen zijn:

  • NiMh accu (Nikkel Metaal Hydride)
  • Li-Ion accu (Lithium Ion)
  • LiPo accu (Lithium Polymeer / Lithium Ion Polymeer)
  • LiFe accu ook wel LFP accu ook wel LiFePo4 accu (Lithium IJzer Fosfor / Lithium Ferro Phosfor)

Spanning

De spanning van een accu zegt niet zo heel erg veel. De meest gangbare spanningen zijn 24 en 36 Volt. Het een is niet beter dan de ander maar er bestaat een lichte voorkeur voor 36 Volt omdat dan de stroom die de accu moet leveren 50% lager is en accu's een hekel hebben aan veel en langdurig grote stromen te leveren.

Deze keuze heb je niet echt hand. De fabrikant heeft gekozen voor een elektromotor van 24 Volt of 36 Volt en daar hoort dan de 24V of 36V accu bij. Dat kan je dus zelf (achteraf) niet wijzigen. Je zou hooguit kiezen tussen modellen met 24V of 36V accu's. Een ander klein voordeel van 36V accu's dat in de kabels van accu naar elektromotor minder energie verloren gaat door de weerstand van de kabel. Tevens kan de bedrading dunner uitgevoerd worden dan bij 24V installaties. We zien een trend dat steeds meer elektrische fietsen met een 36 Volt accu en elektromotor uitgevoerd worden.

Capaciteit: Ah of Wh?

De capaciteit van een accu wordt uitgedrukt in Ah of Wh (spreek uit als Ampère-uur en Watt-uur). De capaciteit van een accu geeft aan hoeveel energie opgeslagen kan worden. Lees daar meer over in het artikel over capaciteit van een accu. De eenheid Ah als capaciteitskenmerk zegt op zich niet zo veel. Alleen in combinatie met de spanning (in Volt) is dit een waardevol gegeven. Een 10 Ah accu hoeft dus niet per definitie meer capaciteit te hebben dan een 8 Ah accu als van de eerste accu de spanning 24 Volt is en de tweede een spanning van 36 Volt.

Voor het vergelijken van accu capaciteiten is de de Wh waarde veel handiger. Dan kan je de capaciteit, ongeacht de spanning wel met elkaar vergelijken. Een accu van 288 Wh heeft een grotere capaciteit dan een 240 Wh accu. En een grotere capaciteit kan je vertalen in een langdurigere trapondersteuning op je elektrische fiets dus een grotere actieradius.

Je kan overigens vrij eenvoudig de Ah waarde van een accu omrekenen naar een Wh waarde. Vermenigvuldig daarvoor de Ah waarde met de spanning in Volt van de accu. De uitkomst is de waarde in Wh. Een 8 Ah accu met een spanning van 36 V heeft dus een capaciteit van 8 x 36 = 288 Wh, een accu van 10 Ah en met een spanning van 24 Volt heeft een capaciteit van 10 x 24 Volt = 240 Wh. Je ziet dus dat de 8 Ah 36 Volt accu een iets grotere capaciteit heeft dan de 10 Ah 24 Volt accu.

Zelfontlading

Zelfontlading is een vervelend fenomeen waardoor een accu "vanzelf" leegloopt, ondanks dat je hem niet gebruikt. Vergelijk het met een emmer water, als je die vult met water zal deze, als je hem lang laat staan steeds leger raken omdat het water langzaam verdampt. Hoe breder de emmer, hoe sneller dat gebeurd. De temperatuur van de omgeving heeft ook een invloed op de verdamping van het water.

Een accu die een hoge zelfontlading heeft is natuurlijk niet prettig. Als je de fiets een tijdje niet gebruikt zal een deel van de energie uit de accu "verdampt" zijn en kan je minder ver fietsen. Eigenlijk moet je zo'n accu een dag voor het fietsen even "bijladen" of constant aan de lader laten koppelen. Het constant aan de lader gekoppeld houden is niet handig en niet milieu vriendelijk. Van de gebruikte accutypen heeft de NiMh accu de hoogste zelfontlading. Gelukkig wordt dit type accu steeds minder in elektrische fietsen toegepast. De tegenwoordig veel toegepaste Lithium Ion accu (Li-ion) kent een zeer lage zelfontlading.

Levensduur

De meeste kopers van een elektrische fiets realiseren zich niet dat de accu vrij snel verouderd en na een jaar of drie tot maximaal zes, soms zelfs eerder, vervangen zal moeten worden. De kosten voor een nieuwe accu bedraagt honderden Euro's. Dat is dan best schikken. Bij de levensduur van een accu praten we niet in het aantal jaren dat een accu meegaat maar het aantal laad/ontlaad cycli. Dus hoe vaak je een accu kan ontladen en weer kan opladen.

Accu's van elektrische fietsen, kunnen, afhankelijk van het type accu (en nog andere aspecten) zo'n 300 tot 2000 keer ontladen/ontladen worden. Niet alleen het aantal laadcycli maar ook andere aspecten spelen een rol bij de levensduur. Dat zijn: temperatuur, hoe ver de accu opgeladen wordt, hoe ver de accu ontladen wordt en de snelheid waarmee de accu geladen en ontladen wordt. In het artikel hoe kan ik de levensduur van een accu verlengen gaan we hier verder op in.

Temperatuurgevoeligheid

Voor alle type accu's geldt dat deze temperatuurgevoelig zijn. Zo zal de capaciteit dalen met de temperatuur. Dit houdt in dat je een koude accu niet "vol" kan laden, maar ook dat een "vol" geladen accu in de winter minder energie kan leveren. Afhankelijk van de temperatuur zijn dit zeer merkbare capaciteitsdalingen. Sommige accu typen zijn wat minder gevoelig voor een temperatuurdaling dan anderen.


Foutje of aanvulling? Gebruik het reactieformulier.

nieuws

uitgelicht

acculader elektrische fiets

Sneller dan 25 km/u?

Wat is een speed pedelec en mag die op het fietspad?

acculader elektrische fiets

Wat is beter?

Een snelle acculader of een langzame?


wij gebruiken cookies
dat accepteer ik
meer informatie