Hoe lang gaat een accu van een elektrische fiets mee?

grafsteen accu

Een elektrische fiets is zeer duurzaam, als je hem in een droge omgeving stalt wordt de levensduur geschat op veel meer dan tien jaar. Dit kan helaas niet gezegd worden van de accu van een elektrische fiets. De levensduur van een elektrische fiets-accu zal zo'n drie tot zes jaar zijn.

De accu is dan niet ineens defect, je kan hem nog steeds gebruiken, maar de capaciteit is dan zodanig afgenomen dat dit door de meeste als niet goed bruikbaar wordt ervaren en besloten wordt om naar een nieuwe fietsaccu om te kijken of de accu te laten reviseren.

De levensduur van een elektrische fiets-accu is niet alleen afhankelijk van het gebruik maar vooral ook van het type accu. Zelfs al zou je geen gebruik maken van de elektrische fiets, dan nog veroudert de accu. De capaciteit van de accu neemt langzaam maar gestaag af en hoe goed je hem ook behandelt, de oorspronkelijke capaciteit komt niet meer beschikbaar. Wanneer je de accu ook nog eens gebruikt zal hij door het ontladen en laden ook nog eens verouderen en na iedere laadcyclus over een stukje minder capaciteit beschikken. Na een aantal jaar is de capaciteit dusdanig afgenomen dat de actieradius zo beperkt is geworden dat je hem daarom zal vervangen.

De levensduur wordt primair bepaald door het type accu. De bekendste accutypen die gebruikt worden bij elektrische fietsen zijn:

  • Nikkel Metaalhydride accu (Ni-MH)
  • Lithium Ion accu (Li-Ion)
  • Lithium Polymeer accu (Li-Po)
  • Lithium-ijzer-fosfaat accu (LiFePo4 ook wel LFP of LiFe)

Van bovenstaande accu's is de gemiddelde levensduur van de NiMh accu het laagst en ligt rond de drie jaar. De Li-Ion en Li-Po accu's hebben een wat langere verwachte levensduur, reken op zo'n vier jaar. De LiFePo4 accu heeft van al deze accutype de hoogste verwachte levensduur en ligt rond de zes jaar. Daarmee zijn LiFePo4 accu's niet per definitie het best, zo zijn ze een stuk duurder, maar als je dit afzet tegen de kosten per jaar hebben ze milieutechnisch en economisch de beste troeven in handen. Helaas kan je zelf niet bepalen welke type accu in je elektrische fiets komt te zitten, of je elektrische fiets een LiFePo4 accu bezit bepaalt de fabrikant. Gezien de hogere kosten voor de LiFePo4 accu zal men dit, helaas, niet zo snel aanbieden.

Levensduur accu verlengen

De levensduur van de elektrische fiets accu heb je voor een groot gedeelte zelf in de hand. Door met beleid met de accu om te gaan kan je de levensduur aanzienlijk verlengen.

Levensduur "op de plank"

Wanneer een accu wordt geproduceerd heeft deze de maximale gespecificeerde levensduur. Als de accu via de groothandel naar de plank verhuist bij een fietsenwinkel zal de praktische levensduur afnemen. Want terwijl de accu op de plank ligt zullen in de accu onomkeerbare chemische processen plaatsvinden die de capaciteit en levensduur negatief beïnvloeden.

Zelfs de temperatuur waarbij de accu wordt opgeslagen speelt een zeer grote rol. Bij lage temperaturen wordt de levensduur op de plank significant verlengd maar ligt hij in het zonnetje te bakken dan zal de levensduur drastisch afnemen.

Wanneer je bij een fietsenwinkel een nieuwe accu koopt zal deze nooit voor de volle 100% "goed" zijn. Hij is weliswaar door nog geen enkele elektrische fiets gebruikt maar alleen al door hem niet te gebruiken, dus door op de plank te liggen gaat de accu achteruit. Dat kan je aan de buitenkant niet zien maar zal je mogelijk wel merken als je de accu in gebruik neemt.

Dit verouderingsfenomeen is algemeen bekend bij fabrikanten en die weten uit onderzoek dat het goed is om een accu maar voor 40% te laden en dan op te slaan. Wanneer de accu voor de volledig geladen opgeslagen wordt zal de levensduur juist afnemen ten opzichte van een accu die voor maar 40% geladen is.

Dit wetende, is het dus slim om je accu, als je hem een wat langere tijd niet gaat gebruiken, zeg weken of maanden, dus bijvoorbeeld tijdens de winterperiode, deze ook niet in volgeladen toestand op te slaan. Wanneer hij wel vrijwel geladen is dan is het slim om het een flink stuk leeg te rijden.


nieuws

home­