accu sparta onder bagagedrager

Accu vervangen elektrische fiets

De accu van je elektrische fiets is laad niet goed meer op, je actieradius is heel erg beperkt geworden, binnen een paar kilometer stopt de trapkrachtondersteuning en moet je de rest zelf fietsen. De accu is duidelijk kapot. Is zo'n accu te repareren of moet je hem vervangen? Of bestaat er een trucje om hem weer tot leven te roepen?

Defecte accu repareren?

Laten we maar met het slechte nieuws beginnen, nee er bestaat geen trucje om je defecte accu weer tot leven te roepen. Accu's gaan eenmaal een keer stuk. Soms vroeg, soms laat. Hoe snel dat gebeurd heb je zelf behoorlijk in de hand. Maar op een gegeven moment is het voorbij. Wat veel kopers van een elektrische fiets realiseren zich niet dat om de drie a vier jaar de accu vervangen moet worden. Men weet het gewoon niet dat de accu een relatief kort leven beschoren is. En een accu vervangen brengt behoorlijke kosten met zich mee.

Wat is de te verwachte levensduur van een elektrische fiets accu?

Hierop is geen eenduidig antwoord op te geven. Dat komt omdat veel variabelen invloed hebben op de levensduur van de accu. Als eerste het type accu (de chemische samenstelling). De meest gebruikte accu's in elektrische fietsen zijn op dit moment de Nikkel metaalhydride (NiMh) die vooral tot 2012 werden gebruikt maar daarna worden haast alleen nog maar Lithium Ion (Li-Ion) accu's gebruikt. De NiMh accu, die steeds minder vaak wordt toegepast, heeft een wat kortere levensduur dan de Li-Ion accu. De levensduur wordt tevens bepaald door het gebruik. Je kan een accu een bepaald aantal keer laden en ontladen. Hoeveel keer je dit kan doen is afhankelijk van hoever je ze ontlaad en hoever je ze oplaad en hoe je met de accu "omgaat". Bij de moderne Li-Ion accu is het bijvoorbeeld niet slim om deze tot 100% op te laden. Ook is het niet slim om de accu helemaal "op te rijden" dus totaal te ontladen. Wanneer je de accu iedere keer vrijwel hebt ontladen en daarna totaal weer hebt geladen, dat is wat een complete laadcyclus wordt genoemd, dan mag je verwachten dat een NiMh accu zo'n 300 laadcycli meegaat en een Li-Ion accu zo'n 500 laadcycli, sommige Lithium Ion accu varianten zelfs meer dan 1000. Wanneer je de accu steeds maar tot ongeveer 50% leegrijdt en daarna volledig oplaadt dan gaat de accu veel langer (aantal laadcycli) mee. De accu temperatuur heeft ook een flinke invloed op de levensduur van de accu. Hoe hoger de temperatuur is geweest (gemiddeld) van de accu, hoe korter zijn levensduur, hoe kouder hoe langer hij meegaat. De fiets met accu in een koude garage opbergen is dus slim in plaats van hem te stallen "in het zonnetje" of in een verwarmde kamer. Naast het aantal laadcycli wordt de accu, ook al gebruik je hem niet of nauwelijks, zelf ook steeds een jaartje ouder. En ieder jaar, eigenlijk iedere dag maar dat merk je haast niet, presteert de accu slechter. De accucapaciteit loopt terug waardoor de actieradius afneemt. Door de bank genomen zullen NiMh accu's na een jaar of drie vervangen moeten worden. De Li-Ion accu houdt het iets langer uit.

Wanneer een accu binnen anderhalf jaar onbruikbaar is, zal dit normaal gesproken een teken zijn dat sprake is van een fabrieksfout tenzij je de accu hebt diepontladen, dat ligt vrijwel zeker aan jezelf. Het is dan heel redelijk om garantie te claimen. Hierop is een uitzondering en dat is indien de accu "diep ontladen" is geweest. Vooral Li-Ion accu's kunnen hier niet tegen. Een accu raakt normaal gesproken niet diep ontladen. Diepontladen houdt in dat de accu verder ontladen wordt dan een bepaald kritisch niveau. Voordat het zover is zal de elektronica in je elektrische fiets al aangegeven hebben dat de accu leeg is en op een gegeven moment zelfs de trapondersteuning hebben uitgeschakeld. Op dat moment is de accu nog zeker niet helemaal leeg maar nadert een bepaalde kritische ontladingsgrens. Als je hieronder zou komen dan gaat de accu kapot en is vervangen de enige optie.

Diep ontladen kan alleen maar plaatsvinden als je na een fietstocht, waarbij de accu is leeggereden, de accu niet gaat opladen maar een aantal dagen of weken in ontladen toestand in je fiets laat zitten. Doordat iedere accu een bepaalde zelfontlading kent en de elektrische fiets, ook al staat hij "uit", toch een klein beetje energie uit je accu verbruikt, zal de accu steeds verder ontladen raken zelfs voorbij de diep ontladingsgrens komen. Het is dus zeer raadzaam om nadat je de accu hebt leeggereden de accu vrij snel aan de lader te hangen. Geen stress, je mag best een paar uurtjes wachten maar laat er geen dagen over heen gaan.

Accu vervangen

Wanneer je accu kapot of vrijwel geen capaciteit meer heeft staan je twee opties ter beschikking. Je koopt bij de fietswinkel een nieuwe accu of je laat je accu reviseren. Wanneer je een nieuwe accu koopt realiseer dan dat een accu die reeds een jaar op het schap heeft gelegen bij de fietswinkel reeds een deel van zijn levensduur heeft gehad. Door alleen maar "op vooraad te liggen" worden accu's oud en presteren niet meer zoals een net geproduceerde accu. Wanneer je een nieuwe accu koopt doe dit dan bij een fietswinkel die de accu niet op voorraad heeft maar speciaal voor jou moet bestellen. Dat weet je dat hij (redelijk) nieuw is. Want we gaan er van uit dat bij de groothandel de accu's maar kort in voorraad liggen. Ga naar je fietswinkel en vraag "heb je mijn accu op voorraad?" als hij dan ja zegt bedank hem dan en koop die niet. Hooguit kan je vragen of hij een nieuwe wil bestellen en deze ongeopend in de doos aan je wil verkopen. Dit geldt overigens niet alleen bij elektrische fiets accu's maar bij alle accu's