Accu elektrische fiets laad niet goed meer op

accu sparta onder bagagedrager

Je bent in het bezit van een elektrische fiets maar je accu laad niet goed meer op. Als je hem helemaal hebt geladen dan is je actieradius (het aantal kilometers dat je met trapondersteuning kan rijden) veel kleiner dan vroeger. Je vraagt je af:

  • Is het normaal dat de accu van een elektrische fiets niet meer goed oplaad?
  • Hoe komt het dat de accu niet meer goed oplaad?
  • Hoe kan ik de accu weer echt vol geladen krijgen?
  • Wanneer is een accu aan vervanging toe?
  • Wat kost een nieuwe accu voor een elektrische fiets?

Is het normaal dat de accu van een elektrische fiets niet meer goed oplaad?

Die vraag is wel heel kort door de bocht, het antwoord "ja mogelijk" maar is afhankelijk van de situatie. Hoe oud is de accu? Hoeveel keer is hij ontladen en geladen? Is de accu voor langere tijd flink heet geweest (bijvoorbeeld in de auto gelegen die in de brandende zon stond)? Is de accu voor een langere tijd niet geladen geweest en is hij mogelijk nu "diepontladen"?

Hoewel het maar zelden voorkomt, maar het is mogelijk dat de accu defect is gegaan vanwege een fabricagefout mogelijk dat je nog recht hebt op garantie. Het klinkt wellicht vreemd maar bedenk dat een accu niet altijd binnen de garantietermijn vervangen wordt omdat soms een defecte accu aan jezelf te wijten is.

Hoe komt het dat de accu van de elektrische fiets niet meer goed oplaad?

Vooropgesteld, een accu van een elektrische fiets is een "verbruiksartikel". Een accu "slijt" en na een bepaalde tijd is deze niet (goed) meer bruikbaar. De accu "slijt" door het gebruik maar ook door zijn "leeftijd".

Wanneer je een accu niet zou gebruiken en netjes regelmatig even weer oplaad, omdat iedere accu eenmaal last heeft van zelfontlading, zal na een aantal jaar de accu niet meer (goed) bruikbaar zijn. Wellicht vreemd dit te lezen, maar zonder de accu te gebruiken wordt de accu steeds slechter. Na een aantal jaren, en dit is afhankelijk van het accu-type, is de accu "versleten" en is niet meer bruikbaar. De accu vervangen of accu laten reviseren is dan de enige oplossing.

Een accu "slijt" ook door het gebruik. Hoe hard hij slijt is van vele factoren afhankelijk. Heel simpel gezegd kan gesteld worden dat een accu een paar honderd keer geladen en ontladen kan worden. Daarna is hij "op". Wat weinig mensen weten is dat de manier hoe je een accu ontlaad en oplaad een grote invloed heeft op de levensduur van de accu.

Je hebt er nu waarschijnlijk niets meer aan, maar je kan, met een beetje aandacht, de levensduur van een accu gemakkelijk verdubbelen of zelfs meer, meer daar over in het artikel over het verlengen van de levensduur.

Wanneer is een accu aan vervanging toe?

Wanneer de accu "niets meer doet" dan is het duidelijk, meestal "doet" hij het nog wel maar niet meer "goed". De accu is sneller op dan je gewend bent. Fabrikanten van accu's hanteren meestal de 70% norm. Dit houdt in dat wanneer een volgeladen accu minder dan 70% van zijn oorspronkelijke accu-capaciteit nog heeft, de accu aan vervanging toe is. Of je hem dan wil vervangen bepaal je natuurlijk helemaal zelf. Het is niet slecht voor de elektrische fiets om met een oudere accu te rijden, je actieradius is echter beperkter. Op een gegeven moment wordt de accu slechter en slechter en besluit je dat, voor je zelf, de grens overschreden is omdat je vindt dat de accu zo niet meer bruikbaar is. Dan koop je een nieuwe.

Laten we maar met het slechte nieuws beginnen, nee er bestaat geen trucje om je defecte accu weer tot leven te roepen. Accu's gaan eenmaal een keer stuk. Soms vroeg, soms laat. Hoe snel dat gebeurd heb je zelf behoorlijk in de hand. Maar op een gegeven moment is het voorbij. Veel kopers van een elektrische fiets realiseren zich niet dat om de drie tot vijf jaar de accu vervangen moet worden. Men weet het gewoon niet dat de accu een relatief kort leven beschoren is, en een accu vervangen brengt behoorlijke kosten met zich mee.

Wat is de te verwachte levensduur van een elektrische fiets accu?

