Snelladen elektrische fiets accu nadelig voor de levensduur accu?
Accu's laden met een snellader is niet aan te bevelen. Iedere keer dat je een accu snel laad, verkort je de levensduur een beetje. Een keertje snelladen is dus geen doodzonde maar als het niet echt noodzakelijk is kan je beter de accu met de normale lader laden. Even iets heel anders, wist je dat het eigenlijk helemaal niet slim is om de accu tot 100% op te laden? Verbaast, lees dan het artikel over het kunnen verlengen van de levensduur van de accu.
Accu laadtijd zo'n drie tot vijf uur
Wachten is nooit leuk, dus wachten tot de accu van je elektrische fiets geladen is ook niet. Het laden van een elektrische fietsaccu neemt doorgaans zo'n drie a vijf uur in beslag. Het is dus logisch dat sommige op zoek gaan naar een snellader. Met een snellader kan je de accu in een kortere tijd opladen. Zo'n snellader zal doorgaans de accu twee keer zo snel laden. Sommige fabrikanten leveren standaard acculaders met een schakelaar waarbij je kan kiezen tussen "normaal laden" of "snelladen".
De vraag is, is snelladen schadelijk voor de accu? Het antwoord is een simpel "ja". Als het even kan moet je de snellader niet gebruiken.
Velen vragen zich af, als dit "niet zo goed is voor de accu" waarom zijn dan toch snelladers beschikbaar of geven sommige fabrikanten met een schakelaar op de lader de mogelijkheid te kiezen tussen normaal en snelladen? Daarnaast, waarom is snelladen zo nadelig voor een accu? Het antwoord daarop kan je zelf geven. Dit kan je doen door de vraag om te draaien.
Als snelladen echt niet nadelig is voor een accu waarom levert dan niet iedere fabrikant standaard al een snellader bij de elektrische fiets en bestaat niet de mogelijkheid om een accu "rustig" op te laden?
Het feit dat standaard geen snellader geleverd wordt en maar in een beperkt aantal gevallen de lader voorzien is van een schakelaar "normaal" of "snelladen" geeft dus precies aan dat de fabrikant weet dat snelladen niet echt bevorderlijk is voor de accu. En ja, sommige fabrikanten maken dingen omdat klanten het zo graag willen hebben, ondanks dat de fabrikant best weet dat het niet slim is, maar ja, de klant weet het niet en het is zo moeilijk uit te leggen.
Met de kennis die wij hebben van accu's kunnen we dit helemaal onderschrijven. Accu's zijn hele gevoelige dingen. Het liefst worden ze met "handschoenen" aangepakt. Als je te ruw bent krijg je dit links of rechtsom terugbetaald in meestal een kortere levensduur. Hoe zwaarder je een accu belast, dus hoe groter de stroom wordt waarmee je de accu ontlaad, hoe korter de levensduur wordt.
Zo ook tijdens het laden. Liefst gebeurd dit met een kleine stroom, hoe kleiner hoe beter. Hoe groter, hoe slechter. Beter en slechter moet je in dit kader vertalen naar de invloed op de levensduur.
De fabrikant van de elektrische fiets maakt tijdens het ontwerp een keuze met welke stroom de accu geladen zal worden. Daarbij zoekt hij een balans tussen snelheid van laden en de levensduur van de accu.
Aan de ene kant wil de fabrikant dat je niet tien uur (of meer) moet wachten tot de accu geladen wordt, aan de andere kant wil hij dat de accu, die toch al een relatief korte levensduur heeft zo lang mogelijk mee gaat. Iedere fabrikant maakt daarin zijn eigen keuze die volgens hem de beste balans is tussen laadtijd en levensduur.
Is een accu snelladen echt zo schadelijk? Helaas is het niet zo zwart wit. Wanneer je een accu aan de snellader hangt zal deze echt niet kapot gaan, want dan zou de fabrikant dit niet verkopen. Wel zal het "de levensduur een beetje verminderen". We zeggen dus niet dat het goed of fout is, maar proberen duidelijk te maken dat je het beter kan laten.
Als het een keertje niet anders kan, dan maar even aan de snellader, maar weet dat je dit niet te vaak moet doen, je moet daar, hoe dan ook, een "prijs" voor betalen. Dat is, eerder dan mogelijk was, een accu moeten vervangen en een accu vervangen is een zeer duur grapje.
We maken graag een vergelijking met een auto: veel auto's hebben een toerenteller. Op de toerenteller schaal is het linker- en middendeel (de lage toerentallen), in zwart weergegeven. Het rechterdeel is in rood weergegeven (de hoge toerentallen). Overduidelijk geeft rood aan: "niet doen". De fabrikant geeft met rood aan "het is niet slim om deze grens te overschrijden". Doe je het toch dan is de motor niet meteen kapot, maar echt goed is het niet. De levensduur van de motor zal sterk afnemen. Door hoge toerentallen neemt de kans toe op een defect in de motor.
De motor slijt nou eenmaal sneller bij hoge toerentallen en hoge temperaturen. Precies hetzelfde geldt voor accu's. Die vinden hoge laadstromen niet prettig. Bij hoge laadstromen zal de (interne, en later ook externe) temperatuur van de accu flink stijgen.
Als accu's ergens een hekel aan hebben dan zijn het hoge temperaturen (en het zeer ver ontladen zoals te lezen is in het artikel over accu diepontladen). Probeer te allen tijde hoge temperaturen te voorkomen. Dus maar liever niet aan de snellader.
Leg dus ook (liever) nooit een accu in een auto die in de volle zon staat. Als het toch niet anders kan, leg de accu dan in de achterbak, die blijft een stuk koeler en liefst zo goed mogelijk geïsoleerd zoals in een koeltas of gewikkeld in handdoeken/dekens/jassen maakt niet uit als het maar isoleert. Gaat een accu bij een hoge temperatuur defect? Nee, maar de levensduur wordt wel (zeer) negatief beïnvloed.
Een snellader? Nee, dank je.