Hierop is geen eenduidig antwoord op te geven. Dat komt omdat veel variabelen invloed hebben op de levensduur van de accu. Als eerste het type accu (de chemische samenstelling). De meest gebruikte accu's in elektrische fietsen zijn, op het moment van schrijven, Lithium Ion (Li-Ion) accu's.

De levensduur wordt tevens bepaald door het gebruik. Je kan een accu een bepaald aantal keer laden en ontladen. Hoeveel keer je dit kan doen is afhankelijk van hoever je ze ontlaad en hoever je ze oplaad en hoe je met de accu "omgaat". Bij de Li-Ion accu is het bijvoorbeeld niet slim om deze tot 100% op te laden. Ook is het niet slim om de accu helemaal "op te rijden" dus totaal te ontladen.

Zou je de accu steeds helemaal oprijden (ontladen) en daarna weer volledig opladen, dan is de te verwachten dat je de accu 300 tot 500 kan opladen. Laad je hem niet iedere keer helemaal op en ontlaad je de accu niet helemaal dan kan de levensduur oplopen tot 2000 keer laden.

De accu temperatuur heeft ook een flinke invloed op de levensduur van de accu. Hoe hoger de temperatuur is geweest (gemiddeld) van de accu, hoe korter zijn levensduur, hoe kouder hoe langer hij meegaat. De fiets met accu in een koude garage opbergen is dus slim in plaats van hem te stallen "in het zonnetje" of in een verwarmde kamer.

Naast het aantal laadcycli wordt de accu, ook al gebruik je hem niet of nauwelijks, zelf ook steeds een jaartje ouder. En ieder jaar, eigenlijk iedere dag maar dat merk je haast niet, presteert de accu slechter. De accucapaciteit loopt terug waardoor de actieradius afneemt.

Wanneer een accu binnen anderhalf jaar onbruikbaar is, zal dit normaal gesproken een teken zijn dat sprake is van een fabricagefout. Het is dan heel redelijk om garantie te claimen. Hierop is een uitzondering en dat is indien de accu "diep ontladen" is geweest. Vooral Li-Ion accu's kunnen hier niet tegen. Een accu raakt normaal gesproken niet diep ontladen. Diepontladen houdt in dat de accu verder ontladen wordt dan een bepaald kritisch niveau. Voordat het zover is zal de elektronica in je elektrische fiets al aangegeven hebben dat de accu leeg is en op een gegeven moment zelfs de trapondersteuning hebben uitgeschakeld. Op dat moment is de accu nog zeker niet helemaal leeg maar nadert een bepaalde kritische ontladingsgrens. Als je hieronder zou komen dan gaat de accu kapot en is vervangen de enige optie.

Diep ontladen kan alleen maar plaatsvinden als je na een fietstocht, waarbij de accu volleidg is leeggereden, de accu niet meteen oplaadt maar een aantal dagen of weken de accu in ontladen toestand in je fiets laat zitten. Doordat iedere accu een bepaalde zelfontlading kent en de elektrische fiets, ook al staat hij "uit", toch een klein beetje energie uit je accu verbruikt, zal de accu steeds verder ontladen raken zelfs voorbij de diep ontladingsgrens komen. Het is dus zeer raadzaam om nadat je de accu hebt leeggereden de accu vrij snel aan de lader te hangen. Geen stress, je mag best een paar uurtjes wachten maar laat er geen dagen over heen gaan.

Accu vervangen

Wanneer je accu kapot of vrijwel geen capaciteit meer heeft, staan je twee opties ter beschikking. Je koopt bij de fietswinkel een nieuwe accu of je laat je accu reviseren. Wanneer je een nieuwe accu koopt realiseer dan dat een accu die reeds een jaar op het schap heeft gelegen bij de fietswinkel reeds een deel van zijn levensduur heeft gehad. Door alleen maar "op voorraad te liggen" worden accu's oud en presteren niet meer zoals een net geproduceerde accu.

Wanneer je een nieuwe accu koopt doe dit dan bij een fietswinkel die de accu niet op voorraad heeft maar speciaal voor jou moet bestellen. Dat weet je dat hij (redelijk) nieuw is. Want we gaan er van uit dat bij de groothandel de accu's maar kort in voorraad liggen. Ga naar je fietswinkel en vraag "heb je mijn accu op voorraad?" als hij dan ja zegt bedank hem dan en koop die niet. Hooguit kan je vragen of hij een nieuwe wil bestellen en deze ongeopend in de doos aan je wil verkopen. Dit geldt overigens niet alleen bij elektrische fiets accu's maar bij alle accu's


nieuws

home­